پژوهشگر جمعیت و استاد دانشگاه گفت: درطرح جوانی جمعیت به موضوعاتی مانند بیمه و درمان ناباروری و مخارج زایمان در زوجین نیزمطرح شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن شمس پژوهشگر جمعیت و استاد دانشگاه درباره طرح جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جوانی جمعیت در چندین دوره مجلس مطرح شد. در این طرح ارگان‌های زیادی نقش دارند.

وی بیان کرد: برای اجرایی شدن طرح جوانی جمعیت به بودجه اختصاصی و شجاعت مدیران اجرایی نیاز است به همین علت این طرح در ادوار مختلف مجلس ارائه شد، ولی ناکام ماند.

پژوهشگر جمعیت و استاد دانشگاه تصریح کرد: بعضی از نمایندگان مجلس سعی کرده اند، این طرح را به صحن علنی ببرند. اما این طرح جوانی جمعیت با چالش‌های متعددی روبه رو شد و در سال ۹۸ و ۹۹ نمایندگان این طرح را زنده کردند و با توجه به مفاد کاربردی آن را بازنویسی کردند.

وی در ادامه افزود: امروزه جمعیت کشور به نقطه بحرانی رسیده است، اگر از این فرصت و طرح جوانی به خوبی استفاده نکنیم در آینده با آسیب‌های جدی کاهش جمعیت روبه رو خواهیم شد.

شمس خاطرنشان کرد: طرح جوانی جمعیت در ۷۴ ماده به تصویب مجلس رسیده است. با اجرای این طرح هم مشکل جمعیت کشور از بین می‌رود و هم زمینه ازدواج و اشتغال برای جوانان ایجاد می‌شود. این امر سبب جمعیت پایدار در کشور می‌شود. در این طرح بسیاری از ارگان‌ها باید فعالیت کنند و به وظایف خود در این زمینه به خوبی انجام دهند.

وی بیان کرد: امید است که مسئولان برای اجرای این طرح اقداماتی انجام دهند و به این طرح باور داشته باشند. امروزه تامین نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه انسانی است.

شمس تصریح کرد: یکی از بند‌هایی که در این طرح عنوان شده است، درمورد خانواده‌هایی است که دارای سه فرزند هستند که برای این خانواده ها، زمین‌هایی با متراژ بالا در روستا‌ها مطرح شده است که این امر سبب مهاجرت نیز می‌شود.

پژوهشگر جمعیت و استاد دانشگاه در ادامه افزود: درطرح جوانی جمعیت به موضوعاتی مانند بیمه و درمان ناباروری و مخارج زایمان در زوجین نیزمطرح شده است. همچنین آموزش و پرورش مکلف است خانواده‌های دارای سه فرزند را برای ثبت نام در مدارس نمونه معرفی کند.

شمس گفت: طرح جوانی جمعیت، طرح جامع و پخته و کاملی است که امیدواریم دولت جدید بتواند این طرح را به خوبی اجرایی کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.