مدیران شهری درباره چالش های پیش رو و وظایف شهردار آینده تهران توضیحاتی دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست تخصصی که در فضای مجازی برگزار شد اظهار کرد :عدالت اجتماعی،مقابله با فساد،حاکمیت قانون سه موضوع و چالش های مهم شهردار آینده است.


وی افزود: تهران یک شهر در حال ساخت است آمار ساخت و ساز در تهران در 30 سال گذشته سالانه 15 میلیون متر مربع بوده و آنها سالانه به 30 میلیون متر مربع هم رسیده است.

گلپایگانی گفت: در تمام کشورها شهرداری اهمیت ویژه ای دارد تهران شهر در حال ساخت است و شهرسازی در آن اهمیت ویژه ای دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بیان کرد: در تهران هنوز برای ساخته شدن تقاضا هست و شهرداری باید خیلی کارهارا انجام دهد.

وی افزود:ایران در شرایطی قرار دارد که فاصله بین مردم و حاکمیت به اندازه یک دره عمیق است قطعا همه ی این 40سال مدیریت شهری دارای نقاط قوت و ضعفی بوده که نقاط قوت باید تقویت شده و نقاط ضعف نیز رفع شود و در شهری که سالانه 12میلیارد ساختمان ساخته می شود می توان از محل درآمدی که از ساخت و ساز در طبقات مرفه انجام می شود،هزینه های قابل توجهی را تامین کرد و نیازی به تخطی از قوانین و مقررات نیست.

شهردار باید مدیریت داشته باشد 

در ادامه این نشست زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: ترین مسئله شهرداری مدیریت یکپارچه،عدالت و منابع پایدار است.

وی ادامه داد: مهم است که نگاه شهردار به شهر چگونه باشد اگر نگاه او انسان محور باشد باید نگاهش را با آن تبیین کند.

نژاد بهرام با بیان اینکه پویایی شهر در حرکت هایی که در آن صورت می گیرد یا امکاناتی که در آن قرار می گیرد گفت : اینکه آیا شهر ظرفیت های سازه ای خودش را بهتر نشان دهد یا در محور خدمات به مردم باشد مهم است.

وی افزود:شهر ما حدود4200هکتار بافت فرسوده دارد و طبیعی است که در آن ساخت و ساز صورت می گیرد.به همین دلیل ما بیشترین میزان ساخت و ساز را شاهد هستیم، زمان آقای احمدی نژاد هم ساختمان ها از سه طبقه به پنج طبقه تغییر کرد و این موضوع به دلیل در برگرفتن جمعیت بیشتر بود و ارتباطی به شهرداری نداشت.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران بیان کرد: باید حواسمان باشد، که این شهر از گذشته بوده ودر آینده هم خواهد بود و کیفیت زندگی در شهر مهم است.

نژاد بهرام تصریح کرد:شهردار باید مدیریت داشته باشد زیرا او مجموعه از عوامل به هم متصل است و از عوامل حوزه حمل و نقل تا تامین منابع انسانی را در بر می گیرد و اگر شهردار تهران سوابق مدیریتی داشته باشد می تواند این مسائل را مدیریت کند و از نظر من باید سابقه مدیریت ملی داشته باشد، قد و قواره شهردار تهران باید در تراز یک مدیر ملی باشد.

نژاد بهرام درباره طرح تفصیلی گفت:یک مشکل جدی در طرح تفصیلی این است که ما هیچوقت مدل سازی نکردیم که این طرح تفصیلی که توسط مشاوران طراحی شد، اگر اجرایی شود چه اتفاقی در شهر ماخواهد افتاد، ما هیچوقت تصویری از طرح تفصیلی نداشتیم و برای همین مجبور شدند تا هزار دستور العمل بنویسند.

وی ادامه داد: باید حواسمان باشد که اگر می خواهیم طرحی را اجرا کنیم یک بازنمایی از موضوع داشته باشیم لذا تنها داشتن طرح کافی نیست بلکه اجرای آن مهم است.

وی درباره پارکینگ های عمومی گفت:ما باتوجه به اقداماتی که در طرح تفصیلی داشتیم با محدودیت پارکینگ رو به رو بودیم و نزاع های خونین در زمینه پارکینگ در محلات داشتیم، درست است که نباید مرکز شهر را به مخزن تبدیل کرد اما باید به تامین پارکینگ توجه کرد و درهمه محل ها به خصوص در محل های مرکزی اکنون 1000واحد پارکینگ تامین شده است ولی باز هم تامین کننده کل نیازنیست.

مدیریت یکپارچه شهری هم دیگر نمی‌تواند مشکلات شهری را حل کند

در ادامه این نشست محمد سالاری،عضو شورای شهر اسلامی تهران گفت:مهم تر از این که شهردار تهران چه کسی باشد ، باید توجه داشت که جامعه شهرنشینی ما پیشرفت کرده و بخش قابل توجهی در کلانشهر ها زندگی می کنند و به همین دلیل اداره شهر ها پیچیده و چند بعدی شده است. 

وی ادامه داد: مسئله مهمی که باید بررسی شود این است که که مهم ترین اولویت نظام کشور، حکمرانی محلی در نظام باشد.

سالاری گفت: مدیریت یکپارچه شهری هم دیگر نمی‌تواند مشکلات شهری را حل کند واگر نظام حکمرانی مرکزی و محلی را حاکمیت نپذیرد مشکلات کلانشهر ما حل نخواهد شد.

سالاری گفت:من اعتقاد دارم که باید دربستر عمومی کلانشهر ها اتفاقاتی افتد، مطالباتی که بستر عمومی جامعه از شوراهای شهر و شهرداری ها دارند بسیار تاثیر گزار است. 

وی ادامه داد : جای تاسف دارد که در این انتخابات گذشته هیچکدام از جریانات سیاسی کشور اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان مطالبه نکردند که کاندیداهای ریاست جمهوری نگاهشان به شورای شهر و مدیریت شهری را به حکمرانان بگویند و ما ندیدیم که کاندیداهای ریاست جمهوری به این موضوع بپردازند و در مناظرات ندیدیم که سوالی از کاندیداهای ریاست جمهوری پرسیده شود که اگر رئیس جمهور شوید دیدگاهتان نسبت به شورای شهر و مدیریت شهری و توسعه شهری چیست؟

سالاری درباره مجموعه مطالعاتی که در این دوره مدیریت شهری در حوزه معماری صورت گرفته گفت: ما درحوزه پارکینگ به نقطه عطفی رسیدیم که باید نگاهمان به تامین پارکینگ درکلانشهر ها با آن چیزی که در طرح تفصیصلی است متفاوت باشد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در همه دنیا به نتیجه رسیدند که در مراکز شهری نباید تامین پارکینگ ضروری باشد بلکه باید محدود باشد چرا که ساخت پارکینگ های طبقاتی در مراکز شهر باعث جذب سفر می شود که این خود باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار