رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: شورای حل اختلاف با صلح و سازش دادن به اختلافات در ایجاد آرامش و امنیت پایدار در جامعه نقش بسزایی داشته باشد.

علیرضا باوی معاون قضایی و رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: در واقع تشکیل شورا‌های حل اختلاف توانست با صلح و سازش دادن به اختلافات و دعاوی مردم بخشی از بار دستگاه قضایی را کاهش دهد، چرا که مهم‌ترین وظیفه این نهاد، صلح و سازش و رسیدگی به اختلافات است که با این اقدام باید شاهد بهبود وضعیت و کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگاه باشیم.

او افزود: شورای حل اختلاف نهادی مردمی و تاثیرگذار در حل و فصل دعاوی است بنابراین امید است در این زمینه موضوع گذشت و صلح و سازش میان مردم جامعه بیش از بیش نهادینه شده و به عنوان یک فرهنگ عمومی توسعه و گسترش یابد.

باوی با بیان اینکه باید فرهنگ صلح و سازش را با استفاده از ظرفیت بزرگان، نخبگان، روحانیون، معتمدین، مصلحین و همه کسانی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند در جامعه گسترش دهیم تا تبعات اجتماعی اختلافات در جامعه کاهش پیدا کند، تصریح کرد: بخشش، سازش، عفو و گذشت یک اصل اساسی در فرهنگ اسلامی است.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان با اشاره به اینکه در حال حاضر شورای حل اختلاف با همین رویکرد موجب شد بار سنگینی از دوش قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌ها را بردارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه خاستگاه راه اندازی شورا‌های حل اختلاف در خوزستان بوده، است .

این مقام مسئول اظهار داشت: همه همکاران قضایی در هر جایگاه که باشد و همچنین کارکنان و اعضای خدوم شورا‌های حل اختلاف استان در زمینه افزایش صلح و سازش پرونده‌ها تلاش مضاعفی داشته باشند و در این امر بیش از بیش گام‌های مؤثرتری بردارند.

او گفت: جلسات و نشست‌های متعدد و مستمری برای رفع مشکلات و کمبود‌های شورای‌های حل اختلاف خوزستان برگزار می‌شوند که نتایج خوب و مطلوبی حاصل شد و امیدواریم این مشکلات، کمبود‌ها و موانع بزودی با همکاری مجموعه دستگاه قضایی استان مرتفع شوند.

باوی ادامه داد: به دلیل اینکه بیشتر مراجعه کنندگان به شورای حل اختلاف از اطلاعات حقوقی کافی برخوردار نیستند در نظر داریم در زمینه تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی، بزودی واحد ارشاد در تمامی مجتمع‌های شورای حل اختلاف اهواز راه اندازی کنیم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.