سرپرست پایگاه میراث‌ فرهنگی شهرستان میبد گفت: مرمت اضطراری خانه برونی در بافت تاریخی میبد، در اولویت برنامه‌های امسال قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، عبد المهدی همت پور، سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی میبد، گفت: منطقه دژ بیده یکی از قدیمی‌ترین سکونت گاه‌های شهرستان میبد است و خانه برونی واقع در بافت تاریخی محله بیده، به‌عنوان یک اثر ارزشمند معماری قدیم در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۳۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است.

همت پور افزود: قدمت این خانه بر پایه شواهد به دوره ایلخانی می‌رسد که ایوان بلند و کشیده جنوبی و دو اتاق آن دارای فضایی مرتفع و کم‌عرض است.

او ادامه داد: نوع پوشش و قوس به‌کار رفته در فضای خانه و از همه مهم‌تر تزیینات ایوان جنوبی، همه حکایت از قدمت کهن این خانه دارد.

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی میبد گفت: ایوان رفیع جنوبی این خانه دارای اتاق‌های جنبی و فضایی مرتفع و با عرض کم است و نوع پوشش و قوس و تزیینات ایوان جنوبی همه رنگ و بوی دوره ایلخانی دارد.

همت پور ادامه داد: واقع‌شدن این خانه در قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌ها، موجب شده تا کمترین دخل و تصرف در ساختار آن مشاهده شود و هنوز سالم و بکر باشد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد اضافه کرد: وجود تزیینات به‌صورت گچ‌بری‌هایی به شکل گل و بوته و قاب‌بندی‌های شبیه مقرنس در اتاق و پشت ایوان جنوبی، جلوه‌ای زیبا و کم‌نظیری به این بنای تاریخی داده است.

او با اشاره به‌ظاهر و نمای این خانه که باوجود کوچکی فضا، دارای چهار ایوان و ایوانچه‌هایی است، افزود: این امر بیانگر اشرافی بودن این خانه است و نشان می‌دهد مالک خانه از افراد ثروتمند و دارای موقعیت اجتماعی عصر خود بوده است.

همت پور دیگر ویژگی مهم خانه برونی را، ساختار درون‌گرای آن عنوان کرد و گفت: خانه برونی دقیقاً در قلب بافت آبادی واقع است و در اکثر بنا‌های واقع روی تل‌آبادی ویژگی‌هایی دیده می‌شود که بسته به وجود این بستر در منطقه، تحت تأثیر اقلیم منطقه یعنی باد‌های طوفان‌زا، باران‌های رگباری، تابش تند آفتاب و نوع مصالح موجود، معماری خاص خود را پیداکرده است. معماری که همچون ساختار آبادی درون‌گرا بوده و بر روی بستر رسی پدید آمده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار