در سالروز شهادت باقرالعلوم (ع) بخوانید؛

امام باقر (ع)؛ بنیانگذار حوزه علمیه شیعه/ منش امام پنجم شیعیان در مواجهه با بی‌اخلاقی مردم چگونه بود؟

یک کارشناس مذهبی گفت: مدرسه علمی امام صادق (ع) در تداوم مدرسه علمی و فکری است که پدر ایشان فراهم کرده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی نیشابوری استاد حوزه و دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه چرا به امام محمد باقر (ع) باقرالعلوم می‌گویند، گفت: زیرا آن حضرت علوم زمانه را مى شکافت و باز مى‌کرد. برخی افراد در علم و دانش نقش حافظ را دارند؛ برخی عالمند؛ اما کم هستند افرادی که اقیانوس علم را قهرمانانه و با تسلط بشکافند و از اعماق آن گوهر‌های ناب به مردم و بشریت هدیه دهند.

وی افزود: حضرت امام محمد باقر (ع) مباحثات و مناظرات و سیره علمی درخشانی دارند. این سیره علمی و سنگ بنایی که وجود مبارک امام محمدباقر (ع) بنیان‌گذاری کردند، اساس بنیان مدرسه چهار هزار نفری امام صادق (ع) است؛ یعنی مدرسه امام صادق (ع) در تداوم مدرسه علمی و فکری است که پدر ایشان فراهم کرده‌اند. در کتاب مناقب ابن شهر آشوب نوشته شده است: براى هیچ یک از فرزندان حسن و حسین (ع) این اندازه از علوم، از قبیل تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام فراهم نشد که براى امام باقر (ع) فراهم شد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: محمد بن مسلم نقل کرده است که از آن حضرت سى هزار حدیث پرسش کردم وقتی حجم احادیث موضوعی را از حضرت دیدم، متوجه علم وسیع آن حضرت شدم. وقتی انسان در همه علوم مختلف احاطه و تسلط لازم در پاسخگویی به آن را دارد، بیانگر آن است که آن شخص یک فرد صرفاً عالم نیست بلکه سرآمد علماست و متصل به یک خزانه علمی است که اساس و پایه یک مکتب فکری را نشان می‌دهد. امام محمد باقر (ع) از نظر عمق و دایره وسعت معلومات یک فرد برجسته علمی و تاریخی است و آن مدرسه علمی که ایشان بنا کردند، می‌تواند یک مدرسه پاسخگو به نیاز‌های جامعه باشد.

وی اظهار کرد: علت اینکه طلاب علوم دینی به شاگردان امام باقر (ع) مشهور است و حوزه‌های علمیه را به نام دانشگاه امام محمد باقر (ع) می‌نامند، این است که آن حضرت مؤسس و بنیانگذار حوزه علمیه شیعه و نهضت انقلاب فرهنگی تشیع بود. حوزه علمیه یک مرکز آموزش عالی با روش‌های مترقی در تدریس همراه با پرورش و آموزش شیوه‌های مختلف یادگیری مثل مباحثه و تقریر و پیش مطالعه است. این یک افتخار است که امروزه یک مرکز علمی ریشه دار بیش از هزار سال قدمت در حوزه علوم انسانی و اسلامی را در جامعه خود داریم که بسیاری از مفاخر علمی ملی و بلکه جهانی از درون این مرکز عتیق و قدیم پرثمر برخاسته اند. من تعجب می کنم از این که برخی این سرمایه عظیم و ریشه دار دانش و فارغ التحصیلان آن را که شهره کار‌های محققانه وپرمغزند را به آن مقدار که باید جایگاه نمی‌دهند و یا حمایت نمی‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی نیشابوری در پایان گفت: امام محمد باقر (ع) فردی متین، باوقا، محترم، مودب، صبور و خوش برخورد بودند. روزی فردی با دیدن امام پنجم شیعیان به وی توهین کردند، اما این امام بزرگوار در جواب به این فرد گفتند: من باقر هستم نه آنچه تو به من نسبت می‌دهی؛ شیوه بیان آرام و ساده ایشان سبب شد تا این فرد از کرده خود پشیمان و متوجه اشتباه خود شود. این رویکرد امام نه تنها در زمان زندگی با برکتشان عملی و راهبردی بود بلکه پیامی ماندگار را برای جامعه امروز ما در بر دارد. صبر، آرامش و خوش اخلاقی ایشان حتی در شرایط نامناسب سبب می‌شود تا افراد زندگی و رفتاری درست را در پیش بگیرند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.