نماینده تویسرکان گفت: رابطه مجلس و دولت را قانون اساسی تعیین می‌کند و در این قانون، سوال و استیضاح مطرح شده و موضوعی به نام تذکر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان گفت: رابطه مجلس و دولت را قانون اساسی تعیین می‌کند و در این قانون، سوال و استیضاح مطرح شده و موضوعی به نام تذکر وجود ندارد.

وی ادامه داد: در مجلس‌های پیش هم مسئله تذکر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اگر شورای نگهبان نظر دهد که تذکر در قانون اساسی وجود ندارد و این طرح با ایراد مواجه شود، همین تذکرهای کنونی نیز از دست می‌رود.

عبدالرضا مصری نایب رئیس دوم پارلمان که اداره جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این نماینده گفت که موضوع تذکر در آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد، تأیید شده شورای نگهبان هم هست و در نتیجه مغایرتی ندارد. چه اینکه تغییر آیین‌نامه داخلی دو سوم رأی نمایندگان حاضر در صحن را نیاز دارد.

در ادامه مفتح در مخالفت با این طرح اظهار کرد: کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی سامانه‌ای را به نام قانونگذاری و نظارت در طرح پیش‌بینی کرده که تذکرها و پاسخ‌ها آنجا ثبت شود؛ در این طرح بیان شده هیئت رئیسه اختیار دارد بگوید کدام تذکرها فوری و کدام غیر فوری است. این فوریت با چه ضوابطی تعیین شده است؟ این مسئله امور نمایندگان را با اشکال مواجه می‌کند. 

این نماینده همچنین بیان کرد: پیشتر بیان کردم که صف درست کردن برای طرح‌های دو فوریتی، اقدامی خلاف قانون از سوی هیئت رئیسه است و اینگونه طرح‌ها باید بلافاصله در صحن مطرح شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار