کاهش آورد رودخانه مارون به سد مارون بهبهان

مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان گفت: در سال‌های اخیر آورد رودخانه مارون به سد مارون بهبهان، کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خواجه پور مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان گفت: با توجه به کاهش بارندگی و نزولات جوی در بالادست خوزستان در سال‌های اخیر، آورد رودخانه مارون به سد مارون بهبهان، کاهش چشمگیری داشته است.

او در ادامه بیان داشت: کاهش آورد در سال آبی جاری نسبت به پارسال منفی ۲۰ درصد و نسبت به آمار بلند مدت (۶٨ سال آمار)، منفی ٣٨ درصد بوده که نشان دهنده کاهش چشم گیر آورد در امسال است.

خواجه پور افزود: احداث سد مارون ۲ در بالادست سد مارون ، اثرات بسیار نامطلوب و بدی را خواهد داشت و باعث کاهش بیش از پیش آورد به رودخانه مارون می‌شود. سد تامین آب جهت مصارف شرب، زیست محیطی، صنعت، باغات و نخیلات، کشت‌های دائم و فصلی شهر‌های پایین دست خود از جمله بهبهان، جایزان، رامهرمز، رامشیر، جراحی، ماهشهر و شادگان را تامین می‌کند.

مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان تصریح کرد: در انتهای حوزه این سد تالاب بین المللی شادگان وجود دارد که می‌بایست حقابه خود را از سد مارون تامین نماید؛ بنابراین احداث هرگونه سد در بالادست سد مارون و برداشت آب، صدمات چشمگیری را به شهر‌های پایین‌دست مذکور و به خصوص تالاب شادگان وارد می‌نماید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس ارشد آب
۰۰:۳۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
پس لطفا به عنوان متولی امور آب جلوی برداشت غیرقانونی بالغ بر 950 میلیون متر مکعب آب اضافه بر تخصیص را در شهرستان بهبهان بگیرید. و حق و حقوق تالاب بی زبان را ضایع نکنید.
سهم استان کهگیلویه از مارون 450 میلیون است که بالاخره در قالب سد، ایستگاه پمپاژ یا برداشت سنتی انجام خواهد شد. سهم تالاب و زیست محیطی هم محفوظ به پایین دست ارسال می شود چرا سهم تالاب را مصرف می کنید
آخرین اخبار