گزارش کمیسیون انرژی مجلس در خصوص خاموشی‌های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور قرائت شد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز پارلمان گزارش این کمیسیون درباره قطعی‌های برق در کشور را قرائت کرد.

وی در تشریح این گزارش که با عنوان گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص خاموشی های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور اعلام شده است، گفت: در هفته‌های گذشته حداکثر توان عملی تولید برق کشور ۵۶ هزار مگاوات بوده، در حالی که مصرف برق بالغ بر ۶۶ هزار مگاوات بوده است، لذا ناترازی بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات در شبکه برق به وجود آمده است.

نخعی ادامه داد: اقدامات صورت گرفته وزارت نیرو برای بهبود تراز برنامه مدیریت بار با احتساب صنایع ۴ الی ۶ هزار مگاوات بوده است، در نتیجه کمبود تولید، خاموشی‌هایی در حدود ۴ الی ۶ هزار مگاوات اعمال شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: در سال‌های اخیر صنعت برق کشورمان با چالش‌هایی از جمله برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای برق به دلیل عدم توسعه تولید و افزایش شدت مصرف، مشکلات محیط کسب و کار برق، مباحث اقتصاد برق و برهم خوردن توازن مالی ناشی از قیمت گذاری دستوری و عدم پرداخت یارانه به تولید، مدیریت غیرمنسجم تولید و توزیع، تحریم و... مواجه بوده است که این مجموعه، چالش‌ها و زیرچالش‌های مربوط به آن کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و احتمال خاموشی‌های مستمر و ناگهانی را از امسال به بعد متصور ساخته است.

وی اظهار کرد: نبود مدیریت صحیح تولید، توزیع و مصرف برق موجب بروز چالش‌های شدید امنیتی در ابعاد داخلی و بین المللی و تبدیل این فرصت گرانبهای تحریم ناپذیر به تهدید خواهد شد، لذا ضروری است تا تمهیدات لازم را راهکار‌های سیاستی و عملیاتی متناسب منظور شود. در صورت توجه نداشتن و تداوم وضع موجود در زمینه تولید و مصرف برق، قطعی برق به صورت مکرر و با زمان طولانی‌تر حتی در فصل زمستان ادامه خواهد داشت.

گزارش کامل این کمیسیون در فایل زیر قابل مشاهده است:

گزارش کمیسیون انرژی مجلس درباره خاموشی‌های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار