مجری بنیاد برکت استان همدان از مهاجرت معکوس ۱۵۰ خانوار به روستای مادری خود با اجرای طرح اشتغال بنیاد برکت در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سال های سال بود که چیزی به نام مهاجرت دمار از روزگار روستاها درآورده بود و دیگر صدای بازی کودکان در کوچه پس کوچه های روستاهای استان همدان نمی پیچید. صدای گاو و گوسفندان از کمتر جایی به گوش می رسید. دیگر کمتر کسی بود که آفتاب نزده از خانه به قصد رفتن بر سر زمین بیرون بزند، گویی در این روستاها دیگر آن چیز که نایاب بود آدمیزاد بود که با وردی آب شده و در زمین رفته بود . چند سالی گذشت و مسئولان استان به دنبال اجرای طرحی تلاش خود را برای بازگرداندن مردمی که روستاهای خود را به دست فراموشی سپرده بودند کردند. 

بهنام بیگ‌محمدی، مجری بنیاد برکت استان همدان اظهار داشت: از سال ۹۸ تاکنون ۱۵۰ خانوار با استفاده از تسهیلات اشتغال‌زایی بنیاد برکت از شهرهایی، چون تهران و سایر استان‌ها به روستای مادری خود در استان بازگشته و با استفاده از این تسهیلات در روستای خود صاحب شغل شده‌اند.

او با اشاره به اینکه شهرستان اسدآباد در سال ۹۸ نخستین پایلوت اشتغال‌زایی بنیاد برکت انتخاب شد و طرح اشتغال‌زایی بنیاد برکت در این شهرستان زودتر از سایر شهرستان‌ها شروع شده است، بیان کرد: به‌همین دلیل از ۱۵۰ مهاجرت معکوس خانوار‌ها با استفاده از تسهیلات اشتغال‌زایی بنیاد برکت تعداد ۱۰۰ مورد از مهاجرت‌های معکوس به این شهرستان اختصاص داشته است.

بیگ محمدی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج شهرستان شامل اسدآباد، تویسرکان، کبودرآهنگ، ملایر و نهاوند در سطح استان همدان پایلوت اشتغال‌زایی بنیاد برکت هستند، افزود:سهمیه اشتغال این تعداد شهرستان در سال‌جاری ۱۶۰۰ نفر با اعتباری افزون بر ۸۰ میلیارد تومان خواهد بود.

او در ادامه از پویش "به روستا برمی‌گردم" خبر داد و بیان کرد: در این پویش بنیاد برکت، به افراد شهرنشین و حاشینه‌نشینی که تمایل به بازگشت به روستای مادریشان داشته باشند، تسهیلات و خدمات ارائه می‌دهد که در این رابطه تاکنون بیش از ۴۰۰۰ نفر در سطح کشور در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و درصورت تأیید با استفاده از تسهیلات و خدمات ارائه شده بنیاد برکت برای ایجاد شغل به روستای مادری خود باز خواهند گشت.

بیگ‌محمدی با بیان اینکه طرح پویش"به روستا برمی گردم" در سطح استان همدان نیز آغاز شده و افراد علاقمند به مهاجرت معکوس می‌توانند با ثبت‌نام و تأیید شدن نسبت به بازگشت و استفاده از تسهیلات و خدمات بنیاد برکت برای اشتغال در روستای مادری خود استفاده کنند، اضافه کرد: در سال‌جاری چندین مورد مشاغل جدید توسط بنیاد برکت به رده‌های شغلی اضافه شده که فروش اینترنتی و از راه دور از جمله غذا‌های خانگی، کشت جو، ذرت علوفه‌ای، کشت گیاهان دارویی، چون زعفران و موسیر از جمله موارد رده‌های شغلی جدید به شمار می‌روند که توسط بنیاد برکت در این رابطه تأمین مالی خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.