مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از واکسیناسیون بیش از ۳۱۰۰ بیمار خاص، سرطانی و پیوندی در استان علیه بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بهنام روندی مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به جمعیت چهار هزار نفری بیماران خاص و صعب العلاج استان گفت : بیمار خاص تعریف خاص خود را دارد و در حال حاضر چهار دسته بیماران تالاسمی، هموفیلی، ام. اس و بیماران دیالیزی خونی و صفاقی را شامل می‌شوند.

او گفت : بیماران صعب العلاج هم اکنون بیماران متابولیک، بال پروانه ای، اتیسم، CF و SMA را شامل می‌شوند.

روند افزود: در کنار این‌ها معاونت درمان خدمات رسانی به بیماران پیوند مغز استخوان، پیوند عضو، بیماران سرطانی، بیماران قلبی و عروقی (فقط پرفشاری شریانی ریوی و سکته‌های مغزی) و بیماران روانی مزمن را هم برعهده دارد.

این مسئول افزود: برآورد دقیق و درستی از این بیماران دراستان نیست، چرا که برخی از آن‌ها تمایلی به بیان بیماری خود و تشکیل پرونده در معاونت درمان ندارند، بطور مثال پیش بینی ما وجود ۳۵۰۰ بیمار ام. اس در استان است، حال آنکه در معاونت درمان تنها ۱۹۵۳ نفر تشکیل پرونده داده اند.

روندی گفت: از طرفی برخی بیماران سرطانی برای درمان به تهران می‌روند و عملا پرونده‌ای در استان ندارند.

این مسئول در خصوص روند واکسیناسیون این افراد گفت: در حال حاضر از میان گروه‌های شرح داده شده، بیماران خاص، سپس بیماران سرطانی که هم اکنون در حال شیمی درمانی هستند و نیز بیماران پیوند عضو در اولویت تزریق واکسن هستند.

روندی افزود: این تعداد جمعیتی حدود چهار هزار نفر را شامل می‌شوند که تاکنون ۳۱۹۲ نفر واکسن نوبت اول و ۲۰۰۷ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کرده اند و کار تزریق واکسن این افراد همچنان ادامه دارد.

او ادامه داد: با پایان گرفتن واکسیناسیون این چهار هزار نفر، گروه‌های دیگر بیماران صعب العلاج و بیماران گروه‌های دیگر به ترتیب اعلام وزارت بهداشت جهت تزریق واکسن فراخوان خواهند شد.

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص خطرات و عوارض احتمالی واکسن کرونا برای این دسته بیماران گفت: آنچه در دنیا تاکنون برای بیماران خاص و صعب العلاج تزریق شده چهار گروه واکسن است که آسترازینکا، سینوفارم و اسپوتنیک که در ایران استفاده می‌شود سه گروه از آن را شامل می‌شوند، دراین بین طبق تجربه به دست آمده واکسن سینوفارم با عوارض کمتری همراه است و برای همین برای تمام گروه‌های بیماران خاص و بیمارانی که در اولویت تزریق واکسن هستند از این نوع واکسن تزریق می‌شود.

روندی افزود: تزریق واکسن کرونا با عوارض خفیفی از جمله تب، بدن درد و کوفتگی مختصری همراه خواهد بود، اما هیچ خطری برای بیماران ندارد.

او با بیان اینکه مصرف هر دارو و واکسنی ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند، گفت: این میان ممکن است برخی بیماران به واکسن حساسیت نشان دهند که در اینصورت حتما باید به پزشک مراجعه کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.