یک قاضی فدرال در ایالت تگزاس آمریکا در حمایت از سیاست‌های دولت ترامپ، درخواست جدید ثبت نام در برنامه داکا را مسدود کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یک قاضی فدرال در ایالت تگزاس آمریکا ثبت نام جدید در برنامه داکا را لغو کرد.

این قاضی در عین حال افزود صد‌ها هزار نفری که قبلا در این برنامه ثبت نام کرده اند، مشمول این حکم نمی‌شوند تا زمانی که تصمیمات قضایی دیگری گرفته شود.

قاضی «اندرو هانن» با این حکم جانب گروهی از ایالت‌ها را گرفت که خواهان لغو داکا هستند و استدلالشان این است که این قانون سال ۲۰۱۲ به صورت غیرقانونی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا وضع شد.

اندرو هانن اعلام کرد این برنامه در زمان ایجادش، قانون مربوط به فرآیند اداری (APA) را نقض کرده است. این قاضی، اما اعلام کرد با توجه به تعداد کسانی که در حال حاضر در این برنامه ثبت نام کرده اند -نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر- تصمیم او با در نظر گرفتن مورد آن‌ها و درخواست‌های تمدید به طور موقت تعلیق می‌شود.

وی تصریح کرد دستور او مقرر نمی‌کند که دولت هر گونه تدبیر مهاجرتی، اخراج یا جنایی علیه هر یک از ذینفعان داکا اتخاذ کند.

وی گفت دولت می‌تواند همانطور که یک قاضی فدرال دیگر در یک پرونده قضایی جداگانه دستور داده است، به دریافت درخواست‌های جدید در چارچوب این برنامه ادامه دهد، اما نمی‌تواند آن‌ها را تأیید کند.

کاخ سفید و وزارت دادگستری آمریکا تا کنون به درخواست‌های خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداده اند.

برنامه داکا (اقدام تأخیری برای ورود‌های دوران کودکی، Deferred Action for Childhood Arrivals) از صد‌ها هزار جوان مهاجر که در دوران کودکی به صورت غیرقانونی به همراه پدر و مادرشان به آمریکا مهاجرت کردند، در برابر اخراج محافظت می‌کند. از این افراد با عنوان «رؤیا پردازان» نام برده می‌شود.

این طرح تصویب شده توسط باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۲، در مرکز توجه دولت دونالد ترامپ قرار داشت. ترامپ این طرح را مغایر قانون اساسی توصیف کرد و بدون نظر خواهی از دیوان عالی کشور به دنبال خاتمه دادن به آن بود.

دولت ترامپ پیشتر وعده داد که بازیابی این طرح را در اولویت کاری خود قرار دهد اما جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفت پس از تصدی دفتر طرح داکا را احیا خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار