مراکز خرید و فروش خودرو یکی از پرمشتری ترین بازارها بوده و تبدیل به تفرجگاه دلالان شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  چند روزی می شود که به دلیل افزایش آمار مبتلا به کرونا، بسیاری از مراکز تعطیل شده اند ، از بازار بزرگ تهران گرفته تا مراکز خرید و فروش خودرو!‌ یعنی به دنبال قرمز شدن کرونا،  مراکز خرید و فروش خودرو تعطیل شده اند و این مراکز نیز در این روزها اجازه فعالیت ندارند.

اما طبق مشاهدات میدانی ما، این مراکز نه تنها تعطیل نیستند، بلکه آزادانه به فعالیت خود ادامه می دهند. سری به یکی از این مراکز خرید و فروش خودرو زده ایم، آنچه مشاهده کرده ایم، حضور تعداد زیادی دلال برای فروش انواع خودرو بود، از پیکان گرفته تا بنز و بی ام و!

گزارش - لقمه ای چرب برای خریداران خودرو!/ فعالیت آزادانه مراکز خرید و فروش خودرو بدون رعایت پروتکل بهداشتی!

در این بین تعدادی دلال بودند که چندین ماشین برای فروش آورده بودند و نکته جالب تر این جا بود که در بین تمامی پلاک ها، پلاک شهرهای دیگر و نوشماره ها  از همه بیشتر بود.

گزارش - لقمه ای چرب برای خریداران خودرو!/ فعالیت آزادانه مراکز خرید و فروش خودرو بدون رعایت پروتکل بهداشتی!

حضور تعداد زیادی پلاک شهرستان در مرکز خرید و فروش خودرو!

یکی از افرادی که در این بازار حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بسیاری از این دلالانی که در اینجا هستند از دیگر شهرها به تهران می‌آیند تا جمعه‌ها کار کنند  و بعد از سند زدن به سرعت به شهر خود بازگردند تا آخر هفته بعد و مجدد برای دلالی می آیند.

گزارش - لقمه ای چرب برای خریداران خودرو!/ فعالیت آزادانه مراکز خرید و فروش خودرو بدون رعایت پروتکل بهداشتی!

گزارش - لقمه ای چرب برای خریداران خودرو!/ فعالیت آزادانه مراکز خرید و فروش خودرو بدون رعایت پروتکل بهداشتی!

 در این بازار‌ها شرایطی حاکم می‌شود که حتی در میان مردم برای آن‌ها از اصطلاح "شیطان بازار" یاد می‌شود، چرا که در بسیاری از موارد سر خریداران خودرو در این بازار‌ها کلاه می‌رود.

گزارش - لقمه ای چرب برای خریداران خودرو!/ فعالیت آزادانه مراکز خرید و فروش خودرو بدون رعایت پروتکل بهداشتی!

یکی دیگر از افرادی که در این بازار حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه بر روی روند فعالیت این بازارها نظارتی وجود ندارد، گفت: در این بازارها بسیار اتفاق می‌افتد که ماشین‌های مشکل‌دار به فروش رسیده و در آینده کسی نسبت به گلایه‌های خریدار و مشکلات او پاسخگو نیست.

گزارش - لقمه ای چرب برای خریداران خودرو!/ فعالیت آزادانه مراکز خرید و فروش خودرو بدون رعایت پروتکل بهداشتی!

مراکز خرید و فروشی که این روزها نه تنها بسته نیستند، بلکه آزادانه و به دور از هر گونه رعایت دستورالعمل های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می دهند؛ حتی بودند خودروهایی که با برچسبی بر روی چراغ های خودرو به اسم صفر کیلومتر می فروختند!

گزارش - لقمه ای چرب برای خریداران خودرو!/ فعالیت آزادانه مراکز خرید و فروش خودرو بدون رعایت پروتکل بهداشتی!

قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از چیست؟

در روزهای که به دلیل محدودیت های کرونایی بازار خودرو به حالت تعطیل در آمده، اما قیمت ها همچنان باقیست و در فضای مجازی شاهد خرید و فروش انواع خودروها و علاوه بر این افزایش قیمت ها هستیم؛ سوالی که اکنون پیش می آید این است که این قیمت ها متاثر از چیست؟ 


بیشتر بخوانید


مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص می‌گوید: قیمت خودرو در بازار کشور ما متاثر از فاکتور‌های مختلفی، چون نرخ ارز، میزان تورم، نقدینگی موجود، تیراژ تولید، سیاست‌های پولی، قیمت گذاری دستوری و... دیگر است.

او بیان کرد: ۳ خودرو ساز کشور تا پایان آذر ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان دارای زیان انباشته بوده اند و این زیان تا به امروز نیز بیشتر شده و حتی افزایش حدودا ۴ درصدی تیراژ تولید در سال گذشته (به نسبت سال ۹۸) سبب حرکت خاصی در بازار نگردیده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما همچنان شاهد این هستیم که علیرغم افزایش تولید در برهه‌هایی از زمان، اما فاصله قیمت برخی محصولات داخلی از درب کارخانه تا بازار بعضا حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد است. متوجه شدن این امر که مصرف کننده واقعی با کاهش قدرت خرید مواجه شده کار دشواری نیست.

گزارش - لقمه ای چرب برای خریداران خودرو!/ فعالیت آزادانه مراکز خرید و فروش خودرو بدون رعایت پروتکل بهداشتی!

فرزانه تشریح کرد: اولویت خرید مصرف کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و بدلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسب و کار‌های گوناگون گذاشته و ... خودرو که به عنوان کالایی سرمایه‌ای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرف کنندگان خارج و دایره این اولویت‌ها صرفا جهت مدیریت مصرف روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است.

مسیح فرزانه همچنین می‌گوید: اگر یک حساب سرانگشتی انجام دهیم متوجه می‌شویم که متاسفانه قیمت امروزه خودرو‌های وارداتی نیز با دلار بیش از ۴۰ هزار تومان و حتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: یک هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ فول آپشن که در دنیا در حال حاضر با قیمت حدودی و میانگین ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود در بازار کنونی کشورمان حدود ۲ میلیارد و نیم برچسب قیمتی خورده که چنانچه شما ماخذ قیمت ارز و محاسبه قیمت خودرو‌های وارداتی را دلار ۲۵ هزار تومانی و عوارض واردات را ۱۰۰ درصد محاسبه کنید به عدد حدودی ۱ تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: چنین قیمت مضحک ۲.۵ میلیاردی این خودرو (که در هیچ کجای دنیا اتومبیل لوکس محسوب نمی‌شود و یک شاسی بلند کلاس متوسط است) یعنی در کشورمان این محصول با دلار ۵۰ هزار تومان و سپس ضرب شدن تعرفه در ۱۰۰ درصد (وحتی گاهی بیشتر) ارزش گذاری شده است.

فرزانه در ادامه می‌افزاید: با رصد کردن بازار این روز‌های خودرو و بررسی افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی که حاصل اخذ سیاست‌های نامناسب پولی بوده است، به نظر می‌آید چنانچه در آینده نیز همچنان همان سیاست‌های نادرست گذشته دنبال شود، نه تنها این رکود ادامه خواهد داشت بلکه سبب افزایش مجدد قیمت خودرو نیز خواهد شد.

گزارش - لقمه ای چرب برای خریداران خودرو!/ فعالیت آزادانه مراکز خرید و فروش خودرو بدون رعایت پروتکل بهداشتی!

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چنانچه افزایش قیمت‌ها تنها در یک کالا یا محصول همچون خودرو رخ داده بود با اصلاح سیاست‌های عرضه و تقاضا و افزایش تولید و... می‌شد کمک به کاهش قیمت‌ها کرد، اما وقتی این افزایش قیمت کالا و محصولات در دایره‌ای بزرگتر روی داده پس مشخص می‌شود سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی نیازمند تجدید نظر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: به اضافه اینکه رسیدن به توافق جدید برجامی، اصلاح فرمول قیمت گذاری دستوری خودرو و آزاد شدن واردات خودرو خود می‌توانند یک محرک بسیار مثبت در کاهش قیمت خودرو در سبد محصولات گوناگون در آینده باشند. در کل به نظر می‌آید در کوتاه مدت رخداد مثبت خاصی، همانند کاهش قیمت در بازارخودرو روی نخواهد داد.

گفتنی است، سایت‌های مختلفی که به خرید و فروش خودرو می‌پردازند از دیگر راهکار‌هایی هستند که پیش روی خریداران خودرو قرار دارند. بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که مردم بدون تایید ماشینی را خریداری نکنند، چرا که آنچه مربوط به خودرو می‌شود امری تخصصی است.

 ممکن است به هنگام خرید یک خودرو آن اتومبیل مشکلاتی داشته باشد در صورتی که فرد از محلی نامعتبر خودروی خود را خریداری کرده باشد در آینده قادر به پیگیری موضوع نخواهد بود، اما افرادی که به خرید از نمایشگاه‌ها می‌پردازند کمتر با چنین مشکلاتی مواجه خواهند شد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۷ تير ۱۴۰۰
دلال نه دولت نیست دلال ب اونی که هی قیمت میبره بالا برای سود خودش بین خودشون یه مامعله سوری میکنن قیمت یه چیز رو رو اون نرخ تثبیت میکنن
به نظر من نونی که از دلالی به دست میاد از گوشت سگ نجس تر و حروم تره
Iran (Islamic Republic of)
Am
۰۸:۵۱ ۲۷ تير ۱۴۰۰
لعنت به هرچی دلال‌ خداکنه آقای رئیسی اول از بازار خودرو شروع کنه
طرف دست راست و چپ شو بلد نیست شده کارشناس خودرو و خودرو خرید فروش میکنه
این جور ادم ها رو که بازار کلا بهم ریختن باید از ریشه قطع کردشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۶ تير ۱۴۰۰
خیلی عذر میخوام بزرگوارانی که نظر دادین..دلال کیه؟ به ولاه دلال خوده دولته..گرون فروش خوده دولته..اختلاسگر خوده دولته..رانتخوار خوده دولته..مفاسد اقتصادی خوده دولته..به نظرتون دولت خودش انقدر دست و پا شکستس که مثلا میوه ایی مثله سیب که به باراومد رو بره از کشاورز به قیمت مناسب بخره و انبار کنه بعدشم بین مردم با قیمت منصفانه به فروش برسونه؟ یا مرغ و خودش کشتار کنه بعدش بیاره تو بازار با قیمت منصفانه و دولتی به فروش برسونه..وقتی دولت کلی جنس رو تو بنادر با هیچ بهاته ایی یا ترسی به واردکننده ترخیص نمیکنه ، اینکارا دوتا معنی میده یا خوده دولت میخواد که همه چی رو گرون کنه چون یه جورایی براش منفعت داره دوم اینکه اون کسی که ازش به اسم دلال نام برده میشه یکی مثله من و شماست که حمایت دولت و پشت خودش داره و یه پورسانتی برای گرونفروشیش میریزه تو جیب دولت که بازم میشه منفعت برای دولت..کاش داستان پینیکیو واقعیت داشت خیلی راحت میشد کیا دارن دروغ میگن و کیا درست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
هر شغلی در دنیا بهشتی دارد ایران بهشت دلال هارو اختلاص گر و رانت باز ها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
برادر سردبیر تو کل این مطلب یه ترفند از دلالی نوشته که تیتر زدی ترفندهای جدید دلالان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۶ تير ۱۴۰۰
متاسفانه افزایش قیمت خودرو و همچنین مسکن ناشی از همین دلالی هاست. هیچ ارگان و سازمانی هم متولی ساماندهی ان نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۶ تير ۱۴۰۰
آقا یا خانم دلال.اختلاسگر و...لااقل آزاده باشید...انسانم آرزوست
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۳۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
تا وقتی سرمایه گذار خارجی و داخلی با هم سرمایه گذاری مشترک نکنند و خودرو تولید نکنند و در ضمن واردات خودرو آزاد نشود، دلالان همیشه سود خواهند برد و مردم زیان .... اما لازمه آن تعامل با دنیا و رفع تحریم ها است.
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۰:۲۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
ایشالله درآینده ریشه دلال خشک میشه اینجور آدما لعن و نفرین پشتشون هست چون کلاه سر طرف میزارن و قیمت ها رو نجومی می کنن تو بازار.
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
گرانی خودرو ناشی از حضور دلالان و سایتهای دلالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
بزرگترین و بدترین دلال ها خود ایران خودرو و سایپا هستن چرا چیزی در مورد دلالی خودروسازها نمی نویسین و همه چیز رو گردن مردم میندازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
۳ خودرو ساز کشور تا پایان آذر ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان دارای زیان انباشته بوده اند و این زیان تا به امروز نیز بیشتر شده و حتی افزایش حدودا ۴ درصدی تیراژ تولید در سال گذشته (به نسبت سال ۹۸) سبب حرکت خاصی در بازار نگردیده است.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! زیان انباشته خودرو سازان ناشی از مدیریت ضعیف هست. نباید انتظار داشته باشند که جور بی مدیریتی مسئولان مربوطه را مردم بکشند. با یک مقایسه سرانگشتی قیمت خودرو تولید داخل و خارج متوجه میشویم که واقعا تولیدکنندگان بی لیاقتی در کشور مشغول به کار هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اصلا مصرف کننده تو بازار، خوردو نمی خره. خودروها بین دلالها داره دست به دست میشه. طرف امروز می خره سه روز بعد به یک نفر دیگه می فروشه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۵۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
مردم دانسته اند ازتولیدپولی درنمیاد نون نوی دلالی است همه بسمت دلالی روی آوردن!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۳۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
یک آدم عادی بدون تخصص آنچنانی هم اگه بخواد میتونه مشکل خودرو رو حل کنه !
اما مسئله اینه کسی نمی خواد مشکل حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
سلام من فقط تو کف عنوان خبرنگار موندم
(خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان)
مدیر کل انقدر سمت نداره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
برای بسیاری از مردم خرید خودرو تبدیل به آرزو شده
آخرین اخبار