طرح بازسازی مساجد تاریخی صفی و آقا سید ابراهیم رشت امروز در مراسمی با حضور نوبخت، معاون رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مراسم پایان مرمت و افتتاح ۲ مسجد تاریخی رشت امروز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار گیلان و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور در این مراسم از تخصیص ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این ۲ طرح تاریخی و مذهبی خبر داد و گفت: دولت برای احیای بنا‌های ارزشمند مذهبی و تاریخی آمادگی دارد و این رویه را برای دیگر مساجد با سابقه و شناسنامه‌دار استان انجام می‌دهد.

بهره برداری از طرح مرمت مساجد تاریخی صفی و سید ابراهیم در رشت

او با تأکید بر لزوم توزیع عادلانه منابع برای توسعه متوازن تمامی استان‌های کشور به اقدامات ۸ سال گذشته دولت در حوزه بهبود زیرساخت‌ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر تداوم سدسازی و اجرای طرح‌های متعدد زیربنایی، اجرا و تکمیل خطوط ریلی و محور‌های مواصلاتی در مناطق شرق، جنوب شرق، غرب و شمال غرب ایران، مصداق بارزی برای جدیت دولت در تحقق توسعه متوازن به حساب می‌آید.

بهره برداری از طرح مرمت مساجد تاریخی صفی و سید ابراهیم در رشت

آیت الله رودباری از علمای بنام گیلان نیز در این مراسم به جایگاه سیاسی، اجتماعی و قضایی مسجد در تاریخ اسلام اشاره کرد و گفت: بهبود فضای فیزیکی مساجد ضمن ارتقاء جایگاه عبادی و مذهبی آن، موقعیت تاریخی و اجتماعی مساجد را برای خدمت به جامعه و گره گشایی از امور مردم احیا خواهد کرد.

بهره برداری از طرح مرمت مساجد تاریخی صفی و سید ابراهیم در رشت

محمد اکبرزاده، مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیز در گزارشی به نحوه مرمت مسجد صفی و آقا سید ابراهیم رشت در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای مسجد صفی ۱۰ میلیارد تومان و برای مسجد آقا سید ابراهیم نیز ۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

بهره برداری از طرح مرمت مساجد تاریخی صفی و سید ابراهیم در رشت

مسعود حلاج پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز پیشینه تاریخی مسجد صفی را به دوران صفویه و مسجد آقاسیدابراهیم را به دوران قاجاریه مرتبط دانست و گفت: در روند بازسازی و مرمت این ۲ بنا، تلاش شده تا شاکله و ماهیت تاریخی و معماری اسلامی آن حفظ شود.

او تصریح کرد: مسجد صفی ۸۰۰ مترمربع مساحت و مسجد آقا سید ابراهیم ۳۰۰ متر مساحت دارد.

بهره برداری از طرح مرمت مساجد تاریخی صفی و سید ابراهیم در رشت

مسجد صفی یا مسجد سفید یا شهیدیه یکی از بنا‌های تاریخی و از قدیمی‌ترین مساجد شهر رشت و در حومه بازار سنتی واقع شده است.

مسجد صفی طبق عبارتی که بر روی کتیبه کاشی داخل محراب دیده می‌شود؛ در سال ۱۳۴۴ هجری قمری به دست حاج یوسف کاشی ساز تجدید بنا شده است.

طبق تفاهم‌نامه بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، مرمت این بنای تاریخی با ارزش در بهمن ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.

تمامی جداره‌های آجری مرمت و استحکام بخشی شده و کف حیاط مسجد با آجر ستنی مفروش شده است.

بهره برداری از طرح مرمت مساجد تاریخی صفی و سید ابراهیم در رشت

در پروژه مرمت مسجد آقا سید ابراهیم (اردبیلیان) رشت نیز در بنا بعد از اندود برداری کف شبستان مسجد، کاشی‌های لعاب دار کشف شد که مطابق با کارشناسی باستان شناسان گروه میراث فرهنگی به دوره اواخر قاجار برمی گردد.

طبق تفاهم نامه بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، مرمت این بنای تاریخی با ارزش فروردین ماه ۱۳۹۹ آغاز شد.

این بنا در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۹ به شماره ۳۳۱۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.