"جام گلگون" آلبومی از گروه تنبور به آهنگسازی جلیل رحمتی و خوانندگی داریوش گودرزی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری کردستان منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، امین مرادی رییس حوزه هنری کردستان اظهار داشت: درراستای توجه به موسیقی سنتی ایرانی و حمایت از گروه‌های هنری استان و بسترسازی لازم برای معرفی هنرمندان فعال موسیقی استان آلبوم "جام گلگون" با صدای داریوش گودرزی و همراهی گروه تنبورنوازان مشتاق به سرپرستی و آهنگسازی "جلیل رحمتی" توسط حوزه هنری استان کردستان با همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری کشور در یک هزار و ۲۰۰ نسخه منتشر شد.

 مرادی افزود: این آلبوم در راستای اهداف کلان حوزه هنری، تحقق بخشیدن برنامه‌های مد نظر شهر‌های خلاق موسیقی و کمک در تثبیت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو بوده و در آن معرفی بخشی از توانمندی‌های موسیقایی هنرمندان استان کردستان و سنندج عرضه شده است.

اوموسیقی را از مهمترین مؤلفه‌های فرهنگی استان کردستان و سنندج عنوان کرد وگفت: در این آلبوم تلاش شده تا از گسست ایجاد شده بین موسیقی کلاسیک ایران و هم ریشه‌های خود در نواحی مختلف کاسته شود.

حوزه هنری استان کردستان با اشاره به اینکه موسیقی کلاسیک و نواحی مختلف ایران وام‌دار هم هستند ادامه داد: در این اثر سعی شده است علاوه بر حفظ خصوصیات تکنیکال ساز تنبور و موسیقی مربوط به آن، بیانی دیگر از موسیقی دستگاهی ایران ارائه و با زبان ساز تنبور روایت شود.

او اضافه کرد: در این اثر تصانیف "جام گلگون"، " وصف عشق"، " دیوانه"، "شمس"، "طغیان" در کنار چندین قطعه ساز و آواز، تکنوازی تنبور به یاد سید خلیل عالی نژاد و همنوازی قطعه" پرواز" با اشعاری از جلیل رحمتی، سید ابوالحسن روح القدس، عطار نیشابوری، محمد تنهایی و هوشنگ ابتهاج (سایه) توسط این گروه دیده می‌شود.

مرادی در خصوص ویژگی این اثر نیز گفت: در تلفیق شعر و موسیقی، مضامین عرفانی اشعار در اولویت بوده و تلاش شده است با ملودی پردازی در خور و الگوریتم‌های مناسب، فضای موسیقایی مطلوب برای خودنمایی مفاهیم شعری ایجاد شود.

او در معرفی گروه تنبورنوازی مشتاق نیز اظهار داشت: این گروه از سال ۱۳۹۶ با سرپرستی جلیل رحمتی و با حضور هنرمندان سنندجی زیر نظر حوزه هنری استان کردستان فعالیت خود را آغاز کرده است.

جلیل رحمتی متولد ۱۳۴۷ شهر کرند غرب (دالاهو) است که از کودکی زیر نظر پدرش درویش جهانگیر رحمتی شیوه مقام نوازی و مقام خوانی ساز تنبور را فراگرفت.

اودر کنار آموزش در نزد برادران هنرمندش از محضر اساتید سید قاسم افضلی و منوچهر طاهر زاده در خصوص مقام‌های تنبور و موسیقی ردیفی ایران بهره برد.

رحمتی از سال ۱۳۷۰ فعالیت هنری خود را در سنندج ادامه داد و ضمن حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی به همراه گروه آبیدر سنندج در سال ۱۳۹۸ در فستیوال جهانی موسیقی یونان مقام اول را کسب کرده است.

داریوش گودرزی خواننده گروه نیز متولد ۱۳۵۵ سنندج است و وی ردیف‌های آوازی را زیر نظر اساتید نادر وثوقی، جمیل صلواتی و صدیق تعریف فراگرفت.

او از سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز و در سال ۱۳۸۷ همراه با گروه آلان موفق به کسب عنوان برتر جشنواره بین المللی موسیقی فجر شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.