درخت "کاج درخت" در روستایی به همین نام واقع در تربت حیدریه با بیش از هزار و ۱۵۰ سال قدمت در آثار میراث طبیعی به ثبت رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: درخت "کاج درخت" در روستایی به همین نام واقع در تربت حیدریه با بیش از هزار و ۱۵۰ سال قدمت در آثار میراث طبیعی به ثبت رسیده است و اکنون در این شهرستان ۲۴ اصله درخت کهنسال وجود دارد که قدمت آن‌ها بین ۳۰۰ تا هزار و ۱۵۰ سال است.

او با بیان این‌که رتبه دوم کهنسالی درختان تربت‌حیدریه به درخت چنار ۸۵۰ ساله واقع در روستای رقیچه بخش کدکن اختصاص دارد، افزود: درختان کهنسال به عنوان میراث طبیعی بشری باید حفاظت و نگهداری شوند و این گونه درختان به عنوان نشانه سابقه و هویت منطقه هستند و حفاظت از آنها، در حکم حفاظت از میراث طبیعی و میراث ناملموس می‌باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه ادامه داد: مهمترین نمونه‌های درختان تاریخی این خطه که به واسطه عمر طولانی و نیز ارتباط با فضای تاریخی اهمیت دارند و منبعی برای جذب گردشگر به شمار می‌روند در روستا‌های کاج درخت، بکاول، رقیچه، سریشا، کدکن، بایگ، بسک، رزگ، رودمعجن، نسر، برس و کامه وجود دارند.

داوود نورمحمدی رئیس اداره محیط زیست تربت‌حیدریه گفت: درختان کهنسال به‌ عنوان مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی کشور دارای اهمیت بسیار هستند.

او افزود: با توجه به این‌که بخشی از تنوع زیستی همین پوشش گیاهی (درختان کهنسال) هستند، لذا مطالعه بر روی آن‌ها به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره محیط زیست تربت‌حیدریه ادامه داد: بر این اساس بین سال‌های ۹۲ تا ۹۳ یک تیم از همکاران ما به دعوت این اداره وارد تربت‌حیدریه شده و در راستای اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن درخت‌های کهنسال و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین علمی ضمن شناسایی عمر درختان، اسامی و مشخصات زیست محیطی آن‌ها را ثبت کردند که در کتاب مرجع درختان کهنسال ایران به ثبت رسیده‌است.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار