میراث فرهنگی زرند درباره تخریب و مزایده اولین درمانگاه تاریخی در زرند که سزاوار ثبت ملی بود، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، پس از درج خبری پیرامون تخریب و فروش زمین اولین درمانگاه تاریخی زرند در روستای جرجافک ده بهرام خان محمداسلامی، رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زرند در پاسخ به خبرنگاران گفت: بدون فوت وقت پس از گزارش این خبر و تائید آن از سوی پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی با طرح شکوائیه‌ای علیه وراث این مجموعه به دادستانی زرند، خواستار پیگیری این موضوع شدیم.

او افزود: در ادامه مشخص شد این درمانگاه که به عنوان یکی از مهم ترین درمانگاه‌های تاریخی خیرساز برای خدمات عام المنفعه از سوی یکی از خیران  برای درمان روستاییان مجاور روستای جرجافک ساخته شده و مورد استفاده بود.

اسلامی ادامه داد:  بعد‌ها پس از ساخت درمانگاه دیگری در روستای جرجافک عملا این ساختمان قدیمی از مدار فعالیت‌های درمانی خارج شده بود؛ اما همچنان اهالی روستا به دلیل عبور آب از داخل این بنا، استفاده‌های متعددی از جمله نگهداری و خشک کردن سبزیجات محلی می‌کردند.

او  تصریح کرد: در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان زرند، نماینده‌ وراث از تخریب و فروش ملک اظهار بی اطلاعی و برای دوباره سازی این بنا براساس عکس‌هایی که از آن موجود است، اعلام آمادگی کرد.

رئیس میراث زرند در ادامه با اشاره به اینکه تخریب هر اثر تاریخی، مجازات‌های سنگینی به همراه دارد، تاکید کرد: تخریب آثار تاریخی در ردیف جرائم علیه امنیت ملی قلمداد می‌شود؛ بنابراین طرح شکایت میراث از عاملان این اقدام ضدفرهنگی از طریق دادسرای عمومی و انقلاب در حال پیگیری  است.

او با اعلام اینکه شهرستان زرند در طول تاریخ بسیاری از آثار تاریخیش مقهور بلایای طبیعی و در برهه‌ای هم مغضوب جهل مدیران و برخی سودجویان واقع شده است؛ اما همچنان به عنوان شهرستان هزار و یک جاذبه به دنبال معرفی شناسنامه‌های هویتی شهروندان هستیم و طی چند سال اخیر با نگرش مثبت و حمایت‌های ویژه‌ دستگاه قضایی، نگاه عمومی به حفظ این آثار تغییر کرده است. 

اسلامی تاکید کرد: شاید حساسیت عمومی اهالی جرجافک پس از نابودی این اثر، دلیل روشنی بر فرهنگ والای شهروندان برای حفظ آثار تاریخی محسوب می شود که نکته‌ بسیار مهمی است.

 طی شواهد و قرائن موجود متولی امر بهداشت شهرستان این ملک را به مزایده گذاشته است و هیچ کس از اهالی منطقه‌ جرجافک و حتی ورثه و مالکان این زمین هم در جریان این مزایده قرار نگرفته اند و البته میراث فرهنگی هم اکنون شاکی تخریب بنای این درمانگاه تاریخی است.

هم اکنون تنها از این بنای با ارزش یک زمین باقی مانده است. 

تخریب و مزایده اولین درمانگاه تاریخی در زرند!+ عکس

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.