قاسم سلیمانی گفت: امسال سال خشکسالی بسیار شدیدی را پیش رو داریم که تامین آب شهرهای آبادان و خرمشهر را با مشکل جدی روبه رو خواهد کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار خوزستان دیروز در جمع خبرنگاران درآبادان گفت: تا هفته گذشته میزان شوری و سختی آب آبادان و خرمشهر به ۱۰ هزار میکروموس رسیده بود ولی با رهاسازی آب اکنون این میزان به ۲ هزار میکروموس کاهش یافته است.

او افزود: تنها راه تامین آب سالم و بهداشتی در آبادان و خرمشهر تکمیل عملیات احداث ۲ سد بر روی ۲ رودخانه بهمنشیر و کارون است.

استاندار خوزستان گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز برای ادامه احداث سد چوئبده بر روی رودخانه بهمنشیر در آبادان ، و سد مارد بر روی رودخانه کارون در مقطع خرمشهر، برای همیشه مشکل شوری در آبادان و خرمشهر برطرف خواهد شد.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: آبادان و خرمشهر با تایید ستاد بحران استان خوزستان در بحران شوری آب به سر می‌برند و هیات دولت برای رفع این مشکل باید اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سدهای بهمنشیر و کارون را تصویب کند.

او با اشاره به خشکسالی پیش رو در خوزستان گفت: امسال سال خشکسالی بسیار شدیدی را پیش رو داریم که تامین آب شهرهای آبادان و خرمشهر را با مشکل جدی روبه رو خواهد کرد.

استاندار خوزستان ادامه داد: تامین آب مورد نیاز خوزستان متناسب با آورد آب که ۱۵ میلیارد مترمکعب در پشت سدهاست صورت خواهد گرفت که تا پایان شهریور ۲ میلیارد مترمکعب دیگر به آن اضافه خواهد شد که از این ۱۷ میلیارد مترمکعب آب حدود هفت هزار و نهصد میلیون متر مکعب قابل برنامه ریزی است.

او گفت: بخشی از این میزان آب برای مصرف کشاورزی (کشت فصلی، کشت پاییزه و کشت تابستانه)،و بخشی نیز برای آب شرب و مقداری نیز برای احشام اختصاص خواهد یافت.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان خوزستان افزود: ادامه کشت شلتوک در خوزستان باعث مشکلاتی برای تامین آب دام‌ها به ویژه دام‌های سنگین می‌شود زیرا ذخیره آب پاییز نیز از بین می‌رود.

استاندار خوزستان گفت: کشت شلتوک در شرایطی که وضعیت آب نرمال باشد لازم است ولی در شرایط فعلی، تامین آب شرب، مسایل زیست محیطی و کشت‌های فصلی لازم‌تر و مهم‌تر هستند.

بنابراین گزارش کار ساخت سدهای مارد و بهمنشیر تیر سال ۹۶ با حضور وزیر وقت نیرو آغاز شد.

سد در دست احداث مارد ۲۳۵ متر طول ، ۲۱ متر ارتفاع و از نوع انحرافی ( بتنی سلولی) خواهد داشت.این سد دارای هشت دهنه برای سرریز است.با احداث این ۲ سد، آب خام پایدار برای مصارف صنعتی، کشاورزی تامین و آب مورد نیازی برای حدود چهار میلیون اصله نخل و ۳۲۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی در آبادان و خرمشهر تامین می‌ شود.

سد بهمنشیر نیز در پایین دست رودخانه بهمنشیر در دست احداث است که ۲۰۰ متر طول و ۲۳ متر ارتفاع دارد و از نوع سد انحرافی (بتنی سلولی) است. این سد دارای ۶ دهانه برای سرریز است.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.