مدیرکل کمیته امداد کردستان با بیان اینکه توانمندسازی کارآمدترین روش در مسیر توسعه پایدار است، گفت: بی‌توجهی به مولفه‌های فرهنگی موجب شکست برنامه توانمندسازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، سیدعلی موسوی‌جم مدیرکل کمیته امداد کردستان پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی ارتقاء فرهنگ توانمندسازی زنان و سرپرست خانواده که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امروز کشور‌ها برای دستیابی به توسعه پایدار یکی از روش‌های کارآمد را توانمندسازی می‌دانند.

او خاطرنشان کرد: توانمندسازی به عنوان فرایندی تعریف می‌شود که در آن افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها به مسائل و مشکلات که با آن موجه هستند کنترل پیدا می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد کردستان افزود: تحقیقات نشان داده تونمندسازی تفکری و روانی سبب شده تا زنان سرپرست خانوار در حوزه‌های مختلف روانشناختی همچون خودکارآمدی، خودارزشمندی و عزت نفس، کنترل بر زندگی، قدرت تصمیم‌گیری، حل مسئله، افزایش سازگاری توانمند شوند.

موسوی‌جم تصریح کرد: لذا اجرای برنامه‌های توانمندسازی نه تنها به اشتغال، افزایش سطح درآمد و کاهش وابستگی زنان سرپرست خانوار منتهی نمی‌شود، بلکه توانایی آن در حوزه‌های روانشناختی را نیز به دنبال دارد.

او اظهار کرد:، اما بی‌توجهی به مولفه‌های فرهنگی موجب شکست برنامه توانمندسازی می‌شود همانطور که اشتغال، تکنولوژی به خودی خود نمی‌تواند مشکلات کشور‌های در حال توسعه را حل کند و نیاز است این انتقال با اقدامات فرهنگی همراه باشد.

او افزود: توانمندسازی هم زمانی موثر است که به مولفه‌های فرهنگی توجه شود چرا که فرهنگ یک جامعه رفتار‌ها و ارزش‌های آن جامعه را قالب‌بندی می‌کند.

موسوی جم خاطرنشان کرد: لذا با توجه به تاثیرات حوزه فرهنگ بر زندگی اجتماعی و همچنین فقدان راهبرد‌های مشخص فرهنگی در خصوص توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر موجب شد که یک کارگروه ملی با حضور چهار ارگان اصلی و چند ارگان زیرنظر شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل شد و مقرر شده است که در ۸ راهبرد کل و ۳۲ برنامه عملیاتی اقدام لازم انجام شود.

او اضافه کرد: در استان هم متناظر با گارگروه استانی راه‌اندازی شد که دبیرخانه آن در کمیته امداد مستقر است و تا کنون سه جلسه برگزار شده است.

موسوی جم به محور‌های فعالیت هم گریزی زد و گفت: زن سرپرست خانوار، فرهنگ مدیریت خانواده و کارآفرینی، زن سرپرست خانواده و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، زن سرپرست خانواده و تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه و مهارت آموزی است و این همایش

با محوریت تولیدات فرهنگی هنر و رسانه‌ای و مهار آموزی برگزار شد.او خاطرنشان کرد: بحث ارتقای فرهنگ توانمندسازی مددجویان در راستای سند برنامه ارتقای فرهنگ توانمندسازی مددجویان از اسناد مهم و با ارزش ملی محسوب می‌شود.

او اضافه کرد: هدف اصلی سند ارتقای توانمندی‌های علمی، مهارتی و اجرایی مددجویان جامعه به منظور توسعه عمومی کشور است که با تلاش همه جانبه آحاد جامعه و دستگاه‌های فرهنگ ساز برای این امر مهم و مشارکت در آن از طریق افزایش دانش سیاست‌گذاری جامعه و دست‌اندارکاران تقویت خودباوری مددجویان استفاده از ظرفیت رسانه‌ای و پویش ملی و منطقه‌ای توانمندسازی به دست خواهد آمد.

موسوی جم در پایان گفت: بر همین اساس تمهیدات لازم در خصوص تشکیل و راه‌اندازی کارگروه استانی ارتقاء فرهنگ توانمندسازی مددجویان با مشخص شدن ادارات و سازمان‌های عضو کارگروه و سازمان‌های مرتبط، طبق سند کارگروه ملی شروع به کار رده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.