کمیاب و نایاب شدن برخی دارو‌های اساسی در داروخانه‌ها مشکلات فراوانی برای بیماران ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، این روز‌ها بیماران علاوه بر تحمل درد بیماری رنج مضاعفی را تحمل می‌کنند و آن نایاب و یا کمیاب شدن برخی دارو‌های مورد نیاز است، این موضوع تا حدی آزاردهنده است که کارمندان شاغل در داروخانه نیز از کمبود برخی دارو‌ها شکایت‌های فراوان دارند.

بیماران ناراضی از کمیاب شدن دارو‌ها و تنش در داروخانه‌ها

کاظمی مسئول فنی یکی از داروخانه‌های استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیش از ۲۰ سال است که در داروخانه‌های متفاوت مشغول به خدمت رسانی به مردم و بیماران هستم، اما در بین سال‌های خدمتم همانند چند سال گذشته با کمبود انواع دارو‌ها مواجه نبودیم.

او ادامه داد: نمی‌توان گفت همیشه داروخانه‌ها همه نیاز بیماران به انواع دارو‌ها را تامین می‌کردند، چون از زمانی وارد این شغل شدم برخی دارو‌ها کمیاب و وارداتی بودند، اما در چند سال اخیر علاوه بر دارو‌های کمیاب، دارو‌هایی که همیشه در داروخانه بود نیز نایاب شده اند.

این مسئول فنی داروخانه بیان کرد: هر روز تعداد قابل توجهی از بیماران ناراضی از داروخانه بیرون می‌روند، چون نمی‌توانیم همه دارو‌های مورد نیازشان را تامین کنیم و به همین دلیل بار‌ها تنش و درگیری میان کارکنان و بیماران به وجود آمده است.

کاظمی با اشاره به کمیاب شدن دارو‌های مهم از جمله فنی توئین، عنوان کرد: فنی توئین برای بیماران مبتلا به صرع تجویز می‌شود و هر دو نوع داخلی و خارجی آن وجود دارد، اما جالب اینکه در حال حاضر هیچ کدام از انواع این دارو در داروخانه یافت نمی‌شود.

او افزود: اگر بخواهیم اسامی دارو‌های کمیاب را بگوییم تعداد آن‌ها بسیار زیاد است، برای نمونه داروی فلوکستین، انواع انسولین‌های قلمی و گلی کلازید از جمله دارو‌های کمیاب و در عین حال مهم هستند که بیماران زیادی روزانه برای دریافت آن‌ها به داروخانه مراجعه می‌کنند.

بیمارانی که با دست خالی داروخانه را ترک می‌کنند

فاضلی کارمند یکی از داروخانه‌های شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تصور کنید وقتی به بیمار مبتلا به اضطراب و افسردگی می‌گوییم داروی شما را نداریم یا به صورت محدود می‌توانیم در اختیار شما قرار دهیم، با چه حال نامساعدی از داروخانه خارج می‌شود.

او ادامه داد: مشکل کمبود دارو گریبان همه داروخانه‌های استان، از جمله ما را گرفته است و باعث شده بیماران از این شرایط بسیار ناراضی باشند.

این کارمند داروخانه اظهار کرد: روزانه با بیماران و خانواده‌های زیادی مواجه می‌شویم که برای دریافت داروی مورد نیازشان التماس و تصور می‌کنند عمدا از عرضه دارو خودداری می‌کنیم، اما چنین تصوری صحیح نیست.

فاضلی گفت: گاه وقتی به بیماران می‌گوییم داروی خارجی مورد نظر نداریم، اما می‌توانیم مشابه داخلی آن را در اختیارتان قرار دهیم، استقبال نمی‌کنند و اصرار دارند حتما دارو را از یک شرکت خاص تهیه کنند و این هم جزو مشکلات صنف ماست.

دارو‌های کمیاب را از داروخانه‌های منتخب تهیه کنید

اصلانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص کمبود برخی دارو‌ها در داروخانه‌های استان، گفت: در خصوص کمبود انسولین، انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های منتخب استان اصفهان به مقدار زیاد موجود است و داروخانه‌ها موکلف هستند نسخه بیمار را کامل تحویل دهند، از بیماران در خواست می‌کنیم برای تهیه انسولین به این داروخانه‌های منتخب مراجعه کنند.

او ادامه داد: از زمان ورود انسولین قلمی به کشور تعداد و نوع انسولین به صورت دقیق و کامل همچنین تعداد توزیع میان داروخانه‌های کشور و حتی میزان توزیع بین بیماران و مقدار موارد مصرفی هر بیمار در سامانه تی تک وزارت بهداشت ثبت می‌شود تا از ارائه این دارو بیش از نیاز بیمار جلوگیری و عدالت توزیع میان همه بیماران رعایت شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص کمبود دو داروی گلی کلازید و کپسول فنی توئین، بیان کرد: این دو دارو که برای بیماران دیابتی و مبتلایان به صرع تجویز می‌شود مدتی است که کمیاب شده است، اما در حال حاضر در همه داروخانه‌ها به صورت محدود توزیع می‌شود و به طور مشخص بیماران می‌توانند برای تهیه این دارو‌ها به داروخانه‌های امام سجاد، شهید منتظری نجف آباد، ۹ دی منظریه، شهدای زرین شهر و سوانح سوختگی مراجعه کنند.

اصلانی در خصوص کمیاب بودن داروی کرمولین، گفت: کرومولین قبلا موجود بوده و به تازگی حتی تاریخ مصرف این دارو در تعدادی از داروخانه‌ها تمام شده، چون موارد مصرف زیادی در اصفهان ندارد، اما به محض تامین و واردات، به سرعت توزیع و مدیریت خواهد شد.

حال باید دید برای حل مشکل کمبود دارو مسئولان چه راهکاری را در پیش می‌گیرند چرا که با دارا بودن ظرفیت علمی و توانایی در تولید، تامین انواع دارو‌ها در کشور دور از ذهن نیست.

 

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۴ تير ۱۴۰۰
داروهای ساده هم دیگه نیست