کشت دوم برنج تراز آب‌های زیرزمینی را تا ۵ متر کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علی محمد رمضانی مدیر دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه متاسفانه در این شرایط کم آبی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی برخی‌ها به کشت دوم برنج روی می‌آوردند، گفت: کشت دوم برنج سبب کاهش تا ۵ متری تراز سطح آب‌های زیرزمینی در استان می‌شود و سال‌های آینده برای همه کشاورزان مشکل ایجاد خواهد کرد.

او افزود: با توجه به میزان آبدهی رودخانه حتی استفاده از آب‌های سطحی و رودخانه‌ها نیز برای کشت دوم توجیح ندارد، چون میزان کم آورد رودخانه‌ها و گرمای هوا در تابستان احتمالا کشت دوم شالیکاران را با تنش مواجه خواهد کرد.

مدیر دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران با توصیه به کشت نکردن دوم برنج گفت: اگرچه با کوچک شدن زمین‌ها شالیکاران برای کسب درآمد بیشتر اقدام به کشت دوباره برنج می‌کنند، اما توصیه جهاد کشاورزی با توجه به شرایط شکننده آبی، جایگزینی پرورش رتون بجای کشت دوم است.


بیشتر بخوانید:
کوزه به دوشی در سرزمین آب و آبشار


رمضانی راهکار دیگر برای استفاده دوباره از شالیزار‌ها و کسب درآمد را جایگزینی کشت‌های دیگر کم آب بر به جای کشت دوم برنج اعلام کرد و ادامه داد: کشاورزان هر منطقه با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه می‌توانند کشت‌های جایگزین برنج مانند کلزا را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.