طرح ممنوعیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط، مخالف و موافقانی دارد که اجرا شدن آن در سال‌های آینده نیاز به بررسی بیشتر دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ ۲۰ تیرماه سال جاری مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط منتشر شد، مصوبه‌ای که سبب اعتراض تعداد زیادی از دانشجویان که قصد تغییر رشته برای مقعطع کارشناسی ارشد را داشتند، شد.

بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کشور از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود.

فردای اعلام این مصوبه، اجرای آن در سال آینده لغو شد و محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در توضیح مصوبه تغییرات احتمالی آزمون کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط، اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است؛ بنابراین باتوجه به صحبت‌های اخیر مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی که در تاریخ ۲۲۱ تیرماه منتشر شد؛ کنکور کارشناسی ارشد سال جاری و سال آینده همچون سال‌های گذشته برگزار و اجرای این طرح بعد از بررسی‌های بیشتر به سال‌های آینده موکول خواهد شد.

تاپ/ یک بام و دو هوای طرح ممنوعیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط

اما آیا اجرای این طرح برای کنکور کارشناسی ارشد سال‌های بعد، موفقیت آمیز خواهد بود و از آن استقبال خواهد شد؟
طبیعتا تعدادی زیادی از دانشجو‌ها و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد که قصد تغییر رشته برای مقطع کارشناسی ارشد را دارند، با این طرح مخالف هستند، این افراد می‌گویند که شاید فردی به اشتباه در رشته مورد علاقه اش درس خوانده و مدرک کارشناسی خود را گرفته باشد، اما حالا قصد دارد برای آینده اش رشته مورد علاقه اش را دنبال کند و در آن رشته مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ کند، تکلیف این افراد چه خواهد بود؟

عده دیگری از افراد، دانشجویان و اساتید با این طرح موافق هستند و معتقدند، اجرا شدن این طرح باعث افزایش سطح علمی دانشگاه‌ها و در نتیجه کشور خواهد شد؛ در نتیجه اجرا شدن این طرح نیز همچون سایر طرح‌های اجرایی آموزشی ممکن است موافق و مخالف‌هایی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: مصوبه‌ ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط لغو نشده است


منصور رخشان مشاور تحصیلی و کنکور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقاط مثبت و منفی این طرح، اظهار کرد: اگر قرار باشد رشته‌های کارشناسی ارشد، از این حالت شناور خارج شود دو آفت خیلی بزرگ دارد، اول این که خیلی از افراد، چون در سن ۱۸ سالگی انتخاب رشته می‌کنند و وارد دانشگاه می‌شوند، هنوز قدرت تشخیص بالا برای پیدا کردن استعداد‌های خود و اطلاعات کافی از بازار شغلی ندارند، معمولا رشته‌ها را براساس توصیه‌های اطرافیان انتخاب می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: سیستمی که اکنون دارد در کشور برای هدایت تحصیلی اجرا می‌شود، غلط است، زیرا دانش آموزان مجبور هستند همان رشته‌ای که در سال نهم انتخاب می‌کنند، در سال آخر باید کنکور همان رشته را بدهند.

تاپ/ یک بام و دو هوای طرح ممنوعیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط

این مشاور تحصیلی و کنکور افزود: وقتی این اتفاق می‌افتد، شخصی که در کارشناسی رشته‌ای را به هر دلیلی اشتباه انتخاب کرده است، وقتی می‌خواهد در مقطع کارشناسی ارشد این فرصت را به خود بدهد تا بتواند وارد رشته جدیدی شود، این فرصت را نخواهد داشت بنابراین در بازار کار مرتبط رشته کارشناسی اش بی انگیزه خواهد بود و در بلند مدت سطح علمی کشور از این موضوع متضرر خواهد شد.

رخشان عنوان کرد: در سایر کشور‌ها رشته‌هایی وجود دارند که به تنهایی کامل نیستند و نیاز فرد پس از پایان تحصیل در آن رشته، در ادامه رشته دیگری را برای تکمل تحصیلات خود دنبال کند و در بعضی از رشته‌ها اجبار است مثلا وقتی شما مهندسی خوانده اید بعد از آن باید در رشته مدیریت تحصیل کنید، زیرا معتقدند تلفیق رشته مهندسی و مدیریت موفقیت آمیز خواهد بود.

او با اشاره به اجرا شدن طرح ممنوعیت پذیرش در رشته‌های شناور کارشناسی ارشد، گفت: با اجرا شدن این طرح خیلی از افرادی که رشته شان مهندسی بوده است و الان می‌خواهند وارد سیستم‌های مدیریتی کشور شوند، این فرصت را از دست خواهند داد.

این مشاور تحصیلی و کنکور با بیان نقاط مثبت این طرح، مطرح کرد: شاید تنها ویژگی مثبتی که داشته باشد این است افرادی که در سک رشته کارشناسی تحصیل کردند، ظرفیت بیشتری برای آنان در مقطع کارشناسی خواهد بود و رقابت‌ها کمتر می‌شود، ولی به نظر من این ویژگی مثبت در کنار ویژگی‌های منفی این طرح، کوچک است.


بیشتر بخوانید: تغییری در آزمون کارشناسی ارشد امسال نداریم


علیرضا صبری کارشناس و مشاور آموزش در گفتگو با خبرنگار با باشگاه خبرنگاران جوان، با اجرایی این طرح موافق بود و اظهار کرد: اجرا شدن این طرح ممکن است در کوتاه مدت نتایج منفی داشته باشد، اما در بلند مدت موجب افزاش سطح علمی کشور خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: تعداد زیادی از دانشجویان کارشناسی ارشد، هنگامیکه با آن‌ها صحبت می‌کنید، از حضور افرادی که به صورت تخصصی در مقطع کارشناسی در این رشته تحصیل نکردند، اما در مقطع کارشناسی در کنار این افراد تحصیل می‌کنند، گله‌مند هستند.

این مشاور آموزشی افزود: آنان معتقدند حضور این افراد فضای رقابتی را برای آنان تنگ کرده و مانع پیشرفت آنان خواهد شد، که البته این ادعا‌ها تا حدودی درست است و جای تامل خواهد داشت.

تاپ/ یک بام و دو هوای طرح ممنوعیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط

در نتیجه می‌توان گفت مصوبه پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط، مخالف و موافقانی دارد که هر کدام دلیل و برهان خود را برای اجرا شدن یا نشدن این طرح دارند، بنابراین انتظار می‌رود تا سازمان سنجش و سایر نهاد‌های مسئول در این امر قبل از اجرا شدن این طرح تمام جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیرند، تا آینده جوانان تحصیل کرده این کشور با اجرا شدن یا نشدن این طرح دستخوش تغییر نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید میلاد
۰۲:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
این طرح کلا اشتباه هستش اگر فردی رشته مورد علاقه اش رو ارشد بخواهد تغییر بدهد و بخواند چه گناهی کرده
Iran (Islamic Republic of)
عضو
۱۳:۲۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اگر هدف بالا بردن میانگین سطح علمی و مهارت دانشجویان کارشناسی ارشد یک رشته است، «مصاحبه کردن با داوطلب توسط اساتید بعد از قبولی در کنکور» راه خوبی برای دستیابی به این هدفه. این طرح مشکل زا است.
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۸:۲۲ ۲۸ تير ۱۴۰۰
کاملا مشخصه یه طرح نفوذیه برای از بین بردن انگیزه علمی در نسل جوان و آینده این کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۲۷ تير ۱۴۰۰
باید اجرا بشه به نفع جوونهاست چون دیگه وقتشون رو برای درس خوندن هدر نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
الان اساسی ترین مشکل اینه؟ اقاا شاید یکی نتونه برای یه رشته ای که فقط یه دانشگاه داره بره اون شهر. شاید داره همه تلاششو میکنه برای ارشد این رشترو بخونه. بعد به خاطر چهارتا دانشجو که نمیتوننن خودشونو به بقیه بچه ها برسونن دارن ایراد الکی میگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
خان محمد علی آقا
۱۹:۳۱ ۲۶ تير ۱۴۰۰
این طرح واقعاً اشتباه است و باعث نابودی آینده و زندگی جوانان این کشور خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
طرح خوبیه الان مثلا ارشد برق بسیار سخت و رقابتیه چرا چون بچه های همه رشته ها همگی میان این رشته بخاطر بازار کارش و در نتیجه جا رو برای کسایی که کارشناسی این رشته خوندن تنگ می‌کنن شما حساب کنین طرف موقع انتخاب رشته یه چیز دیگه انتخاب کرده و 4 سال اون رشته خونده و لیسانس گرفته بعد موقع ارشد یادش افتاده برق دوست داره خب این چه وضعشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اتفاقا من ارشد برق دارم، میخوام برم الآن ارشد علوم سیاسی یا روابط بین الملل که خیلی بهش علاقه دارم، اما با این طرح نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
کسی جارو واسه کسی تنگ نمیکنه. اون بچه های ارشد میخواستن این چهارسال به جای مف خوری درس بخونن. اگه درس خوندین و تلاش کرذین نگران چی هستین که که رشتشم این نبوده بیاد جای شمارو تنگ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
دانشجویی از رشته غیر مرتبط جای کسی رو تنگ نمیکنه اگه استعدادشو نداشته باشه خودش ناچارا کنار زده میشه شما نمیخواد جوش استادها رو بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
چرا اتفاقا موقع کنکور تنگ میکنه اونم با این ظرفیت های محدود دانشگاه های دولتی واسه رشته هایی مثل برق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
مسئولین مملکت خودشون دارن نظام از هم میپاشونن با تصمیمات هرروزشون مثل تصمیم 3چهارم کردن ایثارگران این خودش داره ایثارگرانو ضد نظام میکنه
Canada
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
یعنی این دولت درراخرین روزهای کاریش هم داره ضربات محکم رو میزنه. تصمیمات عجولانه و بدون کارشناسی فقط برای اینکه بگه ما ایتکارو در دولت فلان انجام دادیم. وا بدید. اون از کنکور ۱۴۰۲ اینم از این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
امروز و فرداست که اگر این مافیای کنکور بذاره،بساط آزمون و ... جمع میشه.اونوقت ببینیم کی کسر شانش میشه و کی نمیشه.
یعنی همه مشکلات نطام آموزشی حل شد موند همین مورد؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۵۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
طرح ممنوعیت کار مزخرفیه. رقابت یعنی ازمون ورودی، اگه این طرح اجرا بشه فقط جلوی استعدادهایی که توانایی خوندن چند رشته دارند گرفته میشه و خوبی دیگه ای نداره.
United States of America
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
یعنی نظام آموزش عالی کشور لنگ همچین مسائلیه؟
همه مسائل حل شد موند اینکه کسیکه کارشناسی یک رشته ای خونده فقط باید در همون راستا ادامه بده؟
بله اگر واقعا شما درک این رو داشتید یا سیستم منسجم اطلاعاتی داشتیدکه همه شرایط رو برای افراد ارزیابی کنه و به همون تناسب مجاز یا غیرمجاز بودن تغییر رشته رو تشخیص بده غمی نبود اما....
هنوز مشکلات بازار کار رو حل نکردین،اینکه یکی بخواد گستره انتخاب‌ها و تخصصهاش رو افزایش بده رو هم دارید محدود میکنید؟
اگر راست میگید بیاین طرح تنفس تحصیلی ارائه بدین.به عبارت دیگه بعد از کارشناسی متقاضی ادامه تحصیل باید سابقه کاری مرتبط ۳ ساله برای رشته ارشد بیاره(ولو بصورت کاراموز).بعد از ارشد هم برای دکتری سابقه ۵ ساله مرتبط با ارشد و دکتری بیاره.
این همه دکتر بی تجربه که تا بهشون میگی بالای چشمت ابروست،n تا مقاله ISI و کتاب و ... رو میکنه به چه درد صنعت و کشاورزی و ... مملکت خورده.چقدر ظرفیت دانشگاه داریم که اینهمه دکتر برای هیئت علمی تربیت کردیم؟
ملت از بیکاری دارن ادامه تحصیل میدن.کاش میفهمیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
احسنت.همینه
Iran (Islamic Republic of)
صدای دانشجو
۲۱:۵۸ ۲۵ تير ۱۴۰۰
به نظر من این طرح اگه اجرا بشه 80درصد دانشجو ها بدبخت میشن....

بعضی رشته پذیرش شون تو کنکور خیلی سخته ...مجبوریم یه لیسانس بگیریم تا بتونیم تو ارشد دنبال علاقه .و استعداد مون بریم ....خدایی همین دلخوشی برامون مونده ....اگه این رو هم از ما بگیرید دیگه لیسانس می‌خوایم چیکار ....
دانشجو باید دست ش باز باشه بتونه تصمیم بگیره ...واقعا همه رو از دم به فنا میدید ....یه کم از رو منطق تصمیم بگیرید ...ما چه گناهی کردیم گیر شما بی سواد ها افتادیم ....هر کی صبح زود پا بشه اون تصمیم میگیره ....بخدا بیچاره میکنید همه رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۶ تير ۱۴۰۰
تصمیم همون موقع انتخاب رشته کارشناسی بگیرین دلیل نمیشه چون زمان کارشناسی عرضه قبولی تو رشته خوب نداشتین تو ارشد بخواین صندلی بقیه اشغال کنین ایشالا این مصوبه هم اجرایی بشه تا رقابت ها عادلانه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۶ تير ۱۴۰۰
اون کسی که عرضه قبولی توی ارشد یه رشته خوب رو نداره، نمیتونه از تنگ شدن جا و پرشدن ظرفیت گلایه کنه!
Iran (Islamic Republic of)
Fateme
۲۲:۱۳ ۲۶ تير ۱۴۰۰
واقعا درست میگید هر روز یه عده بیکار قانون های عجیب و غریب رو میسازن برین از کشور های خارجی یاد بگیرید طرف لیسانس رو تو یه رشته ارشد تو یه رشته دیگه حتی دکتراش باز رشته دیگه خونده ما ندیدیم عقب مونده بشن روز به روز در حال پیشرفت از نظر علمی هستن.
شمایی که موافقین با این قانون بخونید خوب درس تا قبول شین حتما اونایی که از رشته های دیگه میان و قبول میشن برتر از شما هستند تلاش نکردن خودتون رو به گردن بقیه نندازین.
مسئولین محترم هم به جای قانون گذاری های مسخره برن اوضاع نابسامان کشور رو درست کنن نه اینکه صبح بخوابن شب بیدار شن همه آرزو های این مردمی که لیاقت بهترینا رو دارن خراب کنن.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۱:۴۶ ۲۵ تير ۱۴۰۰
ظاهرا همه فقط به مصلحت کارشناسا فکر میکنند .وقتی یک کارشناس مدیریت ،بتونه بره مهندسی برق یا برعکس ،فارغ التحصیل مذکور نه مدیریت بلده نه برق .فوقش میگند ۱۴ واحد پیش نیاز بگذرونه ،اگه ۱۴ واحد معادل یک لیسانس سواد میاره ،اصلا چرا بچه های مردم را ۴ سال برای لیسانس مدیریت معطل کنیم مستقیم دانشجوی ارشد بگیریم با ۱۴ واحد پیش نیاز !!!!
حداقل باید بین رشته های مرتبط بشه جابجا شد ،نه هر رشته ای
مصوبه کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۰:۵۶ ۲۵ تير ۱۴۰۰
اون کسی که از رشته غیر مرتبط وارد رشته دیگ میشه اواسط تحصیل متوجه میشه که اینجا هم بازار کاری وجود نداره و وقتشو تلف کرد. چرا ؟ چون مهم پایه و مدرک کارشناسی که منطقیه. کدوم ازمون استخدامی با مدرک کارشناسی ارشد افراد رو پذیرش میکنه بدون پیش شرط برای مدرک کارشناسی؟ پس رویاهای پوچ رو کنار بذارید لطفا بذارید هر کسی تو رشته مرتبط خودش پیشرفت کنه. ورود غیرمرتبط ها خیلی از رشته های کارشناسی ارشد رو بی اعتبار و بی ارزش کرده و سطح علمی کشور رو به شدت پایین اورده کافیه این برداشته بشه تا تاثیرش رو بعد چند سال متوجه بشید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۵ تير ۱۴۰۰
کارشناسی ارشد ناپویسته ای که 32 واحد پاس کرده باشه به هیچ کاری نمیاد دوران دانش اموزی به ما میگفتند تو هر درس وتخصصی ادم باید از ریشه قوی باشه...الان دوست بنده کارشناسی زیان انگلیسی داره کارشناسی ارشد روانشناسی اخه این مدرک به چه دردی میخوره طرف هیچی از روانشناسی نمیدونه.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۵ تير ۱۴۰۰
واقعا مسخره است...
اینکه دانشجوهای مهندسی توی ارشد بیان علوم انسانی بخونند، توهین به دانشجوهای علوم انسانی هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۲ ۲۶ تير ۱۴۰۰
خوب دوست داشتی و احساس میکردی میتونی با تغییر رشته به هدفت برسی،شما هم برو مهندسی بخون.
چه حرفیه.کجاش توهینه.طرف ممکنه علاقه اش به علوم انسانی هم باشه.آدم یک موجود ذوابعاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۶ تير ۱۴۰۰
ناشناس 2.42 خب اون دانشجو مهندسی هم از اول میومد انسانی میخوند نه اینکه بره ریاضی و مهندسی و تازه موقع ارشد یادش بیوفته رشته های علوم انسانی دوست داره و بخواد جای تحصیل کرده های این رشته اشغال کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۶ تير ۱۴۰۰
جاشون رو اشغال نمیکنه اگه اون دانشجوی انسانی عرضه داشته باشه قبول میشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۵ تير ۱۴۰۰
بهترین طرح برای جلوگیری از مدارک خالیه مثل رشته های پزشکی باید بشه اگه واقعا یک رشته دوست دارید و انتخاب غلطی داشتین بسم الله از لیسانس همون رشته شروع کنید اینجوری جلوی بیکاری و پر شدن ظرفیت کاری گرفته میشه کسانی که مخالف هستن میخوان حق بقیه ضایع کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۵ تير ۱۴۰۰
موافقم باید هرکی در رشته خودش ازمون بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۵ تير ۱۴۰۰
دانشگاه یعنی مکان آموزش دانش و شغل
در این صورت آزمون برای ورود به مکان آموزش دانش و شغل دانش یک کار اضافی و بی فایده است و سرعت پیشرفت را کم می‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۵ تير ۱۴۰۰
یه سوال: کادر اداری دانشگاه ها چگونه استخدام میشن؟ چرا آزمون استخدامی ندارند؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۶ تير ۱۴۰۰
از طریق بسیج ،ابتدا میری اونجا عضو میشی بعد اونها با رانت اطلاعاتی تو را به ارگان مربوط معرفی می کنن به خدا دیدم که میگم مخصوصا خانم ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۵ تير ۱۴۰۰
به نظرم تغییر رشته از کارشناسی به ارشد بلامانع باشه. چون یک دانش آموز هیجده نوزده ساله ممکنه در انتخاب رشته به اون پختگی لازم نرسیده باشه. ولی برای ارشد به دکتری می تونند این قانون رو وضع کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۵ تير ۱۴۰۰
چون تحصیل در دانشگاه یک کار صالح و واجب است پس برگزاری آزمون برای ورود به دانشگاه حرام است. چون آزمون ورود به دانشگاه مانع تحصیل است. هر کاری که مانع تحصیل باشد از جمله آزمون ورود به دانشگاه حرام است. جرم نیز هست.
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۷:۱۹ ۲۵ تير ۱۴۰۰
فقط به فکر آقازاده هاتون باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۵ تير ۱۴۰۰
با سلام مخالفم هستم اما مشروط به آنکه این تغییرات در ساختار دولتی و...اتفاق بیفتد اینور طرف عمرش رو می گذاره وفشار بدی هم به دانشجو بابت تغییر رشته اتفاق خواهد افتاد از اونور دولت می بینی شرایط دو مقطع تحصیلی می گذارد وپایش سخت هم می ایستد . بنده که خودم برای دکترا دوباره تغییر رشته بدهم یکی از دلایلش به روز بودن رشته وتغییر دامنه مطالعاتی وافزایش دانش و در حقیقت می توان گفت زایش اندیشه ها ودانش جدید اتفاق خواهد افتاد .به نظرمن دانشگاه باید در تغییر وبه روز رسانی رشته ها اقدام کنند تا ارتزاق نسل جدید را داشته باشد .بنده مقاطع تحصیلی لیسانس وفوق لیسانس متفاوت والان هم دنبال تغییر اساسی تر آن هستم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۵ تير ۱۴۰۰
دانشگاه باید مانند مدرسه ورودی داشته باشد با دو نوع دولتی و غیردولتی
چون‌ آزمون برای ورود به دانشگاه مانند آزمون برای تماشای تلویزیون است چون هردو آموزش میدهند اما تلویزیون همیشه در دسترس است و در نتیجه دانشگاه تلویزیونی بهتر است. با یک نمونه اشتباه بودن ورود به دانشگاه با آزمون قشنگ آشکار می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۵ تير ۱۴۰۰
سلام.این اشتباه است که به جای ایجاد رشته های تحصیلی که از چند رشته تحصیلی به وجود می آیند، بر رشته های قبلی تاکید شود. دنیا به سوی رشته های بینابینی تاکید دارد.
Italy
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۵ تير ۱۴۰۰
هردم از این باغ بری میرسد ،40 ساله وضعیت همینه ،مسئولین بی فکر ،تصمیم های خلق الساعه بدون ذره ای فکر و کارشناسی
Iran (Islamic Republic of)
مسی
۱۵:۱۹ ۲۵ تير ۱۴۰۰
بچه های دکتری رو هم ببینید که دیوان عدالت مصوبه سنجش و پذیرش رو باطل می کنه بعد از یکسال همون مصوبه میره تو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دوباره میاد مربوط به حد نصاب مرحله دوم مصاحبه، دقت کنید این با حد نصاب دعوت به مصاحبه فرق داره، یعنی رتبه یک زیر اون حد نصاب بدن توی مصاحبه از رقابت حذف میشه در حالی که طبق قانون 50 درصد مصاحبه و 50 درصد کنکوره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۵ تير ۱۴۰۰
من با اجرای این طرح مخالفم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۵ تير ۱۴۰۰
طرحه مهم نیست براشون مهم اینه که باهاش موفق بشن یه مشکل دیگه برای جوان ایرانی ایجاد کنند! واقعا دل این ملت به چی خوش باشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۵ ۲۵ تير ۱۴۰۰
تعویق آزمون نظام مهندسی به شهریور ماه الزامی است شرایط سخت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۵ تير ۱۴۰۰
نظام آموزشی کلا پارتی بازی به اینا همه فیلمه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۴:۱۸ ۲۵ تير ۱۴۰۰
صد در صد طرح اشتباهی هست. الان مشکل سطح علمی نیست مشکل نبودن کار هستش. پس باید فارغ التحصیل کارشناسی آزاد باشد تا در ارشد هررشته ای رو انتخاب بکنه.
مشکل مملکت ما اینه که نمیخوان مردم یه لحظه فکرشون آزاد باشه و هرروز یه مشکل میتراشن.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۱۴ ۲۵ تير ۱۴۰۰
سلام لطفا باتوجه به شرایط کشور زمان برگزاری آزمون ارشد رو پیگیری کنید بندازن زمانی مساعد تر
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۱۴ ۲۵ تير ۱۴۰۰
سلام لطفا باتوجه به شرایط کشور زمان برگزاری آزمون ارشد رو پیگیری کنید بندازن زمانی مساعد تر
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۴:۴۴ ۲۵ تير ۱۴۰۰
صد سال عقب انداختن دیگه بسه استرس گرفتیم زمانشم عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۵ تير ۱۴۰۰
فقط با اعتراض کردن مشکلات حل میشه . نفهمیده و نسنجیده اعلام شد که از سال آینده پذیرش کارشناسی ارشد بایدمرتبط باآن رشته باشد . قانون های کشورما همینه . گلایه پشت گلایه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۳۷ ۲۵ تير ۱۴۰۰
اگه کسی فهمید خاصیت این طرح چیه به منم بگه
اخه کمی رقابت بیشتر توی بعضی از رشته ها میشه دلیل آقای کارشناس!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۵ تير ۱۴۰۰
در وزارت علوم مدیریت درست و حسابی نیست واقعا نیاز به تغییر و اصلاح داره بهتره قوه فضاییه جهت جلوگیری از فسادهای مالی و ... که در وزارت علوم هست سریعتر اقدام کند.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۱۶ ۲۵ تير ۱۴۰۰
این مسخره بازیا دیگه چیه ؟؟
خب ظرفیت رشته های ارشد رو بیشتر کنید که طرف بتونه تغییر رشته بده
خیلی ها هستن که مقطع کارشناسی که خواندن یا علاقه ای به اون رشته نداشتن یا کار گیرشون نیومده حالا مجبورن در مقطع ارشد و دکترا تغییر رشته بدن که شاید تو این اوضاع وانفسا کار گیرشون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۵ تير ۱۴۰۰
مورد داریم که طرف رشته لیسانس اش با ارشد ناهمخوانی داره و مسلماً پایه های رشته لیسانس رو نداره. هم انرژی از استاد راهنما و دانشگاه می گیره و هم پایان نامه خوبی ارائه نمی ده و این امر باعث پایین اومدن شان مدرک کسانی می شه که توی اون رشته کار کرده اند که خودش ظلم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۵ تير ۱۴۰۰
دانشگاهها چون ظرفیت پذیرش ارشد کمتراز کارشناسی است برای اینکه دانشجویان نخبه خود را نگه دارند رشته های مدیریت و... را ایجاد می کنند . در ضمن دانشجویان رشته مهندسی ممکن است رشته دیگری را بر رشته کارشناسی خود ترجیح دهند همانطور که در کشورهای دیگر هم این قانون هست که بتوانند در رشته دیگر ادامه تحصیل دهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۵ تير ۱۴۰۰
تغییر رشته تنها کاری که میتونیم انجام بدیم .
Iran (Islamic Republic of)
عزیزی
۱۲:۴۲ ۲۵ تير ۱۴۰۰
خیی قانون مسخره ای هست
آخرین اخبار