معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور گفت: در حال حاضر یکی از مسائل اساسی در بنادر و گمرکات کشور بحث ماندگاری، رسوب و دپوی کالاها، علی الخصوص کالا‌های اساسی  است.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور  در حاشیه بازدید  از بندر امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز گفت:  در حال حاضر یکی از مسائل اساسی در بنادر و گمرکات کشور بحث ماندگاری، رسوب و دپوی کالاها، علی الخصوص کالا‌های اساسی  و در راس آن کالا‌هایی که  با ارز ترجیحی دولت یا ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند، است.

 او در خصوص کالا‌های دپو شده در بنادر و گمرکات کشور افزود:  در حال حاضر بیش از ۷ میلیون تن کالای اساسی دپو شده در گمرکات و بنادر وجود دارد که بیشترین آن‌ها در بندر امام خمینی (ره)  است.

 جمال ارونقی با بیان اینکه دپوی ۲ میلیون تن طبیعی بوده، ولی دپوی ۵ میلیون تن باقی مانده در بنادر و گمرکات  غیر طبیعی است، اظهار داشت: در بندر امام بیش از ۳ میلیون تن کالای دپو شده دارد که روندی غیر طبیعی بوده و  ۱.۳ میلیون تن از کالا‌ها برای اولین بار روی کشتی‌هایی است که کار واردات آن‌ها را انجام داده اند که در تخلیه آن‌ها  وقفه ایجاد شده است و همچنین ۳۵۰ هزار تن در حال تخلیه و کل انبار‌ها هم تکمیل هستند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور  تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳ و نیم میلیون تن  کالای اساسی در بندر امام وجو دارد  ودر کنار آن بیش از ۳۰۰  هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه از کشتی‌هایی است که این کالا‌ها را حمل کرده اند.

این مقام مسئول بیان داشت: بیش از یک میلیون تن کالا روی کشتی‌هایی است که  این کالا‌ها را به بندر امام رسانده اند و تشریفات گمرگی آن‌ها در حال انجام است و نهایتا باید با حمل و  ترخیص آن‌ها از میزان کالا‌های اساسی در این بندر و سایر بنادر  وگمرکات کشور کم شود و در غیر اینصورت معضلی بنام رسوب اتفاق می‌افتد که ماندگاری کالا‌ها را به بیش از چند ماه می‌رساند.

او گفت: اکنون در بنادر شمال کشور دپوی کالا‌های اساسی را داریم که پس از گذشت بیش از یک سال هنوز ماندگاری آن‌ها به اتمام نرسیده و ترخیص نشده اند و در بنادر جنوبی کشور نیز ۳ یا ۴ ماه ماندگاری کالا‌ها را داریم.

جمال ارونقی در خصوص تکمیل ظرفیت انبار‌های مربوط به بندر امام خمینی (ره) افزود: کالا‌های اساسی تخلیه شده در محوطه‌های روباز تخلیه می‌شوند، چون ظرفیت استاندارد انبار‌ها تکمیل شده است باتوجه به شرایط آب و هوایی خوزستان در آینده نزدیک امکان فاسد شدن کالاها زیاد است که باید سریعا نسبت به ترخیص این کالا‌ها اقدام شود.

 معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور اظهار کرد: با توجه به اظهارات صاحبان کالا‌ها در حال  حاضر تشریفات گمرکی حدود ۲ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام انجام و همچنین مجوز‌های قانونی اخذ شده که صاحبان کالا با پرداخت حقوق ورودی مربوطه توانستند کالا‌های خود را پروانه کرده و حکم خروجی ۹۰ درصدی صادر شده است.

طالبی معاون سازمان حمل و نقل جاده ای کل کشور در حاشیه بازدید  از بندر امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه در ۱۱۵ روز گذشته ۲۵ درصد رشد در تولید محصولات کشاورزی استان خوزستان باعث شد که قسمت عمده‌ای از ناوگان ما فعالیت چشم گیری داشته باشد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۴ میلیون و ۸۵۸ هزار تن کالای اساسی شامل گندم، برنج، شکر خام، روغن خوراکی، سویا، کنجاله، ذرت و جو در بندر امام خمینی (ره) تخلیه شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او افزود: با کمک همه ارگان‌ها مخصوصا سازمان صمت  توانستیم بحث لاستیک و روغن  کامیون داران را تا حدودی حل کنیم، هر چند با اعمال محدودیت‌ها این موضوع  فراز  و نشیب  هایی داشت که  امیدواریم با روندی خوبی که طی ۳ روز گذشته انجام شده، ادامه پیدا کند.

طالبی ضمن تشکر از رانندگان  و با بیان اینکه این قشر با وجود مطلوبیتی که در بنادر وجود ندارد، اما ایثار و از خود گذشتی می‌کنند، اظهار داشت:  آمار حمل کالا‌های اساسی برای ششمین روز متوالی  بالای ۲ هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰ است که اگر با همین آهنگ ادامه پیدا کند امیدواریم در مدت ۱۰ الی ۱۵ روز آینده  از این شرایط عبور کنیم و ان شاء الله بتوانیم نیاز‌های ضروری کشور را در نهاده‌های دامی تامین کنیم.

معاون سازمان حمل و نقل جاده‌ای کل کشور در خصوص میزان انتقال بار از بندر امام خمینی (ره) به سراسر کشور تصریح کرد: علاوه بر ناوگان حمل و نقل خصوصی، ناوگان راهداری نیز از نقاط مختلف کشور راهی بندر امام شده است که حدود ۸۰۰ الی ۸۵۰ کامیون از راهداری کشور مشغول حمل نهاده‌های دامی هستند که کار حمل بار‌هایی که بخش خصوصی انجام نمی‌دهد را به عهده دارد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این نکته که  ۸۵ درصد حجم کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندر امام خمینی وارد کشور می‌شوند، بیان داشت:  علاوه بر بار‌های پتروشیمی و بار‌های دیگر، روزانه ۴۰ الی ۵۰ هزار تن کالای اساسی  به سراسر کشور انتقال داده می‌شود که در ۵ الی ۶ روز گذشته  تمهیدات اتخاذی مانند نوع اعلام بار و خط آزاد اعلام کردن مستقل از اینکه کالا متعلق به کیست، باعث شده فرآورده‌ها وارد جرگه مصرف شوند.

او افزود: کامیون‌ها از یک هزار و ۲۰۰ دستگاه به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه  افزایش یافته که باعث انتقال و حمل روزانه  ۵۷ هزار تن کالا در روز‌های اخیر رسیده است.

طالبی در خصوص طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شده برای رانندگان اظهار کرد: اهدای ۲ حلقه لاستیک به رانندگانی که ۵ سرویس از بندر امام به استان‌های دیگربارگیری کنند، اعطای روغن به قیمت کارخانه به کامیون داران و همچنین تهیه سوخت برای آن‌ها از جمله اقداماتی است که با انجام آن‌ها کامیون داران را نسبت به کار دلگرم‌تر کرده است.

معاون سازمان حمل و نقل جاده‌ای کل کشور ادامه داد:  تامین سوخت برای سفر‌های یکسر خالی  با همکاری خوب شرکت فرآورده‌های نفتی انجام شده و ۳۰ درصد سهمیه سوخت برای رانندگانی که عازم بندر  برای تکمیل کالا‌های اساسی هستند، افزایش یافته است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.