مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: در حال حاضر ۱۴۱ هزار نفر در استان کردستان از خدمات بهزیستی بهره مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، سیدصباح قریشی مدیرکل بهزیستی کردستان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سنندج اظهار کرد: هفته بهزیستی امسال با عنوان بهزیستی در گام دوم هوشمندسازی محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده نام‌گذاری شده است.

اوگفت: حدود ۴۱ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و در حال حاضر ۱۴۱ هزار نفر در کردستان به انواع مختلف از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان به فعالیت‌های بهزیستی استان و موفقیت‌های آن از تیرماه سال گذشته تا تیرماه امسال گریزی زد و خاطرنشان کرد: پرداخت مستمری به صورت مرتب و به صورت سامانه‌ای پرداخت می‌شود و این موضوع شفافیت به کار بخشیده است.

قریشی تصریح کرد: این سامانه و هوشمندسازی موجب شده بر اساس تعداد نفراتی که در مراکز نگهداری می‌شوند اعتبارات دریافت می‌کنند که کردستان در زمینه جذب اعتبارات استان سیزدهم کشور است.

او با اشاره به راه‌اندازی ۵۳ مرکز مثبت زندگی در ۵۳ محله سطح استان خبر داد و گفت: این مراکز در محلات حاشیه و براساس اولویت‌بندی‌ها ایجاد و به هر مرکز ۴۵۰ پرونده واگذار شده است و دیگر نیازی به مراجعه افراد به اداره کل و یا مدیریت‌های شهرستانی نیست.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان تصریح کرد: استارت کار در کردستان از مهرماه سال گذشته زده شده و استان ما جز استان‌های پیشتاز در این حوزه است و به نسبت جمعیت تحت پوشش در شهرستان‌های مختلف راه‌اندازی شده است.

قریشی اضافه کرد: اورژانس اجتماعی از دیگر ظرفیت‌های بهزیستی استان کردستان است که طی سال گذشته به ۸ هزار تماس تلفنی پاسخ داده و در کوتاه‌ترین زمان کار‌های مداخله‌ای انجام گرفته است.

او افزود: در حوزه پیشگیری نیز یکی از اقدامات بسیار خوب، تاسیس مرکز جامع مقابله با اعتیاد بود که به صورت هیئت امنایی و در سطح بسیار خوبی راه‌اندازی و اعتبارات خوبی برای این مرکز اخذ شد.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان خاطرنشان کرد: در این مرکز در کنار انجام اقدامات مشاوره‌ای و درمانی بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و حرفه‌آموزی با ظرفیت ۷۰ نفر انجام می‌شود.

قریشی اظهار کرد: غربالری بینایی و شنوایی از دیگر اقدامات بسیار خوبی است که در حوزه پیشگیری انجام می‌شود و بالای ۹۸ درصد از نوزادانی که متولد می‌شوند زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند.

او تصریح کرد: غربالگری بینایی نیز برای کودکان زیر ۶ سال انجام می‌شود و این طرح‌ها نقش مهمی در پایین آمدن معلولیت‌های بینایی و ناشنوایی داشته است.

مدیرکل بهزیستی کردستان افزود: سال گذشته ۱۱۱ کودک کار را در سطح استان شناسایی کردیم و توانستیم با زیرپوشش قراردادن آن‌ها در یکی از مراکز مورد حمایت قرار می‌گیرند.

قریشی با بیان اینکه طی هفته جاری ۱۰۱ واحد مسکن مددجویی در سطح استان افتتاح می‌شود، گفت: ۶۵۹ واحد مسکونی در دست اجراست که براساس میزان پیشرفت فیزیکی، پیش‌بینی می‌شود ۲۲۳ واحد آن تا پایان سال افتتاح شود.

او اظهار کرد: آمار فوتی سالمندان در مراکز نگهداری سالمندان از زمان شروع کرونا نسبت به بازه زمانی مشابه خیلی کمتر بوده است.

مدیرکل بهزیستی کردستان خاطرنشان کرد: یارانه هر فرد معلول که در مراکز نگهداری می‌شوند ۲ میلیون تومان است و اگر فردی هیچ خانواده‌ای نداشته باشد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اختصاص داده می‌شود که از طریق بهزیستی به حساب مراکز واریز می‌شود.

قریشی با بیان اینکه برای معلولین که در خانواده نگهداری می‌شوند یک میلیون تومان حق پرستاری اختصاص گرفته است، گفت: در حوزه تحصیل همه شهریه تمام دانشجویانی که زیرپوشش بهزیستی هستند از طریق خود سازمان پرداخت می‌شود که در حال حاضر شهریه ۳۱۶ دانشجو پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی کردستان اذعان کرد: سال گذشته در زمینه توان بخشی مبتنی بر جامعه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.