خشکسالی موجب کاهش ۸۰ درصدی برداشت محصولات گیاهان دارویی دیم در خراسان رضوی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی تولید گیاهان دارویی دیم در خراسان رضوی گفت: تولید گیاهان دارویی آبی در پی خشکسالی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

او افزود: به همین دلیل قیمت برخی از اقلام گیاهان دارویی نسبت به سال قبل ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته است و این موضوع سبب کاهش اقبال مردم به خرید این فراورده‌های گیاهی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: زمانی که تولید گیاهان دارویی متاثر از خشکسالی کاهش یابد، قیمت تمام شده عرقیات و سایر محصولات به دست آمده از آن افزایش پیدا میکند و کاهش مشتری ناشی از آن، کسب و کار فروشندگان این حوزه را کساد می‌کند.

ساربان بیان کرد: ۳۳ هزار و ۷۸۳ هکتار از کشتزار‌های استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است، که این رقم بدون احتساب کشتزار‌های زعفران است.

او تصریح کرد: خراسان رضوی با برخورداری از ۳۷ درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی، رتبه اول را در بین استان‌های کشور دارا است و بیش از ۶۰ گونه انواع گیاهان دارویی در این استان کشت می‌شود که برخی از آن‌ها به صورت ادویه، برخی به صورت عرقیجات و برخی هم به صورت دمنوش، تازه خوری شده و بخشی هم در صنایع داروسازی و آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.