به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، اسماعیل عرشیان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین گفت: میزان وزن، اندازه و ارتفاع باری که خودروهای حمل بار مجاز به حمل آن هستند در کارت آنها ثبت میشود که براساس قانون این نوع خودروها مجاز به رعایت آن هستند، اما متاسفانه بیشتر رانندگان ظرفیت مجاز تعیین شده را رعایت نمیکنند که همین مساله باعث وارد آمدن خسارات شدید به تأسیسات و زیرساختهای شهری، آسفالت خیابانها، پلهای عابر پیاده و تیرهای چراغ برق میشود.
وی با بیان اینکه منطقه یک شهرداری قزوین که دارای بیشترین بافت فرسوده شهری را نیز در خود جای داده و میزان تردد خودروهای باری نیز در آن زیاد است، افزود: این منطقه توانایی تحمل این حجم از بار اضافه را ندارد و بروز خسارتهای وارده در آن بیش از سایر مناطق شهری است که همین مساله لزوم کنترل و اعمال قانون بر میزان بار خودروهای باری از سوی نهادهای نظارتی را بیش از پیش ضروری میسازد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین اضافه کرد: براساس محاسبات علمی، هر تن اضافه تناژ بار خودروهای باری به میزان ۴ تن به سطح جاده و خیابان فشار میآورد و باعث نابودی و استهلاک آسفالت خیابان و تاسیسات شهری میشود و علاوه بر این، افزایش میزان سوانح رانندگی و اتلاف سوخت را نیز به دنبال دارد.
وی خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از بروز خسارت به زیرساختهای شهری، سازمان تاکسیرانی همانند شهرهای بزرگ طرح توزین بار به صورت سیار را جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال کرده است و در آن نیز ۲ باسکول سیار به همراه تیمهای نظارتی سازمان و عوامل پلیس راهور به منظور کنترل و مدیریت اضافه بار خودروهای باری در سطح شهر گشت زنی خواهند کرد.
عرشیان با اشاره به اینکه این طرح در شهرهای بزرگ مانند مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان به اجرا درآمده است، اضافه کرد: امیدواریم رانندگان ناوگان بار درون شهری قزوین قوانین مربوط به اضافه بار در سطح شهر را رعایت کنند تا به تاسیسات و زیرساختهای شهری خسارت وارد نشود.
انتهای پیام/