به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت در کنکور سراسری و تصور گره خوردن بخش عمدهای از سرنوشت و آینده هر دانش آموزی به این آزمون ۳-۴ ساعته، جدا از فشار و استرس روانی که بر قریب به اتفاق نوجوانان و جوانان وارد کرده است، در مقابل بازاری پر رونق برای سودجویانی است که از این اوضاع و احوال برای خودشان کسب و کاری پر درآمد راه بیاندازند.
علی رغم اینکه هیچ آمار دقیقی از گردش مالی این کسب و کار وجود ندارد، اما سال ۹۷، وزیر وقت آموزش و پرورش گردش مالی موسسات کنکوری را حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده بود؛ با وجود این حجم عظیم تبادل سرمایه در بازار داغ کنکور، صحبت از حذف این آزمون که بارها و بارها مطرح شده است، چندان میسر به نظر نمیرسد، بر این اساس دنباله دار شدن موضوع حذف کنکور و بی ثمر بودن این تلاشها هم چندان عجیب نیست.
با وجود این شرایط، اما امسال بالاخره طلسم ۱۴ ساله قانون حذف کنکور نه به دست بهارستانیها و آموزش وپرورش بلکه از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی شکسته شد و انتظار میرفت پنج تغییر کنکور از سال ۱۴۰۲ پایانی بر فشارها و استرسهای غول کنکور باشد.
این موضوع در گام اول مثبت به نظر میرسید، اما شائبههای حول این موضوع، مصوبه جدید را تعدیل کننده استرس کنکور نمیداند و فقط مسیر این کار را تغییر میدهد؛ البته که حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش پیشتر گفته بود عموم مؤسساتی که تستزنی را به دانش آموزان آموزش میدهند در این روش جدید باید تعمیق یادگیری را با دانش آموزان تمرین کنند چراکه در سوالات تستی استنتاج سنجیده نمیشود در حالی در امتحانات نهایی این موضوع بررسی میشود.
اما همچنان این شائبه پیش میآید که تنوع مدارس و کمرنگ بودن عدالت آموزشی، چگونه میتواند معیاری عادلانه برای تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی دانش آموزان باشد.
محی الدین محمدیان رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش و وزارت علوم تعارض منافع وجود دارد و همین عامل باعث میشود با آمدن مصوبه جدید برگزاری کنکور، طراحی سوالات کنکور امسال با چالشهای متعددی مواجه شود.
او ادامه داد: برای آنکه تاثیر معدل در کنکور عادلانه باشد باید مانند کنکور نمره امتحانات با ضریب متناسب با منطقه اعمال شود ضمن آنکه برای مدارس خاص امتحانات استانداردسازی نهایی در نظر گرفته شود.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: مرکز سنجش توانایی این را دارد تا با تعارض منافع در این زمینه ها با اتخاذ چنین سیاست هایی جلوگیری کند.
بیشتر بخوانید
بر این اساس، کنکور امسال با روند عجیبی در طراحی سوالات پیش رفت و این گمانهزنی مطرح میشود که آیا میان این روند برگزاری و طراحی سوالات پر چالش رابطهای وجود دارد یا خیر.
در این مورد حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این باره اعلام کرده بود که تعداد سوالات خارج از کتاب در رشته ریاضی ۸ سوال، در رشته تجربی ۲ سوال و در رشته انسانی هم ۶ سوال بوده است همچنین تعداد سوالات خارج از اهداف کتاب درسی در رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۹ سوال بوده است.
این در حالی است که ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در واکنش به چنین اظهاراتی گفته بود که مصادیق این اظهارات اعلام شود ضمن آنکه معتقد بود کنکور امسال نسبت به سال قبل آسان تر بوده است.
سازمان سنجش هم اعلام کرده بود که دشواری یا آسانی یک آزمون، با محاسبه ضریب دشواری هر سؤال بعد از قرائت و تصحیح پاسخنامهها انجام میگیرد و با حدس و گمان و صحبتهای کلی محقق نمیشود. سازمان سنجش آموزش کشور هر سال بعد از تصحیح پاسخنامهها، سؤالات تمامی گروههای آزمایشی را در گروههای تخصصی سازمان که وظیفه آنها تجزیهوتحلیل سؤالات از ابعاد مؤلفههای اندازهگیری و سنجش، ازجمله محاسبه ضریب تمیز، ضریب دشواری و ... است، مورد بررسی قرار داده و نتیجه آن را به گروههای تخصصی طراح جهت بهبود روند فعالیت خود ارائه میدهد؛ که در این خصوص نیز گزارش تحلیلی از آن به تناوب در نشریه پیک سنجش سازمان جهت استحضار متقاضیان چاپ و انتشار مییابد.
آنچه که امسال کنکوریها نسبت به آن اعتراض داشتند طراحی سوالات خارج از کتاب درسی به ویژه در درس ریاضی است که در این مورد علی نظر نژاد و سروش موئینی معلمان ریاضی دوره متوسطه دوم این سوالات را بررسی و به طور مصداقی موارد خارج از کتاب درسی را استخراج کردند که در ادامه آمده است:
آنچه در زیر میآید بررسی سوالات حسابان است که سنجش سطح علمی داوطلبان را با اشکال مواجه میکنند.
علاوه بر دشواریها و طراحی خارج از کتاب در دروس حسابان، هندسه و گسسته هم مشکلات زیادی در سوالات دیده میشود؛ آنچه در زیر میآید بررسی سوالاتی است که سنجش سطح علمی داوطلبان را با اشکال مواجه میکنند.
انتهای پیام/