برگزاری کنکور از تغییر سبک برگزاری تا طراحی سوالات برای داوطلبان چالش برانگیز شده است و گمانه زنی‌های مختلفی دراین باره مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت در کنکور سراسری و تصور گره خوردن بخش عمده‌ای از سرنوشت و آینده هر دانش آموزی به این آزمون ۳-۴ ساعته، جدا از فشار و استرس روانی که بر قریب به اتفاق نوجوانان و جوانان وارد کرده است، در مقابل بازاری پر رونق برای سودجویانی است که از این اوضاع و احوال برای خودشان کسب و کاری پر درآمد راه بیاندازند.

علی رغم اینکه هیچ آمار دقیقی از گردش مالی این کسب و کار وجود ندارد، اما سال ۹۷، وزیر وقت آموزش و پرورش گردش مالی موسسات کنکوری را حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده بود؛ با وجود این حجم عظیم تبادل سرمایه در بازار داغ کنکور، صحبت از حذف این آزمون که بار‌ها و بار‌ها مطرح شده است، چندان میسر به نظر نمی‌رسد، بر این اساس دنباله دار شدن موضوع حذف کنکور و بی ثمر بودن این تلاش‌ها هم چندان عجیب نیست.

مصوبه جدید حذف کنکور و کمک به دانش آموزان؟!

با وجود این شرایط، اما امسال بالاخره طلسم ۱۴ ساله قانون حذف کنکور نه به دست بهارستانی‌ها و آموزش وپرورش بلکه از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی شکسته شد و انتظار می‌رفت پنج تغییر کنکور از سال ۱۴۰۲ پایانی بر فشار‌ها و استرس‌های غول کنکور باشد.

این موضوع در گام اول مثبت به نظر می‌رسید، اما شائبه‌های حول این موضوع، مصوبه جدید را تعدیل کننده استرس کنکور نمی‌داند و فقط مسیر این کار را تغییر می‌دهد؛ البته که حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش پیشتر گفته بود عموم مؤسساتی که تست‌زنی را به دانش آموزان آموزش می‌دهند در این روش جدید باید تعمیق یادگیری را با دانش آموزان تمرین کنند چراکه در سوالات تستی استنتاج سنجیده نمی‌شود در حالی در امتحانات نهایی این موضوع بررسی می‌شود.

اما همچنان این شائبه پیش می‌آید که تنوع مدارس و کمرنگ بودن عدالت آموزشی، چگونه می‌تواند معیاری عادلانه برای تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی دانش آموزان باشد.

ورود ماجرای تعارض منافع به کنکور ۱۴۰۰/ دشواری درس «ریاضی» بهانه یا واقعیت؟!

ضریب تاثیر امتحانات نهایی منقطه‌ای شود

محی الدین محمدیان رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش و وزارت علوم تعارض منافع وجود دارد و همین عامل باعث می‌شود با آمدن مصوبه جدید برگزاری کنکور، طراحی سوالات کنکور امسال با چالش‌های متعددی مواجه شود.

او ادامه داد: برای آنکه تاثیر معدل در کنکور عادلانه باشد باید مانند کنکور نمره امتحانات با ضریب متناسب با منطقه اعمال شود ضمن آنکه برای مدارس خاص امتحانات استانداردسازی نهایی در نظر گرفته شود.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: مرکز سنجش توانایی این را دارد تا با تعارض منافع در این زمینه ها با اتخاذ چنین سیاست هایی جلوگیری کند.


بیشتر بخوانید


درس «ریاضی» کابوس کنکوری‌ها؟!

بر این اساس، کنکور امسال با روند عجیبی در طراحی سوالات پیش رفت و این گمانه‌زنی مطرح می‌شود که آیا میان این روند برگزاری و طراحی سوالات پر چالش رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.

در این مورد حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این باره اعلام کرده بود که تعداد سوالات خارج از کتاب در رشته ریاضی ۸ سوال، در رشته تجربی ۲ سوال و در رشته انسانی هم ۶ سوال بوده است همچنین تعداد سوالات خارج از اهداف کتاب درسی در رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۹ سوال بوده است. 

این در حالی است که ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در واکنش به چنین اظهاراتی گفته بود که مصادیق این اظهارات اعلام شود ضمن آنکه معتقد بود کنکور امسال نسبت به سال قبل آسان تر بوده است.

سازمان سنجش هم اعلام کرده بود که دشواری یا آسانی یک آزمون، با محاسبه ضریب دشواری هر سؤال بعد از قرائت و تصحیح پاسخنامه‌ها انجام می‌گیرد و با حدس و گمان و صحبت‌های کلی محقق نمی‌شود. سازمان سنجش آموزش کشور هر سال بعد از تصحیح پاسخنامه‌ها، سؤالات تمامی گروه‌های آزمایشی را در گروه‌های تخصصی سازمان که وظیفه آن‌ها تجزیه‌و‌تحلیل سؤالات از ابعاد مؤلفه‌های اندازه‌گیری و سنجش، ازجمله محاسبه ضریب تمیز، ضریب دشواری و ... است، مورد بررسی قرار داده و نتیجه آن را به گروه‌های تخصصی طراح جهت بهبود روند فعالیت خود ارائه می‌دهد؛ که در این خصوص نیز گزارش تحلیلی از آن به تناوب در نشریه پیک سنجش سازمان جهت استحضار متقاضیان چاپ و انتشار می‌یابد.

آنچه که امسال کنکوری‌ها نسبت به آن اعتراض داشتند طراحی سوالات خارج از کتاب درسی به ویژه در درس ریاضی است که در این مورد علی نظر نژاد و سروش موئینی معلمان ریاضی دوره متوسطه دوم این سوالات را بررسی و به طور مصداقی موارد خارج از کتاب درسی را استخراج کردند که در ادامه آمده است:

آنچه در زیر می‌آید بررسی سوالات حسابان است که سنجش سطح علمی داوطلبان را با اشکال مواجه می‌کنند.

ورود ماجرای تعارض منافع به کنکور ۱۴۰۰/ دشواری درس «ریاضی» بهانه یا واقعیت؟!

علاوه بر دشواری‌ها و طراحی خارج از کتاب در دروس حسابان، هندسه و گسسته هم مشکلات زیادی در سوالات دیده می‌شود؛ آنچه در زیر می‌آید بررسی سوالاتی است که سنجش سطح علمی داوطلبان را با اشکال مواجه می‌کنند.

ورود ماجرای تعارض منافع به کنکور ۱۴۰۰/ دشواری درس «ریاضی» بهانه یا واقعیت؟!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۴ تير ۱۴۰۰
کنکور چیزی به غیر استرس نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۳ تير ۱۴۰۰
فریاد رسی نیست مگر ما کشور اسلامی نیستیم !!!
Iran (Islamic Republic of)
π
۱۱:۱۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
چه بگویم، نگفته هم پیداست...!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰
تقلب گسترده چرا فرآموش شده. فکرها منحرف فقط به سمت سئوال سخت شده. در صورتی که رشته های تاپ تجربی در اختیار متقلبین قرار گرفته. سازمان سنجش پاسخ دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۳ تير ۱۴۰۰
واقعا این حق بچه ها نبود بچه هایی که ۲ سال به صورت مجازی تدریس شون کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
باید طراحی سوالات کنکور توسط وزارت آموزش و پرورش و توسط معلمان که متولی اصلی آموزش در کشور هستند صورت گیرد و سازمان سنجش صرفا دستگاه مجری باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
این بهانه نبود واقعی واقعی بود وای که چقدر در حق این بچه ها ظلم می کنند . امتحان را طوری بگیرید که دانش آموزی که راه حل را بلد است بتونه جواب بده نه اینکه اصلا توی کتاب نبوده باشد باز هم دست این دو معلم عزیز موئینی وعلی نظر نژاد درد نکند که این موضوع را ثابت کردند کاش بقیه معلمان هم نسبت به درسی که می دادند همین قدر مسولیت داشتند و با مدرک اعتراض می کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
کنکور بهتر از گزینه های دیگه است . دختر من همه نمراتش 19-20 بود ولی یک دبیر شیمی داشتن که مشکل اعصاب و روان داشت ، بالاترین نمره اش 15 بود . و به حرف هیچمس محل نمی ذاشت . این جور آدمها کم نیستن . درست نیست معدل را معیار گزینش دانشگاهها بکنند
آخرین اخبار