رضا حاجی آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس یکی از دلایل چاپ کتاب‌های زرد توسط ناشران را تجارت آنان می‌داند.

رضا حاجی آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واژه کتاب‌های زرد گفت: باید بگویم که این واژه از روزنامه نگاری وارد شد، زیرا هر دوی آن‌ها مکتوب هستند. روزنامه‌های زرد به هنرپیشه‌ها می‌پرداختند و از بخشی دروغ و غیر واقع نمایی برای جذب مخاطب استفاده می‌کردند. همین اتفاق در حوزه روانشناسی در کتاب‌های زرد می‌افتد. صاحبان این آثار دنبال جذب مخاطب هستند تا اینکه بخواهند به مخاطبشان کمک کنند.

وی افزود: در این که این کتاب‌ها تغییری در رفتار مخاطب ایجاد می‌کنند شکی نیست، اما تفاوت بین کتاب‌های روانشناسی واقعی و کتاب‌های زرد در این است که کتاب‌های زرد یک سری راهکار کوچک مانند تکنیک‌های فوتبال به شما می‌دهند، اما تاثیر بلند مدت در رفتار شما نخواهد داشت. اغلب مردمان شرق مرواریدی ارزان، غلتان و سریع می‌خواهند و این سخت است.

مدیر انتشارات هزاره ققنوس هم چنان درباره اینکه ناشران کتاب‌های زرد چاپ می‌کنند توضیح داد: عده زیادی از ناشران صنعت نشر را با بیزینس اشتباه گرفته اند، نشر ما باید صنعتی با دو بال اقتصاد و فرهنگ باشد. مثلا نهاد‌های دولتی اقتصاد را دارند، اما کتاب هایشان به فرهنگ سازی کمک نمی‌کند. هم ناشر، مولف، عنوان کتاب مشخص کننده زرد بودن یا نبودن است. برخی از مولفان کتاب‌های زرد در حوزه روان شناسی عموما روان شناس یا روانپزشک نیستند، اما ممکن است بیزنس‌من‌های موفقی باشند. معیار یک ناشر خوب، تالیفی و پژوهشی بودن آن و تطابق آن با فرهنگ مردم است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار