ژاپن اعلام کرد اختلافات آمریکا و چین درباره تایوان به مرز هشدار رسیده و این موضوع می‌تواند در آینده تبدیل به بحرانی جدی در عرصه جهانی شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ژاپن در گزارش سالانه امنیتی – دفاعی خود اعلام کرد: تنش‌های فزاینده نظامی پیرامون مسئله تایوان و نیز رقابت اقتصادی و فناوری میان چین و آمریکا می‌تواند صلح و ثبات را در شرق آسیا با خطری جدی مواجه کند.

بر این اساس، در بخشی از این گزارش آمده است: لازم است مقامات کشور‌های منطقه به صورت ویژه‌ای به موضوع تایوان و اختلافات سیاسی و بین المللی حول این کشور توجه کنند.

در ادامه این گزارش اشاره شده است: ممکن است در آینده اختلافات اقتصادی و فناوری چین و آمریکا به موضوعی جدی تبدیل شود و این اختلافات وارد مرحله‌ای جدیدی از تنش‌های منطقه‌ای شود.

در این گزارش امنیتی – دفاعی اختلافات بین المللی بر سر جزیره تایوان یکی از چالش‌های جدی امنیتی به دلیل مجاورت منطقه‌ای برای ژاپن عنوان شده است. همچنین مقامات امنیتی و نظامی ژاپن از افزایش قدرت نظامی چین در اطراف تایوان ابراز نگرانی کردند.

شی جین پینگ، رییس جمهور چین ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود در صورت دخالت نکردن آمریکا موضوع اختلافی اتحاد با تایوان را حل و فصل خواهد کرد. به گفته مقامات چینی دخالت‌های بی مورد واشنگتن در امور تایوان یکی از موانع اصلی ثبات منطقه‌ای در زمینه شبه جزیره تایوان است.

ژاپن در مسئله اختلافات سیاسی بر سر تایوان از حامیان آمریکاست و هر بار با بالا گرفتن بحث در مورد این منطقه پکن را به مداخله در امور داخلی تایوان متهم می‌کند.

با پیشرفت‌های گسترده چین در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه فناوری‌های پیشرفته، مقامات ژاپن اقتصاد خود را در معرض خطر می‌بینند. اقتصاد ژاپن همان میزان که به ارتباط این کشور با آمریکا وابسته است به روابط تجاری با چین هم متکی است.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی ظهور چین را بزرگترین چالش امنیت ملی آمریکا و کشورهای همسایه این کشور می داند. تایوان، دریای چین جنوبی، و جزایر اختلافی میان پکن و توکیو از جمله مواردی است که احتمال درگیری نظامی میان آمریکا و چین بر سر آنها وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
مرگ بر ژاپن
آخرین اخبار