دختران و زنان می‌توانند با خودسازی در تربیت افراد صالح و ایجاد تمدن اسلامی نقش موثری داشته باشند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان همواره زنان در تربیت افراد پاک و ایجاد جامعه اسلامی نقش مهمی داشته اند که این تربیت ابتدا با خودسازی به دست می‌آید. از نمونه زنانی که در تربیت اینگونه افراد نقش موثری داشته اند، می‌توان به مادران شهدا و حضرت زهرا (س) و حضرت ام البنین که فرزندان آن‌ها در نزدیک کردن جامعه به تمدن موعود اشاره کرد.

حجت السلام و المسلمین امیرحسین عطاری سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره جایگاه بانوان در ایجاد تمدن موعود گفت: ما به دنبال تمدن موعود و ظهور ایده آل و مدینه فاضله اسلام هستیم؛ از همان اوایل بعث، پیامبر اسلام (ص) بشارت دادند و به مدت ۱۴۰۰ سال همه پیگیر بودند که به تدریج زمینه‌های لازم برای کمال بشری فراهم شود.

وی افزود: یکی از برجستگی‌های انقلاب ما این بود که قله‌های ما قله‌های مرتفع و مطهری بود. اگر قله مرتفع باشد دامنه هم زیبا و سرسبز می‌شود و این قله برجسته که نظام توحیدی است اثری جدی خود را گذاشت. جامعه‌ای سالم است که افراد صالح در آن تربیت شوند و افراد منزه جامعه را منظم می‌کنند.

این کارشناس مذهبی گفت: نقش دختران و زنان در ایجاد تمدن اسلامی بر اساس هدف خلقت یعنی لقا پرودرگار و عبودیت تفسیر می‌شود. با تعریف وظیفه مداری زن مبتنی برایمان، توحید و عاطفه محوری بانوان جایگاه ویژه‌ای برای زنان وجود دارد که آن تربیت افراد منزه است و این امکان ندارد مگر اینکه انسان خود را بشناند و از خود شروع کند.

وی ادامه داد: در روایتی امام رضا (ع) فرمودند «بالاترین درجه عقل شناخت خود انسان است» اگر انسان بداند که چه کسی است و از کجا آمده و به کجا می‌رود، آن وقت دیگر خود را به بهای دیگر نمی‌فروشد. بعد از اینکه انسان خود را شناخت و فهمید که چقد ارزش دارد باید خودسازی کند. انسانی که خودسازی کند بهتر می‌تواند افراد را تربیت کند.

حجت السلام و المسلمین عطاری درباره مراحل خودسازی در ایجاد تمدن اسلامی گفت: قدم اول و یکی از مراحل خود سازی مراقبه است. شیاطین جن و انس در جهان انسان را احاطه کردن و اگر انسان از خداوند دور شود و مراقب اعمال خود نباشد؛ سرمایه ایمان و تقوا انسان غارت می‌شود و دست خالی به جهان آخرت می‌رود. در آیات قرآن اشارات فراوانی نسبت به این مرحله شده است. در سوره علق خداوند می‌فرمایند: «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَىٰ» آیا انسان نمی‌داند که خدا وند اعمال او را می‌بیند. این آیه اشاره به این واقعیّت است که عالَم هستی محضر خداست.

وی در پایان گفت: مرحله بعدی خودسازی، محاسبه است. محاسبه یعنی این که انسان در یکی از ساعت‌های پایانی روز به حساب و کتاب احوال و افعال خود بپردازد. امام کاظم (ع) می‌فرمایند: کسی که هر روز به حساب خود رسیدگی نکند از ما نیست؛ بنابراین دختران و زنان جامعه می‌توانند با انجام مراحل خودسازی در تربیت افراد صالح و ایجاد یک جامعه و تمدن اسلامی نقش مهمی داشته باشند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار