رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه زمان برگزاری آزمون وکالت و کارشناسی ۱۴۰۰ مرکز وکلا قوه قضاییه را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ هم آزمون وکالت و هم آزمون کارشناسی برگزار می‌شود و مجری هر دو آزمون سازمان سنجش است.

وی ادامه داد: تاریخ برگزاری آزمون اواخر شهریور ماه است و اساسا آزمون‌های مرکز سالانه به صورت منظم اواخر شهریور ماه برگزار می‌شود و اصل بر برگزاری در نیمه دوم شهریور ماه است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: آزمون وکالت ۱۹ شهریور ماه و آزمون کارشناسی پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه برگزار می‌شود.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه درباره تعداد رشته‌های شرکت کننده در آزمون کارشناسی رسمی گفت: آزمون در ۲۵ رشته برگزار می‌شود و داشتن سابقه اجرایی در رشته‌های کارشناسی الزامی است.

هنوز سقف ظرفیت آزمون‌های سال ۱۴۰۰ مشخص نشده است

وی با اشاره به ظرفیت آزمون وکالت ۱۴۰۰ گفت: در گذشته وکلا براساس ظرفیت مشخص شده جذب می‌شدند و در این روش نمره نفر آخر چندان اهمیت نداشت، اما در مرکز وکلا قوه قضاییه نصاب نمره هم اعلام شد و در آزمون کارشناسان و کانون کارشناسان کسب نمره ۱۲ از ۲۰ و در آزمون وکلای مرکز هم کسب نمره ۱۰ از ۲۰ الزامی است.

بهادری جهرمی ادامه داد: به دلیل اهمیت همین نمره ما همواره سقف ظرفیت را اعلام کردیم و پس از آزمون بحث کارآموزی مطرح می‌شود، اما برای آن که بتوانیم آموزش خوبی در حوزه کارآموزی داشته باشیم سقف را اعلام می‌کنیم.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه درباره سقف ظرفیت آزمون ۱۴۰۰ گفت: برای آزمون ۱۴۰۰ هنوز سقف ظرفیتی مشخص نشده است و برای آزمون کارشناسی حدود ۷ هزار نفر پیشنهاد شده و پیش بینی بنده درباره سقف ظرفیت آزمون کارشناسی همین ۷ هزار نفر است.

وی با اشاره به سقف ظرفیت آزمون وکالت گفت: براساس پیشنهاد مراکز استان سقف ظرفیت ما ۶ هزار نفر است، البته این‌ها پیش بینی است و هنوز به تأیید هیات نظارت نرسیده است.

بهادری جهرمی با اشاره به افرادی که مشمول ایثارگری می‌شوند گفت: بهتر است این دسته از افراد از حالا کد ۱۲ رقمی ایثارگری خود را دریافت کنند، زیرا هنگام ثبت نام دریافت کد ظرفیت الزامی است.

صفر تا صد برگزاری آزمون وکالت برعهده سازمان سنجش است

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تصریح کرد: احتمالا ثبت نام آزمون‌ها نیمه اول مرداد ماه باشد و ابتدا روند ثبت نام آزمون کارشناسی و سپس آزمون وکالت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اعتراضات مطرح شده نسبت به سوالات بیان کرد: مجری آزمون سازمان سنجش است و صفر تا صد برگزاری آزمون و مسئولیت آزمون کتبی برعهده این سازمان است و داوطلبان در صورت شکایت باید به این سازمان مراجعه کنند.

بهادری جهرمی گفت: درس حقوق اساسی به آزمون وکالت افزوده شده و نوآوری بسیار خوبی در حوزه برگزاری آزمون ایجاد شده است و از آنجایی که امسال برای اولین بار این درس به آزمون افزوده شده از شورای نگهبان درخواست شد تا کتابی ویژه داوطلبان منتشر شود و این کتاب به قیمت چاپ و بدون هزینه سود آن از سوی مرکز به داوطلبان ارائه می‌شود.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به عملکرد مرکز در ۲ سال اخیر گفت: مرکز وکلا سال ۸۰ تشکیل شده است و ۲۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد و طی ۲ سال اخیر تحولات چشمگیری را پشت سر گذاشته ایم و دادگاه و دادسرای انتظامی از جمله آن‌ها است.

ایجاد دادسرا‌های ویژه وکلا در سراسر کشور

وی ادامه داد: در گذشته اگر هر شخصی نسبت به وکیلی شکایتی داشت باید حتما به تهران مراجعه می‌کرد، اما اکنون دادسرا‌ها و دادگاه‌های ویژه وکلا در سراسر کشور ایجاد شده است و رسیدگی در هر استانی انجام می‌شود و فقط در صورت شکایت از مدیر یک مرکز باید به تهران مراجعه کرد.

بهادری جهرمی بیان کرد: در گذشته ۸ دادیار به پرونده‌ها رسیدگی می‌کردند، اما اکنون بیش از ۱۲۰ دادیار انتظامی در سراسر کشور داریم که رشدی چندین برابری داشته اند و اکنون ۳۸ قاضی انتظامی به عنوان دادیار فعالیت می‌کنند و در گذشته یک شعبه تجدید نظر وجود داشت، اما اکنون به دو شعبه و ۶ قاضی تبدیل شده اند.

وی با اشاره به ساماندهی کارشناسی بیان کرد: ساماندهی این کار و الکترونیکی شدن را من خود به عنوان رویا می‌دیدم، اما اکنون کار کارشناسی به صورت صد درصدی الکترونیکی شده است. انتخاب کارشناس، اظهار نظر، نقشه‌ها، توضیحات و به صورت کلی تمامی موارد و حتی امضا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در سامانه ۱۵۱۵ فعالیت کارشناسی مرکز مشخص است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در حوزه نزدیک شدن به استاندارد‌هایی برای دادرسی منصفانه به نقطه قابل قبولی رسیدیم، گفت: در دو سال گذشته ۲۶ مورد تعلیق پروانه داشتیم. اقتضای حفظ استقلال وکیل و کارشناس آن است که برای توقف فعالیت او مسئولیت داشته باشیم که این نکته را ما در مرکز رعایت کردیم.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه بیان کرد: خلاصه دستاورد‌های مرکز این بود که دسترسی مردم به خدمات حقوقی و سلامتش را تقویت کنیم که در این امر نرخ رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم.

ارائه وام یک میلیارد تومانی به وکلا

وی با اشاره به تفاهم نامه با بانک ملت گفت: در بستر این تفاهم نامه تمامی اعضای مرکز حتی کارآموزان می‌توانند به سایت خدمات رفاهی مرکز مراجعه کنند و درخواست دریافت وام داشته باشند و وام خرید دفتر به مبلغ یک میلیارد تومان با سود ۱۸ درصد و همچینن وام ۲۵۰ میلیون تومانی بدون ضمانت بانکی دریافت کنند و از هفته آینده معرفی افراد به شعب بانک‌ها آغاز می‌شود.

بهادری جهرمی ادامه داد: همچنین برای تمامی اعضای مرکز و سایر وکلای کانون‌های مختلف خدمات بیمه تکمیلی درمان وجود دارد و این امکان برای تمام وکلای کانون‌های کشور هم وجود دارد و ما تمام وکلای کشور را به یک چشم می‌بینیم و وکلای کانون‌ها هم می‌توانند از خدمات بیمه‌ای ما استفاده کنند.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تصریح کرد: تمامی کارکنان مرکز بیمه تامین اجتماعی شده‌اند و همه آن‌ها امکان استفاده از بیمه تکمیلی را دارند و علاوه بر این‌ها کارکنان دفاتر وکلای مرکز هم می‌توانند از خدمات رفاهی بهره ببرند.

وی با اشاره به هفته نامه حامی عدالت گفت: این هفته نامه خودکفا است و حتی هزار تومان هم از مرکز حمایت مالی دریافت نمی‌کند.

بهادری جهرمی درباره کتاب‌های مرکز گفت: طی ۲ سال اخیر ۹۳ کتاب منتشر شده است.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه درباره سابقه کار مرتبط تصریح کرد: این موضوع نص قانون است، افرادی که ارشد و دکتری رشته‌ای را دارند برایشان این ۵ سال ارفاق شده و به ۳ سال رسیده است.

وی ادامه داد: برای اولین بار اعلام کردیم که منابع آزمون باید مشخص شود و این کار را انجام دادیم و در آگهی امسال رشته و کار مرتبط هم اعلام می‌شود، حتی ممکن است متقاضی اعلام کند رشته‌ای که خوانده مرتبط است و کمیته آن را بپذیرد.

بهادری جهرمی گفت: کتاب جامع کارشناسی برای اولین بار در کشور منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: طبق آماری که از دفاتر معاضدت قوه قضاییه به ما واصل شد، نرخ معاضدت مرکز وکلا حدوداً ۵ برابر کانون‌های وکلا است.

وی ادامه داد: من آمار خود را اعلام می‌کنم و درخواست می‌کنم کانون وکلا نیز آمار خود را ارائه کند. ما طی این دو سال ۲۱ هزار و ۷۶۱ وکیل معاضدتی و ۵۲ هزار و ۸۰۰ وکیل تسخیری معرفی کردیم. علاوه بر این ۲ میلیون و ۳۴۲ هزار مشاور حقوقی در دفاتر قضایی داریم و ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار مشاوره تلفنی داریم.

بهادری جهرمی گفت: سال ۷۹ که مرکز تاسیس شد، تعداد وکلای کشور به ۴ هزار نفر نمی‌رسید، اما امروز ۸۱ هزار وکیل در کشور فعال هستند امروز نسبت به سال ۷۹، میزان دسترسی به وکیل ۲۰ برابر شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت افزودن حقوق اساسی به منابع آزمون گفت: متاسفانه ما در حوزه حقوق عمومی ضعیف هستیم و مرکز سعی کرد این مشکل را برطرف کند و از رئیس محترم قوه قضاییه درخواست کردم حقوق مالی و اداری هم اضافه شود که البته نشد و امیدوارم یک روز به این بلوغ برسیم که جذب وکیل تخصصی شود.

بهادری جهرمی درباره آیین نامه حکمیت گفت: رئیس سابق قوه قضاییه بازدیدی از مجتمع خانواده داشت و تاکید کرد که در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود و نظرات نهایی را اعلام کنند. بخش‌های مختلف قوه قضاییه پیشنهاداتی داده بودند و پیشنهاد ما پذیرفته شد. ما منتظر تصمیم گیری رئیس قوه قضاییه در این حوزه هستیم.

وی گفت: یکی از معضلات اساسی، دعاوی خانواده است و حدود ۱۰ دعوا پشت سر آن مطرح می‌شود که هم اطاله دادرسی ایجاد می‌کند و هم آثار مخرب فرهنگی دارد. دعاوی خانوادگی تلخ است و هر چه بتوان به سمت میانجی گری و حکمیت پیش رفت، اقدام مثبتی است.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه بیان کرد: یکی از مزایای مرکز این است که به مسائل تک بعدی نگاه نمی‌کند. زمانی که مرکز می‌خواهد به معضل خانواده نگاه کند فراصنفی به آن نگاه می‌کند، قوت بدنه کارشناسی و قوت کارشناسی مرکز خیلی زیاد است. نظر کارشناسی مرکز فراصنفی و از نگاه‌های مختلف است.


بیشتر بخوانید


آقای بازیگر ۲ سال است که تعلیق پرونده شده

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعلیق پرونده بازیگر معروف گفت: پرونده این بازیگر معروف به مدت ۲ سال است که تعلیق شده، پس از شکایت از این وکیل من خودم درخواست تعلیق پرونده او را داشتم، اما خبر تعلیق پرونده وی از سوی مرکز اعلام نشد و ماجرا‌هایی از بیرون مرکز مطرح و اعلام شد که او تعلیق شده است.

وی ادامه داد: این بازیگر محکومیت انتظامی گرفته است و دو عنوان تخلف داشته که رأی یک مورد آن صادر شده و برای عنوان دوم تخلف وی هم به زودی جلسه‌ای برگزار می‌شود، اما این فرد ابطال پرونده نشده است.

بهادری جهرمی درباره آیین‌نامه استقلال کانون وکلا گفت: این آیین‌نامه اصلاحاتی داشته است، یک بخشی از آیین‌نامه مربوط به مرکز است و از زمانی که ابلاغ شده اجرایی شده است و مرکز مشکلی با این آیین‌نامه ندارد و ما مشکلی با اجرای این آیین‌نامه نیز نداریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آزمون وکالت ، آزمون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۲ تير ۱۴۰۰
لطفا قبل ازشروع ثبت نام۱۴۰۰ نتایج آزمون ۱۳۹۹ رو اعلام کنید تا ماتکلیفمون رو بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۲ تير ۱۴۰۰
نتایج وکالت۹۹هنوزاعلام نشده است.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۳۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
آقای جهرمی نگفتیچند نفر وکیل بیکار به جامعه اضافهکردی اینم حز افتخاراتت بزار دوران توهم تموم میشه و چیزهایی که پست سرت میمونه صبر میکنیم مطمئن باش دوران توهم تموم میشه
هنوز گند شما معلوم نشده این وکلایی که پروانه دادی هنو کارآموزیشون تموم نشده بزار بیان تو بازار اونوقت با حجم وکیل بیکار موتجه میشین کارشناسی حقوق بیکار میشه وکیل بیکار واقعا آدم تاسف میخوره افراد بی کفایت در صدر کار قرار میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۱ تير ۱۴۰۰
بازیگر معروفتون اسم نداشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
زمان ثبت نام چه تاریخی است
آخرین اخبار