رییس دادگستری جیرفت گفت: شورا‌های حل اختلاف به عنوان یکی از نهاد‌های موثر در صلح و سازش، نقش موثری در کاهش پرونده‌ها به دادگاه‌ها داشته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اصغر ستایی مختاری، رییس دادگستری جیرفت در دیدار با مدیران و اعضای دفاتر داوری شهرستان جیرفت گفت: اگرچه بر اساس قانون اساسی دادگستری مرجع عام رسیدگی به تظلم‌خواهی افراد است، اما همیشه پیگیری دعوا در دادگاه‌ها و مراجع قضایی راه‌حل خوبی برای رسیدن به نتیجه نیست و همانطور که بازرگانان در دنیا، برای حل اختلافات تجاری خود از روش‌های داوری استفاده می‌کنند در دعاوی حقوقی هم استفاده از داوری یک راه‌حل مناسب و سریع در حصول نتیجه است.

او ادامه داد: براساس ماده ۴۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، «کلیه اشخاصی که اهلیت اقامه دعوا دارند می‌توانند با تراضی(رضایت) یکدیگر منازعه و اختلاف خود را خواه در دادگاه‌ها طرح شده یا نشده باشد و در‌صورت طرح در هر مرحله‌ای از رسیدگی باشد، به داوری یک یا چند نفر ارجاع دهند.»

ستایی مختاری ضمن اشاره به تسریع در دادرسی‌ها با تاسیس مراکز داوری، عنوان کرد: شورا‌های حل اختلاف به عنوان یکی از نهاد‌های موثر در صلح و سازش، نقش موثری در کاهش پرونده‌ها به دادگاه‌ها داشته است.

او بیان کرد: توسعه مراکز داوری در شهرستان‌ها و ترغیب مردم به ارجاع دعاوی خود به موسسات داوری، می‌تواند گام بعدی در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها باشد. چه این که، رسیدگی در مراجع داوری، سریع‌تر، ارزان‌تر و بهتر می‌تواند مقصود طرفین را از رسیدگی به دعوا محقق کند.

رییس دادگستری و رئیس شعبه اول خانواده دادگستری جیرفت با اشاره به این مطلب که مراکز داوری همانند شورای حل اختلاف به عنوان یکی از دستگاه‎های زیرمجموعه قوه‎قضاییه هستند، گفت: داوری یکی از راه‎های مهم و تجربه شده و اساسی حل اختلافات است و اکنون در بسیاری از کشور‌های جهان از داوری به عنوان یک راه اساسی استفاده می‎کنند که می‎تواند اختلافات مردم با مردم و در بعضی اختلافات بین‎المللی را حل کند.

ستایی مختاری ضمن تشکر ازمدیران و اعضا مراکز داوری در جیرفت گفت: یکی از معضلات پیش روی ما حجم بسیار بالای اختلافاتی است که بین مردم وجود دارد و نمونه آن را هر روز در سیستم قضایی می‎بینیم و به‌یک معضل تبدیل شده اند.

او در ادامه بیان کرد: یکی از راه‎های حل مشکل این است که برای مردم این موضوع را معرفی کنیم که به جای مراجعه به دادگستری می‎توانند به یک مرکز داوری که مسلط به قوانین باشد مراجعه کنند و همان نتایج را بگیرند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار