به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ویژه برنامه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان جوانههای کودکی با حضور سعید حسام پور رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز، محبوبه البرزی، مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز و فرزانه رحمانی، نویسنده و کارشناس ادبی کانون کشور به صورت مجازی در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برپا شد.
سعید رضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در این ویژه برنامه گفت: روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با نام مهدی آذریزدی گره خورده، کسی که تمام عمرش صرف نوشتن برای کودکان شد و آنان را با ادبیات کهن ایران آشنا کرد.
او بیان کرد: ادبیات کودک برای کودک، آفریده شده و باید با توجه به رشد فکری و عاطفی او خلق شود که سبک نگارش در ادبیات کودک باید مبنی بر سن او باشد و محتوا باید نکات اخلاقی و آموزشی را در برگیرد و در نگارش و چاپ آن از تصویر بهره برد زیرا تصویر کتاب در تنوع، سرگرمی و انتقال پیام موثر است.
کامرانی تصریح کرد: میان امیال کودک و نوجوان با بزرگسالان تفاوتهایی وجود دارد که ادبیات آنها را متمایز میکند، هر چند ادبیات کودک نباید سطح نازلی داشته باشد اما با توجه به تجارب محدود کودک، ادبیات برای او باید قابل فهم و درک باشد و همین بر سختی کار نویسندگان کودک و نوجوان میافزاید.
سعید حسام پور، رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان نیز در این نشست مجازی با تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، از جبار باغچهبان، توران میرهادی، مهدی آذریزدی و مرتضی خسرونژاد، یاد کرد.
او با اشاره به آثار باز نویسی شده مهدی آذریزدی از همه فعالان حوزه کودک و نوجوان درخواست کرد تا متون کهن را جدیتر بگیرند و از آنها به عنوان منابع معتبر و کار بردی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بهره ببرند.
همچنین محبوبه البرزی، مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک خاطره شیرین یاد کرد، در زمانی که هیچ تکنولوژی وجود نداشت او جای خود را در میان کودکان و نوجوانان و خانوادهها باز کرد.
البرزی چالشهای روانی در کودکان را اصلیترین قسمت در آخر جاده هویت ملی کودک و عصر جهانی شدن دانست.
فرزانه رحمانی، نویسنده و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور نیز با این پرسش که مگر خداوند برای رساندن پیامش به ما پیامبران را نفرستاده است؟ پس چرا آنها را مجهز به کتاب کرده است و چرا ما میگوییم که پیامبران الوالعزم پیامبران صاحب کتاب، ارجحند؟ آغاز کرد و ادامه داد: نوشتن، دقیقتر از گفتن بوده زیرا کتاب قابل مراجعه است، اما حرف به فراموشی سپرده میشود و نوشتنیها، سند محکمی هستند برای انتقال تجربه گذشتگان به نسل جدید.
او افزود: خواندن مهم است زیرا از ما آدم بهتری میسازد، انسانی باهوشتر، خلاقتر، همدلتر که خواندن تخیل را گسترش میدهد و بلندپروازی را تحریک میکند و کلمات نوشته شده ذهن ما را برای ایجاد تصاویر تحریک میکند.
کارشناس ادبی کانون کشور اضافه کرد: کتاب خواندن یک رفتار است، رفتاری که ما برای اولین بار در خانهها از والدینمان میآموزیم.
او از اعضای کودک و نوجوان درخواست کرد با خواندن کتاب در مورد کتابهای خوانده شده با دوستان خود گفتگو کرده و از کتابها به عنوان منبع الهام دیگر هنرها مانند نقاشی، فیلم و نمایش استفاده کنند.
رحمانی گفت: سواد خواندن در رشد هرکودک، نقش حیاتی دارد و دانایی فرزندان ما درگرو خواندن بوده و خواندنی که در زبان مادری ریشه دارد و پر از نکتهها، حکایتها و قصههای شیرین است.
این ویژه برنامه با شعرخوانی اعضا و پخش کلیپ همراه بود.
انتهای پیام/ت