مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای و کاردانش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامههای در نظر گرفته شده برای هدایت تحصیلی دانش آموزان و انتخاب رشته اظهار کرد: با توجه به شرایط بازار کار و تنوع مشاغل خانوادهها، دانش آموزان در معرض انتخابهای گسترده ای برای انتخاب شغل آینده خود قرار میگیرند.
او افزود: برای کسب آگاهی از بازار کار در هر حوزهای این فرصت را در آموزش و پرورش فراهم کردیم تا دانش آموزان با مراجعه به کارشناسان و مشاوران در ادارات کل و همچنین مدیران هنرستانها از چگونگی تحصیل در رشته و آینده شغلی آن آگاه شوند.
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای و کاردانش ادامه داد: در سایت دفتر فنی و حرفهای و کاردانش به تفکیک و به تفصیل آینده شغلی هر رشته تبیین شده است، ضمن آنکه در فضای مجازی هم مواردی برای آگاهی بخشی دانشآموزان در نظر گرفتیم.
آذرکیش تاکید کرد: اگر دانش آموزان به دنبال کارآفرینی باشند، بیشک به سمت آموزشهای مهارتی سوق پیدا میکنند زیرا در چنین رشتههایی میزان اشتغال پذیری بیش از سایر موارد است. ورود به چنین رشتههایی با افزایش خلاقیت و مهارت نیروی کار ماهر همراه است.
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای و کاردانش اضافه کرد: مشاغل و منابع کافی در سطح کشور برای کار آفرینی جوانان وجود دارد. در طرح هدایت تحصیلی با چنین رویکردی دانش آموزان میتوانند انتخاب آگاهانهای برای آینده شغلی و تحصیلی خود داشته باشند.
او با بیان اینکه پیشرفت کشور به نیروی انسانی کارآمد و اثربخش نیاز دارد، تصریح کرد: دانش آموزان با انتخاب رشته صحیح میتوانند در آینده، شغلی متناسب با توانایی خود داشته باشند همچنین آرامش روانی و رضایت شغلی هم پیرو این شرایط حاصل خواهد شد.
پوشش ١٠٠ درصدی هنرستانها در تمام مناطق کشور
مدیرکل دفتر فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از پوشش ۱۰۰ درصدی هنرستانها در تمام مناطق آموزشی خبر داد و گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده، شاهد افزایش ۴ برابری هنرجویان در مناطق محروم و روستایی هستیم.
او با اشاره به مزایای تحصیل در رشتههای مهارتی بیان کرد: کسی که وارد رشتههای مهارتی میشود ۷ سال از عمر خود را صرفهجویی میکند چرا که زودتر وارد بازار کار شده ضمن آنکه تحصیل و مهارت کافی در این زمینه را هم پیدا میکند.
آذرکیش افزود: قدرت تصمیمگیری در هنرجویان هنرستانی افزایش پیدا کرده است ضمن آنکه در محیطی با نشاط و عملیاتی مفاهیم لازم را میآموزند و در نهایت خلاقیت و ریسک پذیری در این افراد افزایش مییابد.
مدیرکل دفتر فنی و حرفهای و کاردانش با بیان اینکه اگر صحبت از تقویت تولید داخلی میکنیم باید نیروی انسانی ماهر داشته باشیم، بیان کرد: برای تحقق این هدف نیازمند تحصیل در رشتههای مهارتی هستیم.
انتهای پیام/