بدهی های مالیاتی برخی تعاونی های مرزنشین در هرمزگان را تعطیل و نیمه فعال کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،اکبر عرب،مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان گفت: مشکل تعاونی‌های مرزنشینان استان با وجود وعده‌ها و گفته‌های مسوولان برای رفع آن‌ها همچنان به قوت خود پابرجا هستند.

 عرب  افزود: مشکل مالیاتی تعاونی‌های مرزنشینان را می‌توان در سه بخش ارزش افزوده، درآمد و رفع تعهد ارزی تقسیم بندی کرد.
او با اشاره به رفع تعهد ارزی گفت: براساس نامه‌ای که به امور مالیاتی شهرستان‌ها اعلام شده تعاونی‌های مرزنشینانی که در سال ۹۷ و بعد از آن صادرات داشته‌اند باید ارز حاصله از صادرات را در سامانه‌ای که معرفی کرده‌اند به دولت تحویل داده و به فروش برسانند و در غیر اینصورت مشمول جریمه ارزش افزوده می‌شوند.

به گفته مدیرعامل تعاونی مرزنشینان هرمزگان: پنج تعاونی مرزنشین استان هم اکنون به همین دلیل مشمول جریمه شده‌اند که یکی از این تعاونی‌ها هرمزان میناب است و بایستی ۵۲۷ هزار دلار بابت رفع تعهد ارزی بپردازد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان اشاره کرد: این درحالی است که اظهارنامه تعاونی یاد شده ابتدای فروردین سال ۹۷ و بخشنامه رفع تعهد ارزی ۲۰ اردیبهشت آن سال اعلام شده است.

عرب ابراز داشت: همچنین صادرات این تعاونی ریالی بوده و منظور بخشنامه صادرات ارزی است و با این وجود آن را مشمول بخشنامه رفع تعهد ارزی کرده اند.

وی گفت: تعاونی‌های مرزنشینان برای بهبود شرایط معیشتی مرزنشینان، ملوانان و افراد دارای اندکی سرمایه را تشویق به صادرات محصول‌های بومی هرمزگان مانند صنایع دستی می‌کنند و از افراد بدون کارت بازرگانی و پیله‌ورزی حمایت می‌کنند تا به اسم تعاونی‌ها صادر کنند و درآمد حاصله نیز به خود صادر کننده می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان گفت: هیچ مبلغی از این نوع صادرات به تعاونی‌های مرزنشینان نمی‌رسد و تنها واسطه‌ای است که تلاش دارد گمرک‌ها و فعالیت‌های تجاری در مرز‌های این استان فعال باشند.

عرب افزود: تعاونی ذکر شده در این شرایط بایستی ۵۲۷ هزار دلار به عنوان رفع تعهد ارزی بپردازد و یا اینکه معادل آن کالا وارد کند و چهار تعاونی مرزنشین دیگر هم مبالغی به این عنوان بپردازند و این در شرایطی است که تعاونی‌ها بابت صادرات هیچگونه درآمدی نداشته‌اند.
او افزود: استاندار سابق، جاسم جادری زمانی به تعاونی‌های مرزنشینان اعلام کرد به هر شیوه‌ای که می‌توانند گمرک‌ها را فعال کنند تا صادرات در آن‌ها انجام شود و تعاونی‌ها هم ملوانان را تشویق کردند تا به اسم آن‌ها صادرات انجام دهند و کالا را به خارج برده و به فروش برسانند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان بیان کرد: ملوانان با دستور استاندار وقت هم به اسم تعاونی‌های مرزنشین کالای خود را صادر  و کالا‌هایی نیز به اسم تعاونی‌های مرزنشین وارد کشور کردند و خود تعاونی‌ها هیچ نقشی در این فرآیند نداشته‌اند.

عرب ادامه داد: حالا مسوولان مالی می‌گویند تعاونی‌ها باید دلاری که از فروش این اجناس بدست آمده را تحویل دهند.

اجناس تعاونی‌های مرزنشینان مشمول قانون مالیات برارزش افزوده نمی‌شود

وی به مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت و گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال ۸۷ به صورت آزمایشی در کل کشور اجرایی شد، اما اعلام رسمی آن به تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان در تاریخ ۲۰ مرداد ۹۷ و ۲ ماه مانده به پایان زمان اجرای آزمایشی این قانون انجام شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان اظهار داشت:‌این تعاونی‌ها در این سال در بخش مربوط به ارزش افزوده امور مالیاتی ثبت نام کردند و اکنون امور مالیاتی در حال محاسبه این مالیات از سال ۸۷ بوده و اعلام کرده تعاونی‌های مرزنشینان به خاطر پرداخت نکردن این مالیات مشمول جریمه هم می‌شوند.

وی بیان داشت: مسوولان مربوطه ۹ و سال و ۱۰ ماه در خصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هیچ اعلامی به تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان نداشته‌اند و پس از این مدت با ابزار قضایی تعاونی‌ها را مجبور کرده‌اند در بخش مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنند.

به گفته عرب، مؤسسه حقوقی از زمان ثبت‌نام باید مشمول مالیات بر ارزش شود نه قبل از آن، اما مسوولان امور مالیاتی می‌خواهند این مالیات را از ابتدای اجرای آزمایشی اخذ کنند و اکنون در حال محاسبه سه ماه به سه ماه مالیات بر ارزش افزوده تعاونی‌های مرزنشینان از سال ۸۷ هستند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان اضافه کرد: طبق قانون ماه ۲ تبصربه یک واردات کالای کشاورزی و خوارکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

عرب گفت: براساس فصل ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده محصول‌های کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان، انواع کود، سم، بذر و نهال، آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیرخشک مخصوص تغذیه کودکان از پرداخت این نوع مالیات معاف هستند و کالا‌های تجاری تعاونی‌های مرزنشینان هم شامل برنج، روغن، چای و محصول‌های کشاورزی بوده است و به عبارتی این تعاونی‌ها با توجه به نوع کالا‌هایی که وارد یا صادر کرده‌اند از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و هم تا مرداد سال ۹۷ اطلاعی از بابت اینکه در بخش مربوط به اجرای این قانون ثبت نام کنند نداشته‌اند.

وی افزود: ۱۳۰ میلیون ریال بابت ۶ ماه فعالیت یک تعاونی مرزنشینان در این استان مالیات ارزش افزوده محاسبه کرده و دریافت کرده‌اند و از سوی دیگر مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان و مسوول مالیات بر ارزش افزوده آن اداره هم معترف‌اند تعاونی‌های مرزنشینان با توجه به نوع فعالیت‌شان مشمول این قانون نمی‌شوند، اما کارشناس‌های آن اداره کل تعاونی‌های مرزنشینان را مشمول بر این مالیات قرار داده‌اند و امور مالیاتی هم آن را اخذ می‌کند.

عرب در پایان اشاره کرد: مشکل بعدی هم مالیات بر درآمد است که هر سال تعاونی‌های مرزنشینان در این زمینه بدهکار می‌شوند و مساله حل نمی‌شود.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در فروردین ماه سال جاری گفته بود: مشکل مالیاتی تعاونی‌های مرزنشینان این استان با اعلام درآمد واقعی آنان به اداره امور مالیاتی استان حل می‌شود.

فرشید رضایی افزود: تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان در چندسال گذشته فعالیت خاصی نداشته‌اند، اما قبل از آن نیز درآمد واقعی خود را به اداره امور مالیاتی این استان اعلام نمی‌کردند.

وی ادامه داد: همین مساله باعث بروز مشکل و ایجاد بدهی مالیاتی برای آن‌ها شده است که با اعلام درآمد واقعی به اداره امور مالیاتی هرمزگان و انعقاد تفاهم نامه به ان اداره هم می‌توان این مساله را حل کرد و هم تخفیف‌های مناسبی برای این تعاونی‌ها گرفت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان در سال ۹۷ هم گفته بود: تعرفه‌های واردات گمرکی و مالیات‌های انباشته شده از سال‌های قبل، موجب توقف فعالیت ۳۰ تعاونی مرزنشینان در استان شده است.

شهاب شریفی نژاد افزود: همچنین از سال ۸۵ تاکنون ۲۳ تعاونی مرزنشینان این استان نیمه فعال شده است، تعرفه گمرکی ۳۰ درصدی برای واردات مواد غذایی و ۷۰ درصدی برای واردات مواد غیر غذایی در کنار ورود کالای قاچاق به هرمزگان، تعاونی‌های مرزنشینان را در شرایط نامناسبی قرار داده است.

وی اضافه کرد: تعاونی‌های مرزنشینان در گذشته از معافیت‌های گمرکی بیشتری برخوردار بودند که اکنون کاهش یافته است و سهمیه واردات برنج هر عضو از ۵۰ کیلو به ۳۰ و ۲۵ کیلو کاهش یافته که صرفه تجاری برای مرزنشین ندارد.

شریفی نژاد بیان داشت: مشکل اقتصادی باعث شده مالیات تعاونی‌های مرزنشینان دراین سال‌ها انباشته شود که از سال ۹۱ به بعد شرایط برای فعالیت آن‌ها نامناسب‌تر شده است.

وی خاطر نشان کرد: با همکاری اداره امور مالیاتی هرمزگان جرایم مالیاتی قابل بخشش این تعاونی‌های در استان بخشیده، ولی بخش مهمتر که اصل مالیات را شامل می‌شود برجای مانده است.

مدیر تعاون وقت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان هم در سال ۹۷ گفته بود: ۱۰۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعاونی‌های مرزنشینان هرمزگان با توافق اداره امور مالیاتی برای کمک به رفع مشکلات مالی و افزایش فعالیت اقتصادی این تعاونی‌ها بخشیده می‌شود.

موسی نجفی روز اظهار داشت: هم چنین براساس توافق انجام شده، ۱۰۰ درصد جرایم قابل بخشش پرونده‌های مالیاتی و ۱۰۰ درصد جرایم حقوق این تعاونی‌ها بخشیده می‌شود.

وی ادامه داد: از ۳۵ شرکت تعاونی مرزنشینان هرمزگان ۱۱ تعاونی بدهی مالیاتی دارند که بدهی ۶ تعاونی قابل تقسیط است و یک تعاونی با پرداخت بدهی خود از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم برخوردار شد.

وی ابراز داشت: افزون بر سه سال از بدهی پنج تعاونی دیگر می‌گذرد که این تعاونی‌ها باید برای بررسی وضعیت بدهی خود اقدام کنند.

بخشودگی ۱۰۰درصدی جرایم مالیاتی تعاونی‌های مرزنشین هرمزگان

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان گفت: تعاونی‌های مرزنشین هرمزگان در صورت پرداخت اصل بدهی مالیاتی خود از بخشودگی صددرصدی جرائم قابل بخشش بدهی مالیاتی برخوردار می‌شوند.

رضا شاکرمریدی در نشستی با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت:دولت جهت تولید و ایجاد اشتغال یکسری معافیت‌های مالیاتی را پیش بینی کرده که ما نیز این معافیت‌ها را اعمال می‌کنیم.

او افزود: در راستای انجام تکالیف قانونی خود در خصوص تعاونی‌های مرزنشین تمام حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

مریدی گفت: استفاده از کارت بازرگانی دیگران علاوه بر تضییع حقوق اعضاء سبب تخلف و سرپیچی از قانون شده که علاوه بر جریمه عمومی شامل جرم مالیاتی نیز می‌شود و برابر قانون با شخص متخلف برخورد می‌شود.

 مدیر کل امور مالیاتی هرمزگان هم در این زمینه گفت: تعاونی های مرزنشین باید اظهارنامه مالیاتی شان را تکمیل کنند و ارز صادراتی را در سامانه نیما عرضه کنند و تنها در صورت تحقق این دو شرط از معافیت های مالیاتی بهره مند می شود.

هادی ابراهیمی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان هم گفت: نبود تمایل و همکاری اعضای شرکت‌های تعاونی مرزنشینان برای تمدید کارت‌های الکترونیکی مبادلات مرزی، هزینه بالای تمدید و صدور کارت برای مرزنشینان، اجرا نشدن معافیت‌های و بدهی‌های مالیاتی شرکت‌های تعاونی مرزنشینان از بیشتر مشکلاتی است که تعاونی های مرزنشین درگیر آن هستند.
وی مجموع تعاونی‌های مرزنشین استان را ۵۹ تعاونی ذکر و اضافه کرد: از این تعداد ۳۷ تعاونی فعال هستند که ۱۶ مورد از آنان مشکل مالیاتی دارند که مشکل برخی حل شده و با راهکار‌هایی که مدیرکل امور مالیاتی ارایه کردند مسایل مابقی تعاونی‌های مرزنشین نیز مرتفع شود.

انتهای پیام /ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.