نتایج نظرسنجی سال گذشته مینت نشان داد بیش از یک سوم آمریکایی‌ها اذعان می‌کنند که رسانه اجتماعی بر عادت‌های خرج کردن آن‌ها تاثیر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه‌های اجتماعی هم تاثیر مثبت روی اخلاق و رویکرد اخلاقی در جامعه دارد و هم تاثیر منفی. تاثیر منفی از آن جهت است که یک شرایطی فراهم می‌کند که افراد از آن قالب‌های اجتماعی که به صورت رو در رو دارند و مسایلی را رعایت می‌کنند خارج می‌شوند و در یک شرایط گمنامی و یا بی پردگی ابراز وجود می‌کنند که می‌تواند تاثیر منفی روی رویکرد‌های اخلاقی داشته باشد.

شبکه های اجتماعی

به نقل از finance، بیشتر مردم به این فکر می‌کنند که چطور دوستانشان می‌توانند از پس هزینه سفر‌های رویایی و خودرو‌های گران قیمتی که تصاویرشان را در فضای آنلاین می بینند، بربیایند. واضح است که مردم در این رقابت با افراد ماهر و حرفه ای در فضای مجازی، سریع تمام اندوخته مالی خود را از دست می دهند. اما برنت وایس، موسس شرکت مشاوره مالی "فسِت ولث" می‌گوید اشتباه واقعی در مرحله نخست پذیرفتن هر چیزی است که آن را در فضای آنلاین مشاهده می‌کنید.

اینستاگرام

به گفته این مشاور مالی، فراموش کردن این که فیسبوک و اینستاگرام هرگز تمام ماجرا را به ما نمی‌گویند، راحت است. اگر به رسانه اجتماعی وابسته شویم، زندگی متفاوتی را در مقابل ما قرار می دهد که واقعیتی که به ما نشان داده می‌شود نیست. برای مثال همه یک مراسم عروسی ۵۰ هزار دلاری دارند و همه یک خانه خیلی بزرگ و یا ابزار ورزشی بسیار زیبا دارند. اما واقعیت این است که بسیاری از افراد تصمیمات بسیار مدبرانه و آگاهانه‌ای می‌گیرند. این به معنای آن نیست که آن‌ها مراسم‌های عروسی خوبی نمی‌گیرند، اما آن را با هزینه های بقیه ابعاد زندگیشان تراز و هماهنگ می‌کنند.

فقیرتر شدن کاربران فیسبوک

افراد درباره عادت‌های سرمایه گذاری هوشمندانه یا هنگامی که پول بیشتری را در پس انداز اضطراری خود می‌گذارند، مطلب آنلاینی پست نمی‌کنند و مطمئنا درباره میزان بدهی که زیر بار آن می‌روند هم پست نمی‌کنند. چرا که معتقدند صحبت در مورد این مسائل کاملا محرمانه و خصوصی بوده و نباید عادات درآمدزایی و پس انداز و صورت حساب های مالی شخصی را در فضای مجازی در اختیار عموم گذاشت.

تصویر نادرست از وضعیت مالی دوستانمان ممکن است هنگامی که در آستانه گرفتن یک تصمیم بزرگ و احساسی مانند خرید اولین خانه مان هستیم، برای ما خطرناک باشد. اگر ما هر روز به این قضیه عادت کنیم که پست های مربوط به خرید کالاهای لوکس و گران قیمت توسط افراد مشهور را ببینیم ناخودآگاه ما نیز با اینکه شاید شرایط مالی خوبی نداشته باشیم به سمت خرید این اجناس برویم و ظرف مدت کوتاهی تمام درآمد ماهانه مان را خرج کنیم.

فقیرتر شدن کاربران شبکه‌های اجتماعی

نظر برنت وایس، موسس شرکت مشاوره مالی "فسِت ولث" درباره برنامه ریزی مالی

وایس می‌گوید مشکل واقعی برنامه ریزی ضعیف نیست بلکه نداشتن هیچ برنامه ریزی است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که مرتکب می‌شویم این است که اهداف درستی تعیین نمی‌کنیم. انسان امروزی برای اینکه بتواند در جامعه وضع خوبی از لحاظ مالی و بقیه جنبه های زندگی داشته باشد نیاز به یک پلن مدون برای به دست آوردن پول دارد. مهم تر از به دست آوردن پول، نگهداری و بیشتر کردن آن است.

برنامه ریزی مالی

بر اساس گزارش مانی وایز، وی توصیه می‌کند هنگامی که قرار است یک تصمیم مالی گرفته شود، بهترین راه خاموش کردن گوشی هوشمند و دست برداشتن از فکر کردن درباره کار‌هایی است که دیگران انجام می‌دهند و در عوض متمرکز شدن به اهداف و ارزش‌های خودمان است. به هر حال اگر ما فقط بر روی کارهای دیگران در بستر شبکه های اجتماعی متمرکز شویم مسلما از تمام اهداف و برنامه های خودمان عقب می‌مانیم که این در آینده ای نه چندان دور سبب حذف شدن ما از چرخه مالی دنیا خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.