رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاتم از نورپردازی و محوطه‌سازی اطراف قلعه ملکی هرات خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، عباس قدیریان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم گفت: قلعه ملکی، با زیربنایی حدود ۱۰۰۰۰ مترمربع و ساختمان‌هایی سالم و قابل‌استفاده، از قلعه‌های دوره افشاریه هست که در ابتدای ورودی شهر هرات واقع است.

او با اشاره به اینکه این قلعه تاریخی ارزشمند در سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۴۴۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، افزود: قلعه ملکی در گذشته کاربری مسکونی - نظامی داشته و با توجه به فضا‌های داخلی آن مانند هشتی ورودی، شاه‌نشین، کلنی‌های مسکونی در دو جبهه، برج‌های دیده‌بانی و تیرکش‌ها، سیلو‌های نگهداری غله، محل استقرار نگهبانان، اسطبل روباز و مسقف حیوانات و فضا‌های اضطراری برای زراعت و کشاورزی، به نظر می‌رسد یکی از کامل‌ترین نمونه‌های این نوع بنا در شهرستان خاتم و استان یزد است.

قدیریان ادامه داد: نورپردازی برج‌های این بنا و محوطه‌سازی اطراف آن با همکاری شهرداری و مالکین زمین‌های اطراف انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم خاطرنشان کرد: ارتفاع برج‌های قلعه ملکی هرات ۸ و نیم متر و قطر پای دیوار آن دو متر است که در دوطبقه ساخته‌شده است و به‌منظور زیباسازی فضای این قلعه، برج‌های آن نورپردازی می‌شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار