شالیزار‌های مازندران در بهترین شرایط خوشه دهی هستند و احتمال افزایش تولید برنج نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علی محمد رمضانی رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه استرس خشکسالی در شالیزار‌های مازندران با به بار نشستن خوشه‌ها تمام شده است، گفت: شالیزار‌های استان حتی در شرق مازندران که در مقطعی با تنش آبی مواجه شده بودند اکنون در بهترین شرایط خوشه دهی هستند.

او افزود: بازدید‌های میدانی از شالیزار‌های غرب تا شرق مازندران نشان می‌دهد ساقه‌های برنج از خطر خشکسالی عبور کرده اند.

رمضانی با بیان اینکه ۷۰ درصد شالیزار‌های استان در دشت هراز و مناطق فریدونکنار، بابل، آمل و محمودآباد قرار دارند، ادامه داد: کشاورزان با توجه به کاهش آورد رودخانه هراز از چاه‌های زیرزمینی استفاده کرده اند و شالیزار‌های این منظقه نیز در شرایط عالی خوشه دهی هستند.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در شهرستان گلوگاه شرقی‌ترین نقطه مازندران که بر اساس تجربه با توجه به کاهش بارندگی‌ها همیشه بیشترین استرس خشکسالی را داشتیم کمتر از پنج هکتار با تاخیر زیاد نشا کاری شده بود و اکنون در معرض کم آبی قرار دارد.

او هرگونه کاهش کمیت یا کیفیت برنج ناشی از کاهش تولید یا خشکسالی را موج سواری وارد کنندگان برنج دانست و کفت: ۱۳۵ هزار هکتار از شالیزار‌های استان امسال مکانیزه نشاکاری شد که ۳۵ هزار هکتار بیشتر از پارسال است.


بیشتر بخوانید 
حال ناکوک شالیکاران و احوال خوش دلالان برنج


رمضانی ادامه داد: تولید برنج در شالیزار‌هایی که مکانیزه کشت شده اند ۲۰ درصد بیشتر از نشاء دستی است و این میزان جبران کمبود‌های احتمالی را می‌کند.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بارندگی‌های پایان هفته اخیر تنش خشکسالی در شالیزار‌های شرق استان را کاهش داده است.

او با بیان اینکه ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار مازندران همانند پارسال به کشت برنج اختصاص یافته است، افزود: بیش از ۶۵ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندرانی زیر کشت ارقام پرمحصول رفته است که ۱۸ هزار هکتار از پارسال بیشتر است و در این بخش نیز تولید برنج افزایش خواهد داشت.

رمضانی گفت: نگرانی جدی در میزان تولید و کیفیت برنج مازندران وجود ندارد بلکه احتمال افزایش تولید نیز دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/ ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار