مرحله اول طرح مرمت بازار تاریخی نطنز تا آخر تابستان امسال به پایان می‌رسد و ۱۵ باب مغازه برای هنرمندان صنایع دستی دایر می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محور بازار نطنز از قدیمی‌ترین محور‌های شهرستان نطنز است. این محور تاریخی در شهرستان نطنز به واسطه وجود قرار گرفتن مسجد جامع، مسجد صمدیه، آب انبار و کاروانسرای بازار از پیشینه تاریخی ارزشمندی برخوردار است. مهمترین اثر این بافت، همان بازار تاریخی باغشهر نطنز است که ۳۰۰ مترمربع مساحت دارد و ۸۰۰ سال پیش احداث شده است، اما دیگر نفس سابق را ندارد و برای پذیرایی از گردشگران و حفظ رونق قدیم باید نونوار شود. بارش‌ها و بی توجهی به مرمت مستمر بنا، سبب شده، سقف این بازار تاریخی آسیب جدی ببیند.

صدای آوار سقف تاریخی به گوش رسید

آسیب‌های فراوانی که در گذر سالیان، به سقف بازار تاریخی نطنز وارد شده گلایه کاسبانی که روزی خود را از کار در حجره‌های این بازار کسب می‌کنند در پی داشته است.

یکی از کاسبان بازار تاریخی نطنز به خبرنگار ما گفت: این بازار سنتی، اثری تاریخی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اما متاسفانه مسئولان در چند دهه اخیر برای مرمت و بازسازی آن اقدامی نکردند.

او ادامه داد: بیشتر حجره‌های بازار به عرضه صنایع دستی اختصاص داشته که تخریب شدن آن سبب وارد شدن خسارت به کاسبان و هنرمندان شده است.

بازار تاریخی


خشت اول مرمت بازار، گذاشته شده است

علی پیراینده شهردار نطنز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بازارچه سنتی باغشهر تاریخی نطنز به دلیل بارش‌های چند سال گذشته و مرمت نشدن آسیب جدی دیده است.

او ادامه داد: در این بازارچه کارگاه‌های صنایع دستی از جمله سفالگری، سرامیک سنتی، گیوه دوزی، چلنگری، سبدبافی، زری بافی و چاقوسازی از گذشته تاکنون دایر بوده است، اما با تخریب سقف بازار، بسیاری از کارگاه‌های صنایع دستی از بین رفته است.

شهردار نطنز اظهار کرد: مرمت بازارچه سنتی نطنز با امضای تفاهم‌نامه سه جانبه میان ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی شهرستان و شهرداری نطنز آغاز شده است.

پیراینده افزود: اجرای این طرح نیازمند ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار است که ۶۰ میلیارد ریال آن تاکنون هزینه شده است.

او اظهار کرد: با احیا، مرمت و بازسازیِ بازارچه تاریخی نطنز، علاوه بر ساخت و راه اندازی ۱۵ باب فروشگاه صنایع دستی، زمینه توسعه صنعت گردشگری و احیای صنایع دستی فراموش شده نطنز نیز فراهم می‌شود.

شهر نطنز


رونق کسب و کار هنرمندان صنایع دستی با مرمت بازار تاریخی

حسین یزدان مهر سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نطنز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تفاهم نامه سه جانبه ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی شهرستان و شهرداری نطنز شامل مطالعات طرح جامع مرمت و احیای بازار تاریخی و هویت بخشی به فضای کالبدی این محور اقتصادی، فرهنگی و گردشگری است که حدفاصل مسجد جامع تا میدان گاه بازار و پیرامون آن اجرا خواهد شد.

او افزود: خوشبختانه در این قالب، مرمت و بازسازی بازار نطنز آغاز شده و تلاش می‌شود این مکان به شکل تاریخی خود بازسازی و مشکلات فعلی رفع شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نطنز اظهار امیدواری کرد: مرحله اول طرح مرمت و بازسازی بازار نطنز تا پایان تابستان تکمیل شود و کسب و کار در این مکان رونق بگیرد.

یزدانمهر یادآور شد: در سال‌های قبل بی مهری‌هایی به بازار سنتی نطنز شده که هم تخریب این یادگار تاریخی را درپی داشته و هم سبب از رونق افتادن کسب و کار هنرمندان صنایع دستی شاغل در این بازار شده است.

مرمت بازار نطنز حاصل تفاهم نامه‌ای است که پاییز سال ۹۸ به امضای معاونان وزرای میراث فرهنگی و راه وشهرسازی، شهردار و رئیس شورای شهر نطنز رسید، اما آن زمان به مرحله اجرا نرسید.

به گفته   فیروزی پور نماینده مردم نطنز اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح در سال مالی گذشته جذب شده و امسال کار بی وقف ادامه خواهد یافت. طرحی که به اقتصاد و گردشگری نطنز جانی تازه می‌دهد.

گزارش از اسماء جابری
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.