آیا مسیر‌های جایگزین صادرات کالا به افغانستان تعیین شده است؟

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: هنوز هیچ بررسی و تصمیم گیری در خصوص معرفی مسیر‌های جایگزین صادرات کالا به افغانستان صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امید جهانخواه، ناظر گمرکات خراسان رضوی، با اشاره به آخرین تحولاتی که در مرز دوغارون- اسلام قلعه رخ داده، گفت: به دلیل استقرار نیرو‌های طالبان در گمرک اسلام قلعه، عملا تبادل کالا با افغانستان در این مرز صورت نمی‌گیرد.

او افزود: در حال حاضر انعکاس شرایط موجود به گمرک ایران انجام گرفته تا بدین طریق اطلاعات لازم به تمامی ذی‌نفعان از جمله شرکت‌های حمل و نقل، صاحبان کالا و ... منعکس شود. امیدواریم در آینده، این اتفاقات خللی در پذیرش کالا به افغانستان ایجاد نکند در صورتی که به استناد رایزنی‌ها منعی برای پذیرش کالا و تردد کامیون‌ها وجود نداشته باشد و سلامت و امنیت کالا تامین شود، اعمال محدودیت‌ها به زودی مرتفع خواهد شد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی ادامه داد: طبق صحبت‌های صورت گرفته با مدیر گمرک ماهیرود در خراسان جنوبی چنین بر می‌آید که وضعیت تردد در بندر ابونصر فراهی همانند اسلام قلعه است و نیرو‌های طالبان در این مرز مستقر نیز شده اند؛ لذا پیش بینی در خصوص زمان رفع محدودیت‌های اعمال شده در مرز دوغارون و ماهیرود بسیار دشوار است، چرا که این مسائل در خاک افغانستان حادث شده، حال اگر نیرو‌های دولتی افغانستان و یا طالبان، کالا‌ها را پذیرش کنند، ما نیز مشکلی در خصوص انجام تشریفات گمرکی نخواهیم داشت.


بیشتر بخوانید



جهانخواه بیان کرد: معمولا عمده کالا در گمرک اسلام قلعه توسط ناوگان افغانستانی حمل می‌شود، به همین دلیل ناوگان ایرانی تردد چندانی به خاک افغانستان ندارد، اما امنیت کالا برای تجار حائز اهمیت است. به همین منظور اطلاعات لازم از طریق سازمان راهداری، گمرک و سایر مراجع به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ارائه می‌شود تا شاهد بروز مشکل برای رانندگان و ناوگان ایرانی نباشیم. ناوگان ایرانی در شرایط فعلی از مرز خارج نخواهند شد.

او در خصوص بررسی مرز‌های جایگزین به منظور صادرات کالا به خاک افغانستان و یا مسیر‌های ترانزیتی دیگر نیز تصریح کرد:   آن چه که مسلم است مرز‌های رسمی مانند مرز ملیک در استان سیستان و بلوچستان، ماهیرود در خراسان جنوبی و دوغارون در استان خراسان رضوی تاکنون بیشترین بار تجارت ایران به این کشور را بر دوش داشتند، اما حالا که گمرک مقابل ماهیرود یعنی ابونصر فراهی و گمرک مقابل دوغارون یعنی اسلام قلعه در اختیار طالبان است، باید منتظر تحولات بعدی بمانیم. تاکید می‌کنیم که حمل و نقل کالا از طریق مرز‌های مذکور تا اطلاع ثانوی منتفی است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی به بازرگانان و تجار تاکید کرد: از تمامی بازرگانان، تجار و صاحبان شرکت‌های حمل و نقل بین المللی تقاضا می‌شود اخبار و اطلاعات را از مجاری رسمی رصد کنند و از انباشت کالا در مرز‌های مذکور به امید بازگشایی فوری آن‌ها به جد خودداری نمایند. همچنین تمامی فعالان حوزه حمل و نقل و ترانزیت بین المللی باید اطلاعات لازم را از طریق رسانه‌ها و سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی کسب کنند تا خدای ناکرده، با توجه به شرایط جوی (گرمی هوا) و مشخص نبودن زمان بازگشایی مرزها، کالا‌ها در مرز فاسد نشود و یا رانندگان در مناطق مرزی سردرگم نشوند.



انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار