رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی گفت: چراغ‌های راهنمایی رانندگی تقاطع‌های مهم شهر که حدود ۲۰۰ تقاطع است، باتری ذخیره انرژی داشته و در مواقع قطعی برق فورا عمل می‌کنند و فعال می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا رحیمی رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی در خصوص قطعی برق چراغ‌های راهنمایی رانندگی گفت: با تعاملاتی که بین اداره پلیس و اداره برق وجود دارد، در خصوص چراغ‌های راهنمایی و رانندگی کمترین مشکل را داشته‌ایم، چراغ‌های تقاطع‌های مهم شهر باتری ذخیره انرژی داشته و در مواقع قطعی برق فورا عمل کرده و فعال می‌شود.

رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه در تمامی تقاطع‌های مهم شهر باتری یو. پی. اس وجود دارد که فورا روی برق اضطراری می‌رود، ادامه داد: در تقاطع‌هایی که باتری یو. پی. اس وجود نداشته باشد، طبق اعلام جدول قطعی برق و هماهنگی پلیس راهور مشهد برنامه‌ریزی‌هایی از قبل انجام می‌شود و تیم گشت‌زنی و پلیس راهنمایی رانندگی در محل مستقر شده تا مشکل ترافیکی در تقاطع‌ها پیش نیاید، در محل‌هایی که این فناوری وجود ندارد، پلیس سریعا حضور پیدا می‌کند. تاکنون مشکل حاد و خاصی گزارش نشده و تصادف ناشی از قطع برق نداشته‌ایم. فقط مشکل ترافیکی به وجود می‌آید که آن هم با حضور سریع نیرو‌های گشتی در تقاطع‌ها حل شده و مشکل عمده و خاصی وجود ندارد.

رحیمی ضمن تاکید بر اینکه کلیه تقاطع‌های مهم مشهد به تجهیزات هوشمند مجهز هستند، بیان کرد: مشهد یکی از شهر‌های پیشرفته ایران در طرح کنترل هوشمند ترافیک و تقاطع‌های هوشمند است. مشهد شهر بزرگی است و حدود ۶۰۰ دوربین در تقاطع‌های مشهد وجود دارد. تعداد تقاطع‌های مهم مشهد به ۲۰۰ مورد می‌‎رسد. تقاطع‌هایی که در مسیر اصلی شریانی درجه یک و درجه دو هستند. از تقاطع‌های مهم شهر محسوب می‌شوند. این تقاطع‌ها باتری یو. پی. اس دارند. در مواقع بحرانی و یا اضطرار چراغ به روی سیستم ذخیره انرژی رفته و عمل می‌کند. در قطعی‌های برق مشکلی نداریم. بدون وجود این باتری‌ها در زمان قطعی برق نمی‌توانیم با وجود و حضور فیزیکی پلیس کاری را انجام دهیم.

او در خصوص نحوه فعالیت دوربین‌های ثبت تخلف در زمان قطعی برق تصریح کرد: دوربین‌های ثبت تخلف در زمان قطعی برق از کار نخواهد افتاد و تخلفات را بی‌وقفه ثبت می‌کنند. مشهد از منظر تکنولوژی در ترافیک جزو شهر‌های هوشمند و بسیار جلو است.

رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی با بیان اینکه وضعیت کنترل هوشمند مشهد بسیار خوب است، تأکید کرد: قطعی برق مشکلات کمی ایجاد کرده است. با هماهنگی و ارتباط خوب بین پلیس راهور، شهرداری و فرمانده انتظامی استان، زیرساخت از سال‌ها قبل در مشهد انجام شده است. با توجه به بحران‌های به‌وجود آمده باز هم موضوع در حال مدیریت است.

رحیمی با اشاره به اینکه شهروندان به این نکته توجه کنند که در حال حاضر شرایط بحرانی است اظهار کرد: رانندگان محترم در صورتی که در تقاطع حضور داشته و برق قطع شد، اگر چراغ تقاطع چشمک‌زن شد از تقاطع با احتیاط عبور کرده و مرکز تقاطع را قفل نکنند. نباید با عجله موردی سبب ترافیک چندین ساعته برای خود و دیگر شهروندان شویم. شهروندان مقداری صبوری کنند تا مشکلات حل شود.

او افزود: در این مدت که کشور در وضعیت بحرانی کمبود برق قرار گرفته است، مشکل خاصی از نظر هرج و مرج و یا خاموشی چراغ‌های راهنمایی تقاطع‌ها نداشتیم. میزان قطعی و خاموشی در تقاطع‌ها آن‌قدر اندک بوده است که در این مدت با نیرو‌های پلیس راهنمایی و رانندگی موضوع را حل کرده‌ایم. بحران زمانی است که در یک زمان واحد حدود ۱۵۰ تقاطع دچار هرج و مرج و ترافیک شود و پلیس نتواند آن را حل کند.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: همکاران ما قبل از خاموش شدن چراغ‌های تقاطع از این موضوع با خبر شده و در زمان خاموشی در تقاطع‌های مورد نظر حضور پیدا کرده و در صورت بروز مشکل مسئله را حل می‌کنند.

رحیمی در خصوص ممنوعیت تردد شبانه بیان کرد: بنده بسیار تاکید می‌کنم که همشهریان عزیز ممنوعیت تردد شبانه را مدنظر داشته باشند و با حرکاتی نظیر پوشاندن پلاک، پنهان کردن قسمتی از پلاک، تغییر در ارقام پلاک خود را گرفتار نکنند. بنابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی جدا از اعمال قانون و توقیف خودرو، این رانندگان به مقام قضایی معرفی شده و حتی ممکن است کیفر‌هایی در حد حبس برای این رانندگان در نظر گرفته شود.

 

انتهای پیام//ر.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.