خرماهای امسال قرار است با نشان دادن تنها نیمی از ثمر خود، کام کشاورزان خود را پس از یک سال تلاش برای رساندن نخل ها به زمان برداشت ،تلخ کنند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، فصل تابستان که می رسد جنوبی ها می دانند که چه زمانی موعد برداشت خارک و چه زمانی مناسب برای برداشت خرما است. هر چه به زمان برداشت خرما نزدیک شویم هوا هم بیشتر گرمای خود را به جنوبی ها نشان می دهد تا آنجا که به آن خرماپزون می گویند یعنی روزهایی که خارک و رطب های طلایی جای خود را به شیرینی طلای سیاه رنگی به نام خرما می دهند.

امسال اما این طلای شیرین که همیشه کام همگان را شیرین می کرد برای کشاورزان خود با تلخی همراه است،کمبود و شوری آب تاثیر خوبی بر نخلستان های خرمشهر نداشته و باعث شده تا کشاورزان با حسرتی سوزناک شاهد کاهش چشمگیر ثمر نفر به نفر نخل های خود باشند ، نخل هایی که سالهاست هم دارایی آن هاست و هم هویت و پیشه ی اجدادی آن ها.

کمبود و شوری آب بلای جان نخلستان ها

خرما یکی از میوه های درختی است که جنوبی ها از کودکی با آن خو گرفته اند و به گفته فروغ محسنی مرام، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خرمشهر خرما یکی از کاملترین مواد غذایی است که که از دیرباز در استان خوزستان بیشتر از نقاط دیگر کشور مصرف می شود و به دلیل دارا بودن گروه ویتامین B برای سلامت دستگاه گوارش، پوست و مو بسیار مهم است و همچنین برای درمان کم خونی به دلیل وجود آهن بسیار بالا در آن و بیماری های کلیوی توصیه می شود.

او صحبت های خود را در خصوص اهمیت خرما و شیوه صحیح مصرف آن برای برخی افراد خاص نیز اینگونه ادامه داد: ویتامینB از آن دسته گروه های ویتامینی است که بدن انسان به دریافت روزانه آن نیاز دارد البته بیماران دیابتی برای مقدار مصرف آن باید بر اساس نظر کارشناس تغذیه خود عمل کنند و افرادی که با خوردن آن دچار تشنگی و مشکلاتی دیگر می شوند بهتر است این ماده غذایی را به همراه کنجد و ارده مصرف کنند تا این عوارض در بدن آن ها کمتر دیده شود.

نرسیدن اخبار خوشایندی از وضعیت فعلی نخلستان های خرمشهر به گوش،سبب شد با دو کشاورز خرمشهری وارد گفت و گو شویم تا ماجرا از زبان آن ها حکایت شود.

کمبود و شوری آب بلای جان نخلستان ها

هاشم محمدی یکی از کشاورزان روستای سوره  در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مشکل ما از زمانی آغاز شد که برای شرکت نیشکر میرزاکوچک خان کانال زهکش احداث شد و از آن پس روستاهای اطراف خرمشهر در غرب کارون با مشکل کمبود و شوری آب دست و پنجه نرم می کنند چون پمپ های آبیاری مزارع به صورت هفته ای یکبار باز می شوند آب به قدر کافی موجود نیست و به روستاهایی که در آخر خط آبیاری قرار دارند،نمی رسد.

محمدی که خود دارای نیم هکتار نخلستان است  شوری و بی آبی را عامل قد نکشیدن نخل‌های کوچک مانده اش و کاهش کیفیت نخل‌های ثمرده خود خواند و از آخر مردادی خبر داد که قرار است تنها نیمی از ثمر درختانش به بار بنشیند، چون ناچار است ثمر برخی نخل هایش را که در ابتدای نخلستان قرار دارند ببرد تا آبی ناچیز هم به درختان انتهایی زمینش برسد و هم سایر نخل‌های پرثمر که برای آبیاری آب فراوان نیاز دارند، به دلیل این کمبود آب تمام ثمرشان از بین نرود و کشاورز بتواند نیمی از آن را برداشت کند.

مهاوی یکی از کشاورزان روستای حنیشیه نیز می‌گوید: در حال حاضر روستا‌ها از ۱۰ کیلومتری خرمشهر با کمبود آب رو به رو هستند و این بی آبی سبب شده تا علاوه بر کاهش کیفیت خرما‌ها در برداشت امسال ثمر نخل هایمان نیز تا حدود ۴۰ درصد کاهش یابد.

در خصوص مشکلات کشاورزان شهرستان با ناجی شهیب زاده، مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر هم صحبت شدیم و او احداث سد خاکی مارد را که با هدف جلوگیری از شوری آب ساخته شد، باعث به دردسر افتادن کشاورزان خرمشهری خواند به گونه‌ای که روستا‌هایی که تا قبل از محل قرارگیری سد هستند با نبود آب رو برو هستند و از سازمان امور آب منطقه جنوب غرب و دیگر نهاد‌های مربوط خواست تا هرچه سریع‌تر با انجام عملیات لایروبی به آبیاری مزارع کشاورزان آن محدوده کمک کنند.

شهیب زاده در خصوص شوری آب توضیح داد: ای سی آب تا ۷ هزار میکروموس نیز برای تعدادی از محصولات قابل قبول است، اما این رقم در سد مارد به مرز ۹ هزار میکروموس نیز رسیده و این یعنی ضرری که کشاورزان با آسیب دیدن محصولاتشان متحمل می‌شوند.

بنیامین خیرآبادی، رئیس هیات مدیره صنف کارهای کشاورزی آبادان نیز می گوید : شوری اخیر آب دست کم 30 تا 40 درصد به کاهش کیفیت و کمیت خرماهای آبادان منجرشده و بالا رفتن قیمت نهاده های کشاورزی از جمله سموم و کودهای شیمیایی و همچین افزایش مزد کارگران، کشاورزان را به زحمت انداخته که انجام فعالیت کشاورزی و کاشت نخل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد و این موضوع باعث دغدغه و بالا رفتن هزینه های کاشت و برداشت برای کشاورزان شده است.

او افزود:از مسئولین  متولی نیز تقاضاداریم در راستای حمایت از کشاورزان و جبران خسارتی که به دلیل کمبود و شوری آب به آن ها تحمیل شده ، تمهیداتی بیندیشد تا خرمای کشاورزان  به صورت توافقی یا تضمینی از آن ها خریداری شود.

به بازار سری زدیم و با یک جوان خرما فروش در بازار خرمشهر که به گفته‌ او ۱۶ سال است به این کار مشغول است وارد گفتگو شدیم.

او می‌گفت: در خرمشهر و آبادان ۱۶ نوع خرما یافت می‌شود و بی آبی‌ها و شوری آب اخیر تاثیر خود را بر درشتی و کیفیت خرمای امسال خواهد گذاشت.

او از برخی کار‌های ناشایست برخی عمده فروشان نیز گلایه داشت و با نشان دادن خرمایی مربوط به دوسال قبل، کمی خودمانی‌تر صحبت خود را ادامه داد: تعدادی از عمده فروشان و دلالان دست به احتکار این کالا در شهرستان می‌زنند و باعث گرانی خرما در ماه مبارک رمضان و محرم می‌شوند و اکنون نیز گاهی خرما‌های مانده از دو سال قبل را با خرما‌های جدید مخلوط می‌کنند و روانه‌ بازار می کنند و اکنون آنچه که می‌تواند مردم را از خرید خرما‌های ناسالم و مانده دور کند تنها انصاف و وجدان آن فروشنده است.

با این وجود نعیم مقدم، مدیر اداره صمت خرمشهر که در رابطه با این موضوع بازدید‌هایی از انبار‌های ذخیره خرما در شهرستان داشت، آن‌ها را خالی یافت و صاحبان انبار‌ها به او از خریداری نشدن این کالا با مقدار عمده گفته بودند که دلیل آن کمبود خرما به دلیل مشکل شوری و نبود آب بود.

کمبود و شوری آب بلای جان نخلستان ها

این روز‌ها کمبود آب و شوری آن نه تنها بر ثمر درختان نخل تاثیر گذاشته که برخی دیگر از محصولات و درختان را نیز تا مرز نابودی و مرگ کشانده و اکنون این مشکل تنها همت مسئولین را می‌طلبد که باید چاره‌ای اساسی اندیشه کنند تا این کاهش محصول باری دیگر برای فصل‌ها و سال‌های آینده دامان کشاورزان این خطه را نگیرد و این چنین آن‌ها را به سوگ ثمر‌ها و نخل هایشان ننشاند.

گزارش از لیلا احمدی

انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.