مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: در کلان‌شهر اصفهان تنها ۲ پایگاه انتقال خون در میدان خواجو و عاشق اصفهانی برپاست و افزایش تعداد پایگاه‌ها با کمک و حمایت خیران و دیگر نهادها ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی فتوحی مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: این در حالیست که در مرکز جامع اهدای خون خواجو غیر از خونگیری سنتی، پلاسما فرز و پلاکت فرز که روش‌های جدید جمع آوری فرآورد‌ه های خونی است نیز انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان افزود: بر این اساس نیاز است تا در محدوده جنوب و غرب کلان‌شهراصفهان نیز پایگاه‌های انتقال خون جدیدی احداث شود.

او با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی با توجه به تحریم‌ها و تورم مناسب نیست از خیران و سازمان‌های حامی درخواست کرد که برای احداث این پایگاه‌ها و تجهیزات لازم آن به یاری انتقال خون استان بشتابند.

فتوحی یادآور شد: در دیگر شهرستان‌های استان در مقایسه با کلانشهر اصفهان کمبودی به لحاظ پایگاه‌های انتقال خون احساس نمی‌شود.

او همچنین با اشاره به اینکه اکنون میزان ذخیره خون و فرآورده‌های خونی در پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون استان به پنج روز رسیده است گفت: این میزان مطلوب نیست و باید این عدد به هفت روز برسد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: این در حالیست که با ورود به پیک‌های جدید بیماری کووید ۱۹ با کاهش آمار مراجعه‌کنندگان مواجه می‌شویم و نگران تامین خون سالم برای نیاز‌های بیمارستانی، جراحی‌ها و بیماران خاص هستیم.

او با اشاره به راه‌اندازی مرکز جراحی قلب باز بیمارستان الزهرا (س) و افزایش تخت‌های بیمارستانی، اتاق عمل‌ها و جراحی‌های جدید که نیازمند خون هستند گفت: با توجه به اینکه جایگزینی برای خون وجود ندارد همچنان وابسته به خون‌های اهدایی هستیم.

فتوحی میانگین اهدای خون را در استان اصفهان در طول سال حدود ۱۲۰ هزار واحد عنوان کرد و گفت: در سه ماه اول امسال بالغ بر ۳۰ هزار واحد خون اهدا شد که با توجه به نیاز مداوم مراکز درمانی و بیماران خاص کم و نیازمند اقبال بیشتر اهداکنندگان است.

او همچنین پلاسما درمانی برای بیماران کووید ۱۹ را به عنوان یک انتخاب درمانی با توجه به پدیدآمدن درمان‌های جدید نسبت به گذشته با تقاضای کمتر عنوان کرد و گفت: این شیوه درمانی بطورکامل منتفی نشده و محدود به زمان‌های خاص یعنی چند روز اول تشخیص و برای بیماران دارای اختلال در سیستم ایمنی بیشتر استفاده می‌شود و در مرکز انتقال خون اصفهان برای تامین پلاسمای کووید ۱۹ مشکلی وجود ندارد.

استان اصفهان دارای پایگاه‌ها و مراکز ثابت انتقال خون در شهرستان‌های کاشان، خوانسار، شهرضا، نجف آباد، خمینی شهر، گلپایگان و نایین و ۲ مرکز در کلانشهر اصفهان شامل خواجو و عاشق اصفهانی است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.