مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: یک هزار قطعه ماهی که در حال تلف شدن بودند با کمک نیرو‌های حفاظت محیط زیست رهاسازی شدند.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، محمد خالقی مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: یک هزار قطعه ماهی که به دلیل کم آبی رودخانه اترک در حال تلف شدن بودند با کمک نیروهای حفاظت محیط زیست و کمیته ماهیگیری استان زنده‌گیری و در رودخانه باباامان رهاسازی شدند.

وی گونه‌های این ماهیان را، ماهیان رودخانه ای، کپور و زردپر اعلام کرد و دلیل خشک شدن این رودخانه را ناشی از برداشت بی رویه آب از سوی کشاورزان و کاهش ۴۰ درصدی میانگین آب گیری ناشی از خشکسالی دانست.

خالقی با بیان اینکه کاهش میزان آب رودخانه اترک به عنوان بزرگترین رودخانه خراسان شمالی باعث افت اکسیژن و تلف شدن شمار قابل توجهی ماهی در این رودخانه شد اضافه کرد: برای نجات ماهیان و سایر زیستمندان، باید حقابه آن از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان داده شود.

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: کشاورزان روستا‌های نجف آباد و حصارگرمخان برداشت زیادی از رودخانه اترک دارند و این مصارف زیاد سبب شده تا بستر این رود در محدوده روستای اخلی دنگل خالی از آب و خشک باشد.

وی با بیان این که شرکت آب منطقه‌ای استان حقابه رودخانه را نداد گفت: انتظار می‌رود حقابه زیست محیطی رودخانه داده شود تا آب در بستر رودخانه جاری شود.

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد افزود: وجود آب در بستر رودخانه اترک در محدوده اخلی دنگل در حد آب گودال‌ها است و این کاهش آب، زیست آبزیان و سایر زیستمندان در معرض خطر قرار گرفته است.

روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.