خبرهایی از برداشت محصول ترش و آبدار از باغات شهرستان مُهر، برداشت گوجه‌فرنگی و تمدید موافقت اصولی طرح‌های صنایع تبدیلی و غذایی را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز جمعه ۱۸ تیرماه سال ۱۴۰۰ سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

تمدید موافقت اصولی طرح‌های صنایع تدیلی و غذایی در فارس

سید عبداله جزایری مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: دفتر صنایع تبدیلی وزارتخانه تمدید همه موافقت اصولی‌های صادره که فاقد اعتبار هستند در سامانه صدور مجوز‌های صنایع کشاورزی "سماک" امکان پذیر شد.

او افزود: در موارد بسیار زیادی مشاهده شد که متقاضیان نسبت به اخذ تمامی استعلامات اقدام نموده اند، ولی به دلیل اتمام تاریخ اعتبار موافقت اصولی طرح‌های صنایع تدیلی و غذایی در سایر ارگان‌ها دچار مشکل می‌شوند که پس از پیگیری‌های صورت گرفته موفق به مرتفع شدن این مشکل در سطح ملی شدیم.

جزایری ادامه داد: متقاضیانی که تمدید موافقت اصولی آنان به اتمام رسیده است می‌توانند از طریق سامانه سماک به آدرس Semak.maj.ir مراجعه و نسبت به ثبت درخواست تمدید موافقت اصولی خود اقدام نمایند و سپس از طریق مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیگیری لازم صورت پذیرد.

آغاز برداشت گوجه‌فرنگی در ارسنجان

سیدناصر حسینی خرمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: برداشت گوجه فرنگی در این شهرستان از اواسط تیرماه شروع شده و تا اواخر آبانماه ادامه دارد.

او اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۷۷ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع این شهرستان برداشت شود.

حسینی خرمی افزود: گوجه فرنگی تولیدی دراین شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است و برای مصارف تازه خوری و استفاده در صنایع تبدیلی، به تمامی میادین بزرگ کشور و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال زراعی جاری ۱۱۰۰ هکتار از مزارع ارسنجان به کشت گوجه فرنگی اختصاص دارد که مهم‌ترین ارقام کشت شده، رقم سانسید ۶۱۸۹، متین، ۸۳۲۰ و و بریویو است. به گفته وی صد درصد گوجه‌فرنگی در این شهرستان بصورت نشایی کشت شده و بصورت قطره‌ای آبیاری می‌شود.

برداشت محصول ترش و آبدار از باغات جنوب فارس

غلامحسین مظاهری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مُهر گفت: برداشت لیموترش از ۲۰۰ هکتار از باغ‌های بخش‌های وراوی، مرکزی، گله دار و اسیر از تیرماه آغاز شده و تا نیمه اول شهریور ماه ادامه دارد.

او افزود: پیش بینی می‌شود بیش از ۲ هزار تن لیموترش در شهرستان گرمسیری مهر برداشت و به شهرستان و مناطق همجوار به شهر‌ها و استان‌های فارس، اصفهان و تهران ارسال می‌شود.

مظاهری اظهار داشت: افزایش قیمت لیموترش در سال‌های اخیر باعث افزایش تصاعدی سطح زیر کشت این محصول در شهرستان مُهر شده است
شهرستان مُهر در فاصله ۳۲۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

توزیع نهاده‌های دامی در گراش

حسن مرادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: در ۳ ماه نخست امسال ۶۰۰ تن نهاده دامی بین دامداران شهرستان توزیع شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد پنج برابری داشته است.

او افزود: خشک شدن مراتع و کمبود و گرانی نهاده‌های دامی موجب شده امسال دامداران در تعلیف دام‌های خود با مشکلات زیادی روبرو شوند و آن‌ها را وادار به عرضه دام‌های مولد خود کرده است.

مرادی گفت: با هدف کم‌تر شدن اثرات منفی خشکسالی و حمایت از دامداران دراین شرایط، افزایش میزان کل نهاده‌های دامی وارد شده به شهرستان و همچنین توزیع عادلانه و به موقع در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: نهاده‌های توزیع شده در شهرستان شامل سبوس، جو، ذرت دانه‌ای و خوراک دام است که جو با بیش از ۲۰۰ تن بیشترین میزان توزیع را به خود اختصاص داده است.

پهپاد‌ها به کمک کشاورزان بهمنی آمدند

گنجی کارشناس مرکز جهاد کشاورزی بهمن گفت: عملیات سمپاشی از طریق پهپاد در ۳۰ هکتار از مزارع گندم، جو، حبوبات و صیفی جات در مزارع تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی بهمن در حال انجام است.

او افزود: پاشش یکنواخت، سرعت عمل بالا، جلوگیری از کوبیدگی زمین و از بین رفتن محصولات کشاورزی، کاهش مصرف آب به میزان ۹۰ درصد و کاهش مصرف سموم به میزان ۳۰ درصد از جمله مزایای استفاده از پهپاد‌های سمپاش است.

گنجی با بیان اینکه عملیات سمپاشی با پهپاد در هر هکتار کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می‌شود تصریح کرد: تاکنون بیش از ۳۰ هکتار از مزارع این منطقه از طریق پهپاد سمپاشی شده و این عملیات تا سمپاشی مزارع دیگر ادامه دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار