بوی کولر آبی می‌تواند علل زیادی داشته باشد، پس در آغاز باید از دلیل بوی نامطلوب کولر آگاه شوید و بعد از آن برای برطرف کردن بوی بد کولر مبادرت کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،اصلی‌ترین نکته برای برطرف کرن بوی بد کولر آبی شناختن علت و ریشه اصلی ایجاد بوی بد کولر است.متاسفانه فقط توصیه کارشناسان تاسیسات ناشی به مشتریان آن‌ها عوض کردن پوشال کولر آبی و یا انجام یک سرویس دوره‌ای کولر آبی است.حتی بعضی از این کارشناسان بدون اینکه خودشان هم علت این مشکل را بدانند یک هزینه تعمیر کولر آبی روی دست مشتری می‌گذارند و باز هم مشکل برطرف نمی‌شود.

البته این نکته را هم نباید از یاد ببریم که عللی که سبب به وجود آمدن بوی بد در کولر آبی می‌شوند خیلی زیاد هستند و چنانچه ما به نکته‌ای اشاره نمی‌کنیم علت این نیست که این مسئله نمی‌تواند علت بوی کولر باشد.در زیر به بعضی از علل ایجاد بوی بد کولر آبی اشاره خواهیم کرد.

خراب شدن پوشال کولر آبی

بیشتر بوی بد کولر آبی به علت تعویض نکردن پوشال کولر در بازدید‌های دوره‌ای کولر آبی است. به یاد داشته باشید که کولر آبی برای تامین رطوبت لازم از رطوبت پوشال‌ها استفاده می‌کند. پوشال‌ها، ولی مکان خیلی مناسبی نیز برای رشد میکروب و ویروس و انواع باکتری‌ها هستند.جمع شدن باکتری و ویروس در مکان‌های مرطوب بیشتر است و پوشال جای خانه این باکتری‌ها می‌شود.

نکته بد ماجرا اینجاست که متاسفانه نه فقط بوی بد آن سبب آزار و اذیت می‌شود بلکه عوض نکردن پوشال‌ها در زمان‌ها سرویس کولر آبی سبب می‌شود این باکتری‌ها و ویروس‌ها وارد فضای خانه هم بشوند و سبب انواع بیماری‌های ویروسی و آلرژی‌ها بشوند.

معمولا تنها راه برطرف کردن بو در این نوع شرایط عوض کردن پوشال‌ها است. نکته‌ای که در این زمان‌ها نباید از یاد ببرید این است که هنگامی که پوشال بو بگیرید اغلب به محیط اطراف خود هم این بو را منتقل میکند.

پس چنانچه در زمان بو گرفتن پوشال‌ها اقدام به عوض کردن آن‌ها کردید حتما با محلول سرکه و آب و یا کمی جوهر نمک رقیق شده همه دریچه‌ها و پیرامون کولر را نیز باید بشویید.

آلوده شدن آب درون مخزن

یکی از دلایل به وجود آمدن بوی بد کولر آلوده شدن آب درون مخزن آن است. چنانچه جنس مخزن کیفیت مناسبی نداشته و یا مخزن در معرض نور خورشید قرار گیرد، آب درون منبع خراب خواهد شد. با اینکه چنانچه در منبع محکم نباشد امکان دارد چیزی داخل آب بیفتد و آب را آلوده کند.

جای نصب کولر آبی مناسب نیست

چنانچه به تازگی کار نصب کولر آبی را انجام داده‌اید و یا اخیرا تغییراتی در مکان نصب کولر انجام داده اید و یا امکان دارد به علل دیگر در جریان هوا و یا محیط تازه‌ای قرار گرفته است این مسئله را باید بدانید که تامین هوای کولر آبی از محیط پیرامون است.بعضی وقت‌ها خود کولر آبی بوی خاصی نمی‌دهد، اما هوای اطراف آلوده است که وارد کولر می‌شود و بو را وارد فضای منزل می‌کند.

به طور مثال امکان دارد لوله هواکش توالت، هود آشپزخانه و یا هواکش سرویس بهداشتی توالت همسایه در اطراف یکی از دریچه‌های کولر قرار گرفته باشد.این مسئله سبب می‌شود که بوی هوا به آسانی به وسیله کولر مکش و وارد اتاق و محیط خانه شود.

برای برطرف کردن این مشکل باید یا محیط نصب کولر آبی را تعویض کنید، یا مسیر هواکش را بالاتر ببرید و یا از هر تکنیک دیگری مثل استفاده از یک فن برای تهویه هوای محیط استفاده کنید تا بوی محیط از بین برود.

آب سینی بو گرفته است

بعضی اوقات نیز به علت خرابی پمپ آب و یا هر علت دیگری تعویض آب به خوبی در سینی کولر انجام نمی‌شود و همین مسئله سبب شده تا کولر بو بگیرید.

برای برطرف کردن این مشکل اولین و مهم‌ترین کار این است که بدانید چرا آب کولر عوض نمی‌شود و بو گرفته است. البته چنانچه در سرویس کولر آبی خودتان آب را عوض کرده باشید.

نیم سوز شدن پمپ آب

زمانی که که یکی از قطعات کولر آبی نیم سوز شود؛ بوی بسیار بدی در کانال کولر می‌پیچد و بعضی وقت‌ها می‌توانید پمپ آب کولر را تعمیر کنید، ولی خیلی وقت‌ها احتیاج به عوض کردن دارد.

نامناسب بودن روغن برای سرویس کولر

برای سرویس دوره‌ای باید قطعات کولر را روغن‌کاری کنید. شیوه روغن کاری کولر آبی و پمپ آب کولر به حرکت روان قطعات الکتریکی و مکانیکی کمک می‌کند. ولی در انتخاب روغن باید توجه کنید. در صورت استفاده از روغن‌های نامرغوب، یکی از علل بوی بد را خودتان به وجود آورده اید؛ بنابراین زمان خریدن روغن به کیفیت آن دقت کنید.

اگر با روشن شدن کولر، موتور آن داغ شود و بوی بدی حس می‌کنید، باید روغنی که به قطعات تزریق کرده‌اید را تمیز کنید تا بوی بد از بین رود.

کولر را با آب و خوشبوکننده پر کنید

کولر‌های آبی باید زمان کار کردن مرطوب باشند، بنابراین قدری آب تمیز و تازه به کولر اضافه کنید. در وضعیت ایده‌آل، برای پیشگیری از هر بوی نامطبوعی که امکان دارد با گذشت زمان به‌وجود بیاید، باید چند قطره روغن درخت چای به آب اضافه کنید؛ چنین کاری به کمتر شدن تجمع باکتری‌ها و بو‌های نامطبوع و پیشگیری از رشد کپک‌ها کمک می‌کند. همینطور می‌توانید از چند قطره روغن اسطوخودوس و آبلیمو استفاده کنید. می‌توانید از بوگیر‌های تجاری یا روغن‌های معطر دیگری که در بازار وجود دارند هم در کولر آبی خود استفاده کنید.

در آخر هر تابستان، مخزن کولر را کاملا خالی کنید

برای تمیز کردن آلودگی‌ها، گردوغبار و رسوبات معدنی در منبع کولر، از یک فرچه محکم استفاده کنید.برای مراقبت از کولر در مقابل گردوخاک و آلودگی، آن را در طول زمستان پوشیده نگه دارید.یا از دردسر پیشگیری کرده و با کمک گرفتن از یک متخصص، کولر خود را برای زمستان آماده کنید.

بدنه کولر آبی و تیغه‌های فن را تمیز کنید

بعد از مدت طولانی، فن می‌تواند سرعت و روانی حرکت خود را ازدست بدهد؛ بنابراین دقت به وضعیت فن کولر آبی هم از اهیمت بسیاری برخوردار است. با این‌حال، هنگام تمیز کردن فن، باید از یک حوله مرطوب برای تمیز کردن تیغه‌ها استفاده کرده و از شستشوی مستقیم با آب پرهیز کنید. تیغه‌های فن کولر باید حداقل ماهی یک بار تمیز شوند.

کولر را در زمستان بپوشانید

برای پیشگیری از ورود گرد و غبار به درون کولر، آن را در زمستان بپوشانید و به آسانی از ورود گرد و غبار و آلودگی در زمستان پیشگیری کنید.

منبع:بیتوته

انتهای پیام/

برچسب ها: کولر آبی ، تعمیرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۰ تير ۱۴۰۰
فقط گلاب بریزید...
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۰۳:۵۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
درود:
تمامی موارد تاحدودی صحیح هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
یه شوره گیر کولر بخرید بریزید تو کولر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
کولر آبی خاموش میکنید پمپ آب و خاموش نکنید اینطوری موقع روشن کردن کولر بوی بد استشمام نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
هیچ جوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
درود
هرسال پوشال کولر را عوض کنید
اگر روی پشت بام کولر در کنار لوله هواکش چاه است لوله را کمی بلند تر کنید
آب کولر را هر از دو هفته عوض کنید چون آب ها املاح نمکی دارند شور میشوند که بیشتر در خنک کردن تاثیر دارد
حتما یک دریچه ای برای عبور هوا باز باشد طوری که هوا از محیطی که حضور دارید عبور کند شما مابین دریچه ورودی و خروجی هوا باشید
در آخر اینکه باید به فکر یک کولر گازی بود و از شر این مشکلات نجات پیدا کرد چون آخرش یا برقمون میگیره یا دق مرگ میشیم از بس میریم رو پشت بام
Iran (Islamic Republic of)
هاشمی
۲۱:۲۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بهترین ترفندی که به ذهن من رسید و جواب میده..یک عدد صابون خوشبو بندازید داخل اب کولر صابون داخل آب حل میشه و هم باکتریها رو میکشه هم محیط رو خوشبو میکنه چون داخل آب حل میشه کف نمیکنه نترسید.
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۹:۴۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
مهندس چربی صابون به پوشال میچسبه و دیگه جذب اب و خنکی کم میشه.یه لیوان سرکه سفید چاره کاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
صابون اگه با اب قاطي بشه روغن ها رو جذب ميكنه و كل روغن كولر ميكشه به جير جير مي افته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
برای رفع تمامی مشکلات سرمایشی تنها کافی است که یک کولر جدید تهیه کنید. والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
ما موقع راه اندازی کولر پوشال میخریم پمپ اب رو پاک میکنیم روغن کاری میکنیم و به قول شما سرویس میکنیم اونم هر سال الان 60 سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
شما مذمت کردید که تعمیرکاران با سرویس کولر بخاطر بوی بد برای مشتری هزینه تراشی میکنند .در حالی که همین راه حلهایی که فرمودید چیزی غیر از سرویس کولر آبی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
همین الان اخبار شبکه خبر میگفت که اگه مردم همکاری کنن و فقط ی لامپ روشن کنن و کولر های ابی رو رو دور کن روشن کنن و کولر های گازی رو رو دور 24 روشن کنن هفته پیش رو دوشنبه سه شنبه چهارشنبه خاموشی مثل هفته های قبل نخواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
تمام این کاهایی که گفتید ما انجام میدیم واسه کولر که خراب نشه بعدم با دور کند میزاریم کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
سلام .ما تو اداره هرسال یه قالب صابون خوش بوداخل یه حوراب زنانه گذاشته ودر کف سینی می گذاریم وهربار که کولرها استفاده میشوند بوی خوشی می آید و از جرم گیری هم جلوگیری میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
آفرین واقعا غیرت ایرانی رو نشون دادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۸ تير ۱۴۰۰
با این کار کف بالا میآید و داخل سیم پیچ پمپ پر از کف میشود و پمپ جرقه میزند و اتش میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ابوحلیم
۱۷:۲۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
درحقیقت کولر آبی ازخودش هیچی ندارد همه چیز یعنی هوا حتی از خودش نیست وازبیرون تهیه میشود پس هر بویی اطراف کولر باشد دقیقاً داخل ساختمان میآید ..کولر آبی فقط مخصوص جایی است که دوربرد و اطراف هوای پاک باشد ..یعنی کولر آبی درحقیقت چیز الکی هست فقط بخاطر مجبوری میشه استفاده کنیم .حتی نمیشه در وپنجره ها را محکم ببندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
ما هر موقع کولر را برای یکی دو ساعت خاموش کنیم بطوری که پوشالها خشک شود .بعد از روشن کردن مجدد بشدت این بو استشمام می شود و بعد از یکی دو ساعت کار دوباره ازبین می رود.
Iran (Islamic Republic of)
هاشمی
۲۱:۲۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
قبل از روشن کردن موتور ده دقیقه پمپ اب رو بزنید بو رفع میشه و دیگه داخل خونه بو پر نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
سلام . چون کولر ما در اتاقکی که فقط یک طرفش پنجره دارد قرار دارد و مسقف است و این ساختار در مسکن مهر به این سبک است و کولر آفتاب و باد درست نمیبیند . پس از روز اول کولر بوی بد گرفته بود با اینکه نو گرفتمش و نصبش کردم . خلاصه همه راهها را امتحان کردم و بهترینش ریختن نصف لیوان جوش شیرین در پارچ آبی و اضافه کردن آن به آب سینی کولر است . یه ربع ساعت پنجره را باز بذارید که ضرر تنفسی نداشته باشد . بچه کوچیک هم موقع روشن کردن کولر نباشد . دو سه نوبت در روزهای مختلف اینکار را بکنید حدود ۹۰ درصد بوی بد تقریبا از بین میرود.
بعضی پوشالهای نوی نامرغوب ، بوی گند تخم مرغ میدهند که متاسفانه باید تعویض کرد .این تجربه رفع بوی گند کولر با جوش شیرین را به دیگران هم یاد بدهید . موفق باشید .
Iran (Islamic Republic of)
گ آ
۱۴:۰۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
بیشترین بوی بد کولرپشت بام ازلولهای فاضل اب توالت آشپزخانها
وحمام می باشند که هوای اطراف کولر آلوده وبوی بد دارند
Germany
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
متاسفانه کولر آبی ما لونه سگ و گربه شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
برای رفع بوی بد آب کولر و اینکه دیواره های کولر جرم نگیرد. کافی است، جرم گیر مخصوص کولر آبی را داخل سبدی کوچک درون کف کولر قرار دهیم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مقداری وایتکس داخل کولر آبی ریخته شود تا چند وقت بو قطع می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
در ماههای گرم ، هر چند هفته یک قطعه سنگ نمک ، یا نمک معمولی ((نیم تا یک کیلو)) داخل مخزن بریزید‌.بوی نم و کپک از بین میره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
خود نمک باعث رسوب درپوشال ها وسبد اب و فشار به پمپ اب میشه ولی از خوش بو کننده هوا که بهترین نوع میتونه خوش بوکننده سطوح باشه که مایع هستن داخل مخزن بریزید کمی و تا مدتی که بستگی به استفاده میشه گفت بوی خوش داخل فضا پخش میشه و یکی دیگر از راه ها انداختن قرص نفتالین هست که بوی اولیش خوب شاید نباشه ولی میتونه اثار اصلی بوی بدماندگار درپوشال و بدنه کولر ازبین برود