حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی گفت: همانگونه که ائمه اطهار (ع) در زمان حیات ظاهری‌شان منشاء هدایت جامعه بودند، بارگاه‌های منورشان نیز باید کانون هدایت و تربیت جامعه باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم تکریم و معارفه رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر مدرسه عالی فقاهت رضوی که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، با طرح این سوال که ضرورت وجود دانشگاه، پژوهشگاه و مدرسه علمیه در آستان قدس چیست، گفت: توقع عموم مردم از مجموعه آستان قدس فراهم آوردن شرایط زیارت مطلوب، حفظ و نگهداری از آثار هنری برجسته و فاخر حرم مطهر و توسعه و گسترش صحن‌ها و رواق‌های بارگاه منور رضوی بوده که البته این مهم از وظایف اولیه آستان قدس است.

او در تبیین اهداف آستان قدس در ورود به مقوله دانشگاه، پژوهشگاه و مدرسه عالی، افزود: آستان قدس همانگونه که موظف به تسهیل و ایجاد مقدمات برای زیارت مطلوب زائران است، به همان میزان موظف به نشر و ترویج معارف اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا (ع) نیز هست.

تولیت آستان قدس رضوی، فراهم آوردن شرایط زیارت آسان و ترویج معارف رضوی را دو بال حرکت آستان قدس تعیین کرد و ادامه داد: فراهم آوردن شرایط زیارت مناسب و امکانات مطلوب برای زائران و همچنین ترویج و نشر معارف امام رضا (ع) دو بال حرکت آستان قدس هستند که به یک میزان برای رشد این آستان مقدس دارای اهمیت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی بیان کرد: اگر رواق و صحنی می‌سازیم در مقابل باید دانشگاه نیز بسازیم، زیرا همانگونه که ائمه اطهار (ع) در زمان حیات ظاهری‌شان منشأ هدایت، نور و رهبری جامعه بودند، اکنون نیز بارگاه‌های منور این حضرات باید کانون هدایت و تربیت جامعه باشند و این مهم با تحقق زیارت متعالی ممکن می‌شود.

او معرفت و شناخت نسبت به حضرات معصومین را مقدمه تحقق زیارت متعالی دانست و تصریح کرد: بر اساس روایات، زیارت متعالی و عارفانه آن زیارتی است که از روی معرفت و شناخت باشد و این معرفت و شناخت باید توسط مراکز علمی و فرهنگی ایجاد شود.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: توسعه فضا‌های زیارتی را مقدمه‌ای برای تحقق اهداف فرهنگی آستان قدس خواند و بیان کرد: آستان قدس به همان میزان که به گسترش فضا‌های زیارتی اهمیت می‌دهد، باید به گسترش و تعمیق زیارت متعالی و ترویج فرهنگ و سبک زندگی رضوی نیز اهتمام بورزد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی به تأسیس مدرسه فقاهت رضوی اشاره و اظهار کرد: مدرسه فقاهت در کنار حوزه علمیه نیست بلکه در درون حوزه است و باید ضوابط حوزه را رعایت و خود را با قوانین حوزه تنظیم کند؛ این مدرسه باید در کلیات و اصول با حوزه علمیه هماهنگ باشد.

او افزود: هدف از تأسیس مدرسه عالی فقاهت رضوی تلاش برای داشتن سهمی در ایجاد تحول مورد انتظار رهبر معظم انقلاب در حوزه علمیه در کنار شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه است.

انتهای پیام//م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.