![در برابر استفاده شبانهروزی نوجوانان از موبایل چه کنیم؟](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/18/20324023_435.jpg)
به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در نشست تخصصی وهم اندیشی که با عنوان ستاد هماهنگی و پشتیبانی آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش با حضور وزیر آموزش و پرورش به منظور بررسی مسائل مربوط به ارتقا و توسعه عملکرد آموزشی فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، برگزار شد، به ارائه گزارش اهم اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت و اظهار کرد: خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته از سوی همکاران این مرکز، در سال ۹۹ موفق شدیم ۱۰۰ درصد از اعتبارات پیش بینی شده در بودجه سنواتی برون سپاری را از خزانه دریافت و به استانها تخصیص دهیم، در حالی که این میزان در سال ۹۸، در حدود ۷۰ درصد و در سال ۹۷، تنها ۳۰ درصد بود و البته تعهدات و بدهی انباشته از سالهای قبل نیز در حال پیگیری برای پرداخت میباشد که امیدواریم به زودی شاهد تسویه این مبالغ و بدهی نیز باشیم.
آذرکیش افزود: در سالهای ۹۸ و ۹۹، بیش از ۱۵ تفاهمنامه همکاری آموزشی با دستگاههای متولی مهارت، به روزرسانی و تمدید اعتبار گردیده و بیش از ۱۲ تفاهم نامه همکاری جدید با دستگاههای اجرایی، منعقد شد که راهگشای استفاده از ظرفیتهای آموزش این دستگاهها برای وزارت آموزش و پرورش بوده است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش، با اشاره به برگزاری اولین جشنواره محصولات تولیدی هنرستانهای کشور، در سال گذشته، تصریح کرد: در سال ۹۹ توانستیم بیش از ۴۰۰ هنرستان فنی و حرفهای و کاردانش مستقل فعال در برنامه آموزش همراه با تولید را شناسایی کرده و با حمایت این هنرستان ها، اولین جشنواره محصولات تولیدی هنرستانهای کشور را با بیش از ۴ هزار نوع محصول تولیدی رشتههای مختلف مهارتی، برگزار کنیم.
وی در خصوص فعالیتهای این دفتر در دوران کرونا و آموزشهای مهارتی به صورت مجازی، گفت: ایجاد یک هزار و ۶۷۰ کانال آموزشی برای بارگذاری محتوای رسمی دروس تخصصی ۱۰۲ رشته فنی و حرفهای و کاردانش، در سامانه شاد و بارگذاری بیش از ۲۰ هزار محتوای الکترونیکی (فیلم، پادکست، pdf، پاورپوینت و...) از سوی بیش از یک هزار و ۱۴۰ هنرآموز سراسر کشور با همکاری گروههای آموزشی و دبیرخانههای راهبری کشوری؛ نشان دهنده حضور فعال و بسیار موفق دفتر فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در سامانه آموزشی دانش آموزان (شاد) در سالهای ۹۸ و ۹۹ و اوج دوران شیوع کرونا و عدم آموزش حضوری در مدارس، میباشد، این در حالی است که تعداد کانالهای ایجاد شده در سال ۹۷ کمتر از ۳۰۰ کانال بوده است.
آذرکیش ادامه داد: همچنین در خصوص آموزشهای مدرسه تلویزیونی، تا پایان خردادماه ۹۹، ۵۲۴ برنامه تخصصی آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش توسط شبکههای چهار و آموزش به روی آنتن رفت و تنها از ۱۵ شهریور ۹۹ تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۰، یک هزار و ۳۱۱ جلسه ۲۵ دقیقهای (۳۲۷۷۵ دقیقه) برنامه تخصصی آموزش فنی و حرفهای و کاردانش در شبکه آموزش ضبط و پخش شده است.
افزایش ۲۰۰ درصدی مشارکت وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ایجاد هنرستانها
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش، با اشاره به افزایش مشارکت در ایجاد هنرستانهای وابسته به دیگر دستگاههای اجرایی کشور، گفت: در سال ۹۹ به افزایش ۲۰۰ درصدی مشارکت وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ایجاد هنرستانهای وابسته کشاورزی (از ۸ واحد آموزشی به ۲۴ واحد)، دست یافتیم که در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده است و نیز برنامهریزیهایی برای توسعه هنرستانها در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ۵۰ واحد آموزشی، انجام شده است.
وی افزود: همچنین هنرستانهای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان هنرستانهای «هنرهای زیبا»، به میزان ۵ واحد آموزشی در سال ۹۹، افزایش یافته که نسبت به دو سال تحصیلی ۹۸-۹۷ و ۹۹-۹۸ که صفر بوده است افزایش توسعه چشمگیری را نشان میدهد واین عدد به ۵۴ هنرستان وابسته خواهد رسید.
آذرکیش گفت: به منظور توسعه صلاحیتهای حرفهای نیروی انسانی این حوزه، بیش از ۱۵ دوره آموزش تخصصی برای هنرآموزان، مدیران و کارشناسان حوزه فنی و حرفهای و کاردانش در سالهای ۹۸ و ۹۹ به صورت آنلاین و غیر حضوری (در مجموع ۳۲۹ ساعت دوره برای ۱۷۵۸۴ نفر به میزان ۳۷۸۴۸۶ نفر ساعت آموزش)، برگزار شده است که این مقدار در سال ۹۷ کمی بیش از ۵۰ هزار نفر ساعت بوده است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش، بیان کرد: بیش از ۲۰ رشته مهارتی جدید، از سال ۹۸ تاکنون در تعامل با دستگاههای متولی مهارت خارج از آموزش و پرورش بر اساس نیاز سنجی بازار کار و مبتنی بر آخرین فناوریهای موجود در زمینههای صنعت (تعمیر دستگاههای اداری)، کشاورزی (کشت بافت، کشت هیدروپونیک، طراحی و اجرای تراریوم) و خدمات (خدمات فروشگاهی، بازیافت پسماند، اموربازاریابی و تبلیغات)، تعریف و تصویب شده که نقش بسیار مهمی در تنوع بخشی حرفه، مهارت ها، جذب دانش آموزان و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد دارد.
وی گفت: برای برگزاری دورههای دانش افزایی و مهارت افزایی هنرآموزان هنرستان ها، از ظرفیت نیروهای تخصصی دستگاههای متولی مهارت، بهره برده ایم، برای مثال توانستیم، دوره تخصصی ضمن خدمت کشوری برای هنرآموزان رشتههای «فرش دستباف شاخه کاردانش» را از سوی «مرکز ملی فرش ایران» و دوره تخصصی «بورس» برای هنرآموزان «رشته حسابداری فنی و حرفهای و کاردانش» را از سوی «سازمان بورس و اوراق بهادار» و دورههای تخصصی «مکانیک خودرو»، «الکتروتکنیک» و «ساخت و تولید» را از سوی «سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور» برای هنرآموزان هنرستانی برگزار کنیم.
آذرکیش گفت: همچنین موفق به استفاده از امکانات و تجهیزات دستگاههای متولی مهارت برای تجهیز کارگاههای عملی هنرستانها (ارسال بیش از دویست موتور، گبیربکس و جعبه فرمان از شرکت خودروسازی ایران خودرو به هنرستانهای بیش از ۲۷ استان کشور جهت تجهیز و به روز نمودن کارگاههای مکانیک خودرو هنرستان پس از انعقاد تفاهم نامه همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، احداث هنرستان و تجهیز آن در سه استان خوزستان، هرمزگان و بوشهر توسط وزارت نفت و.) شده ایم.
آذرکیش در این نشست تخصصی درخواستهایی مبنی بر افزایش سهم اعتبارات تجهیزات هنرستانها و تخصیص به هنگام آن، افزایش سهم استخدامی هنرآموزان و استادکاران، اولویت ساخت و ساز به ساخت هنرستان ها، بررسی اولویت ورود دانشجویان دانشگاه شهید رجایی از فارغالتحصیلان هنرستانها، پیگیری افزایش حق مدیریت هنرستانها به جهت فعالیت ۴۰ ساعت درهفته، ارائه لایحه برای افزایش مشوقها برای فارغ التحصیلان هنرستانها در اشتغال خود اشتغالی، استفاده حداکثری از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش استانها و مناطق باحضور استانداران، فرمانداران و بخشداران و.. نیز مطرح و توضیحاتی ارائه کردند.
انتهای پیام/