یک تیم تحقیقاتی با استفاده از فناوری پلاسما راهی جدید برای درمان عفونت گوش میانی در عرض ۱۵ دقیقه پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ارم نیوز، محققان انستیتوی تحقیقات بیولوژی ژنومی IGB در دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین ایالات متحده، دستگاهی مینیاتوری چاپ سه بعدی از فناوری آرایه جت پلاسما را طراحی کردند.

این دستگاه برای از بین بردن باکتری‌های "سودوموناس آئروژینوزا" که باعث عفونت گوش میانی می‌شود، عمل می‌کند؛ به گونه‌ای که این دستگاه پلاسمایی متشکل از ذرات باردار و ذرات واکنشی تولید می‌کند که قبلاً برای غیرفعال کردن عوامل بیماری زای مختلف استفاده شده است.

جئونگ یون وون یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گوید که روش آن‌ها در نوع خود اولین روش استفاده از فناوری پلاسما برای درمان عفونت گوش میانی است؛ به گونه‌ای که درمان این مشکل معمولاً استفاده از آنتی بیوتیک‌ها یا مداخلات جراحی است.

وی توضیح داد که استفاده از آنتی بیوتیک ممکن است در بیش از ۳۰ درصد بیماران مبتلا به عفونت حاد در گوش میانی بی اثر باشد و استفاده از آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک شود.

محققان این دستگاه را با ساختن مدلی از گوش میانی و لاله‌های گوش از موش آزمایش کردند تا اثرات ضد باکتری‌های مینی پلاسما را روی باکتری‌هایی که در پشت لاله گوش قرار دارند، ببینند.

محققان گفتند: "ما از دوره‌های زمانی مختلف برای درمان استفاده کردیم و متوجه شدیم که ۱۵ دقیقه و بیشتر در غیرفعال سازی باکتری‌ها مؤثر است و هیچ سوراخ، پارگی یا آسیب آشکاری که در اثر درمان جدید به بافت وارد شده باشد، پیدا نکردیم. "

محققان به این نتیجه رسیده اند که از مینی پلاسما درمانی می‌توان برای درمان عفونت گوش میانی در انسان استفاده کرد؛ گرچه لاله‌های گوش موش ۳۰ ٪ ضخامت کمتری از لاله گوش انسان دارد و تقریباً به اندازه یک تار مو است.

محققان بر این باورند که فناوری مینی پلاسما با ایجاد اختلال در عملکرد غشای سلول باکتری، غشای حیاتی باکتری‌ها را مختل می‌کند.

این تیم تحقیقاتی در حال کار بر روی طراحی یک دستگاه کوچکتر برای فناوری پلاسمای کوچک، به شکل یک گوشواره است که با استفاده از غشا‌های حیاتی مختلف باکتری‌های عامل عفونت گوش میانی، بر روی مدل‌های حیوانی آزمایش می‌شود.

در طول آزمایشات، محققان از نزدیک بر روی گوش میانی نظارت می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که به دلیل استفاده از فناوری پلاسما، هیچ آسیب ساختاری و عملکردی به بافت‌ها وارد نشده است.

اوتیت میانی یا عفونت گوش میانی بیش از ۸۰ ٪ کودکان ایالات متحده را درگیر می‌کند.


بیشتر بخوانید

بیماری گوش شناور چیست؟

استفاده از گوش پاک‌کن به این دلایل ممنوع!


انتهای پیام/

برچسب ها: گوش میانی ، عفونت گوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.