به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، مردادماه سال ۸۸ بود که خبر تصویب لایحهای به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنایع و معادن و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در هیئت وزیران، نوید حمایت از تولید را داد.
براساس این مصوبه صنایع جدید الاحداث مستقر در شهرکهای صنعتی خارج از شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز استان تهران به مدت ده سال مشمول معافیتهای مالیاتی موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن میشدند.طولی نکشید که صدای البرزیها هم باوجود چندین ابر شهرک صنعتی از جمله شهرک صنعتی اشتهارد، برای قرارگرفتن ذیل این طرح درآمد.
در نهایت پس از کش و قوسهای فراوان، رفع محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتر برای شهرک های صنعتی اشتهارد البرز محقق شد.
عزیزالله شهبازی در این باره میگوید: رفع محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای شهرکهای صنعتی اشتهارد، مطالبهای جدی در راستای رونق تولید و اشتغال و بهویژه جهش تولید محسوب میشود که طی سالیان متمادی توسط استانداران سابق نیز مورد پیگیری قرار گرفت ولی متاسفانه در این مدت محقق نشده بود.
او میافزاید: بر این اساس تولیدکنندگان و سرمایه گذاران مستقر در اشتهارد از معافیتهای مالیاتی برخوردار خواهند شد.
این گام تا حدی برای رونق تولید بلند به نظر میرسید که نادر جنتی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی کشور درباره آن میگوید: رفع ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهرک صنعتی اشتهارد اقدام بزرگی بود که تحقق آن در باور نمی گنجد.
یکی از صنعتگران البرز نیز میگوید: اکنون میتوانیم هزینههای گزاف مالیاتی را به کار بزنیم و تولید را گسترش دهیم.
رفت و آمد ناوگان حمل و نقل واحدهای صنعتی و آلودگیهای مولود آنها در شهر بیاثر نیست و اصطکاک آسفالت جادهها دراثر تردد خودروهای سنگین و پسابهای صنعتی از مصادیق بارز آن محسوب میشود که جبران و احیای آن نیز چشمان انتظار را به شهرداریها خیره میکند.
ملاحسنی، شهردار اشتهارد با بیان این که شهرک صنعتی دارای محاسن و معایبی برای این شهر است و آلودگی و استفاده از منابع طبیعی از جمله معایب آن محسوب می شود، میگوید: باتوجه به استقرار یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی کشور و خاورمیانه در اشتهارد که به محدوده شهری ما نیز نزدیک است، تردد در محورهای اشتهارد بالا رفته و موجب از بین رفتن زودهنگام آسفالت میشود.
او میافزاید: دور شدن شهرک های صنعتی از مالیات و معافیت آن ها باعث شد، هشتاد و چهار درصد درآمد مدیریت شهری اشتهارد از بین برود و درآمد ما از مبلغ ارزش افزوده بسیار ناچیز شده است.
کاهش خدمات عمرانی و رفاهی در شهر نظرآباد درپی کاهش درآمد مدیریت شهری نیز از جمله مواردی است که شهروند خبرنگاران ما در گزارشهای خود دائم از آن میگویند؛ گویا آن روی سکه تنزل درآمدی این شهر نیز بیشباهت به اشتهارد نیست.
مجتبی عسگری، شهردار نظرآباد میگوید: درآمد چندانی از سازمان همیاری شهرداریها نصیب شهرهای بالای پنجاه هزار نفر نمیشود اما قانون برنامه ششم توسعه ضربهای را به شهرداریها وارد کرد که باعث شد ارزش افزوده بر اساس جمعیت شهرها بین آنها توزیع شود و این موضوع کار را برای ما سخت کرده است.
او میافزاید: از نمایندگان خواهش کردیم این قانون را اصلاح کنند زیرا ما دارای دو شهرک صنعتی بزرگ هستیم که تمام تاثیر آنها بر شهر مرتبط است.
جهانگیر شاهمرادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز میگوید: شهرداریها برای شهرکهای صنعتی هیچکاری نکرده و نمیکنند و رفت و آمد خودروهای سنگین به شهرکها خارج از بافت مدیریت شهری است.
او میافزاید: شهرکهای صنعتی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت میکنند که کمک خوبی برای مدیریت شهری محسوب میشود زیرا رقم آن قابل توجه است.
بهنظر میرسد اگر سهم مدیریت شهری از مالیات بر ارزش افزوده بهجای درنظر گرفتن جمعیت شهر باتوجه به هزینهها، اعمال شود همه از قانونی که بهمنظور رونق تولید برای شهرکهای صنعتی درنظر گرفته شدهاست، راضی شوند.
از آنجا که اصلاح این مهم در دایره اختیارات مجلس شورای اسلامی است، شاید ارائه یک طرح توسط نمایندگان مجلس در این راستا بتواند گره ایجاد شده را با دست نمایندگان ملت باز کند تا معافیت مالیاتی درکنار لبخند پیشرفت و توسعه صنعت، شهر را از درآمد مطلوب و شهروندان را نیز از خدمات شهری محروم نکند.
گزارشی از دانیال خلج
انتهای پیام/ د.خ