میر عابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه های کنترل قیمت در بازار لاستیک و چگونگی تک نرخی شدن آن، گفت: سالانه به ۴۰۰ هزار تن تایر نیاز داریم که از این ۴۰۰ هزار تن، ۲۵۰ هزار تن از طریق تولیدات داخل و مابقی از طریق واردات رسمی و غیر رسمی تامین میشود. از این ۴۰۰ هزار تن، ۱۵۰ هزار تن که ۳۰ تا ۳۵ درصد میشود، نیاز به لاستیک سواری را از طریق واردات تامین میکند. در تایر سنگین متاسفانه وابستگی بالای ۷۵ درصدی به واردات داریم یعنی اغلب تامین تایر سنگین از طریق واردات انجام میشود.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با اشاره به مشکلات اصلی در صنعت لاستیک، ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ این بود که واردات به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد که علل و عوامل زیادی داشت. یکی از عوامل کاهش واردات راه اندازی سامانه جامع تجارت بود.
میرعابدینی با تاکید بر اینکه سامانه جامع تجارت برای توزیع لاستیک با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی روش خوبی بود، ادامه داد: اما برای ارز نیمایی که تفاوت قیمتی با ارز آزاد نداشت، هیچ سودی نداشت و دردسرهایی ایجاد کرد و مورد استقبال قرار نگرفت.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: همین عامل باعث شد بحث قاچاق رونق بگیرد چرا که هیچ نظارتی در آن نیست. یکی از مباحثی که باعث شد واردات کاهش پیدا کند، بحث چند نرخی بودن ارز بود؛ آخرین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که به واردات لاستیک تعلق گرفت برای سال ۹۸ بود که ۶ ماه بازرگانان فرصت داشتند تایر را وارد کنند.
بیشتر بخوانید
او ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا، ۹ ماه طول کشید تا وارد کنندگان لاستیک وارد کنند. اکنون که سال ۱۴۰۰ است، چند شرکت خاص بودند که با لابی قدرتمند توانستند واردات را تا ۹۹/۰۶/۳۱ به تعویق انداختند، ۹۹/۰۶/۳۱ که میرسید گمرک بدون پرداخت مابه تفاوت، کالا را ترخیص میکرد و از آن زمان تاکنون، تاریخ این ترخیص ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ شده و مجدد هم تمدید خواهد شد و احتمالا تا ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ تمدید خواهد شد.
میرعابدینی تشریح کرد: زمانی که کالایی هم با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و هم با ارز نیمایی در بازار داشته باشیم، مطمئنا امکان فروش را نداریم و باعث میشود لاستیک انبار شود و امکان فروش آن وجود ندارد که متاسفانه نهادهای نظارتی هم اشرافی به این موضوع ندارند. زمانی که نهادهای نظارتی به سراغ انبار برای بازدید میروند، به دلیل اینکه حجم بزرگی از تایر را میبینند سریع حکم احتکار یا قاچاق را میزنند.
او تشریح کرد: در سال ۹۷ برای بازار لاستیک سنگین کمبودی به وجود میآید، اما بازرگانان توانستند نیاز را تامین کنند و شرایط کنونی را نداشتیم. تعداد خودروهای سنگین بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است، ۲۰ میلیون خودرو سواری داریم که از این میزان بالای ۱۵ میلیون به خودروهای باری بر میگردد.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: اکنون یک ماه است که واردات تایر به دلیل حمایت از تولید داخل ممنوع شده و تولیدکنندگان اعلام خودکفایی میکنند، در صورتی که هر کدام از رینگها شامل حداقل ۱۰ سایز میشود که خیلی از سایزها را تولید داخل نداریم و تبعات این اتفاق تا ۴ ماه دیگر خود را نشان خواهد داد. زمانی دولت متوجه این اتفاق ناخوشایند خواهد شد که واردکنندگان ضرر و زیان کرده باشند.
میرعابدینی ادامه داد: شاید ۸ ماه پیش کانتینری ۳ هزار دلار از چین بار وارد میشد که ۶ ماه پیش هم همین گونه بود و اکنون که به ۶ هزار دلار رسید دیگر کانتینری وجود ندارد. رفع محدودیت واردات تایرهای رینگ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به دلیل تبعات آن، ۳ تا ۴ ماه دیگر مشخص می شود.
او در پایان گفت: تنها راه این است که باید قیمت لاستیک در بازار تک نرخی شود، همه را با یک چشم باید دید و اگر قرار است وارداتی صورت گیرد همه با یک شرایط ثابت و یک نوع ارز باشد که بازار هم دچار چند نرخی شدن نشود.
انتهای پیام/
ایرانی استفاده کرده.چرا با جان مردم بازی می کنید مردم حق دارند از جنس خارجی استفاده کند اجازه دهید مردم خودشان جنسشان را انتخاب کنند نه اینکه بر مردم تحمیل کنید تولید کننده گان تایر می خواهند تایر را صادر کنند اجازه دهید آنها تایر را صادر کنند واردات تایر را هم آزاد کنید تا مردم حق انتخاب داشته باشند انحصار را بشکنید تا همه چیز شفاف باشد با بستن مرزها تولید کننده احساس امنیت می کند و به فکر توسعه و پیشرفت کیفیت نخواهد رفت بگذارید بازار رقابتی شود
نپه مالیات هم از ثروتمندان و فقرا یکسان بگیرند بنظر شما که نابغه ایی !!! نمی خوای خمس و زکات از فقرا بگیرند بدن به ثروتمندان تا شمای نابغه حالشو ببری که توی دارودسته همون ثروتمندان دلال هایی اگر تک نرخی شود و گران شود فقط به ضرر و زیان اقشار مستضعفین بینوایان کم درآمدان تمام می شود که قدرت خرید ندارند و به منفعت ثروتمندان تمام می شود جناب نابغه باید نرخ خرید برای کم درآمدن با خرید ثروتمندان متفاوت باشد تا هر قشری به جایگاه و فروشگاه اقشارخودش مراجعه کند و خریدهایش را انجام دهد مثلا چهار حلقه لاستیک رینگ 14 باید به صورت نقد و اقساطی یا از دم قسط و ارزان قیمت با گارانتی ضمانت پس از فروش به اقشار کم درآمد مستضعفین زیر خط فقر یارانه بگیر فروخته شود در فروشگاهای تعاونیهای دولت مطابق با کد ملیشان که مشخص می شود این سرپرست خانوار از اقشار یارانه بگیران زیر خط فقر است و در فروشگاهای آزاد دیگر لاستیک فروشیهای خصوصی قیمت لاستیکهای مختلف برای افراد ثروتمند با قیمت ارز آزاد و به قیمت روز فروخته شود در یک جامعه اسلامی باید حساب تهی دستان بینوایان زیر خط فقر با حساب کتاب ثروتمندان آن جامعه از هر لحاظ جدا باشد که نه سیخ بسوزد نه کباب بسوزد و عدالت اسلام ناب محمدی ص پیاده سازی شود تا داد و صدای مظلومانه و آه و نالهای جانسوز مستضعفین بینوایان به آسمان نرود و عذابهای مختلف نازل نشود . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه آزاده اندیشانه بصیرانه عادلانه خداپسندانه .